On the Key Role of Logic and Logical Culture in Philosophical Knowledge and Education
The role of logic and logical culture in philosophical knowledge and, accordingly, in modern philosophical education is considered. It is proved that the role of logic is essential and often a key one, firstly, as a propaedeutics of any philosophical knowledge forming the necessary logical culture for philosophical knowledge; secondly, as a methodological basis for philosophical research and interpretation of philosophical texts; thirdly, as an important, and sometimes main, part of the content of basic philosophies; finally, logical theories provide us with an effective apparatus for an adequate analysis of the philosophical argumentation and semantic structure of a particular philosophical text. Based on specific examples, for instance, inadequate interpretations of the critical philosophy of Kant, the theory of descriptions of Russell, etc., the author demonstrates how a misunderstanding of logic and logical concepts that underlie the philosophical system leads to its incorrect interpretations. Unfortunately, the key importance of logic and disciplines of the logical cycle in philosophical knowledge and education has not been satisfactorily realized in the structures involved in the organization of modern Russian education.
Keywords
философское познание,
логика,
логическая культура,
философское образование,
дисциплины логического цикла,
philosophical knowledge,
logic,
logical culture,
philosophical education,
disciplines of logical cycleAuthors
Pushkarsky Anatoly G. | Immanuel Kant Baltic Federal University | pushcarskiy@mail.ru |
Всего: 1
References
Пушкарский А.Г. Методология исторических исследований и логическая культура // РАЦИО.ги 18 (2). Калининград, 2017. С. 29-40.
Грязнов Б.Г. Логика, рациональность, творчество. Изд. 2-е. М. : Эдиториал УРСС, 2002.
Делёз Ж. Различие и повторение. СПб. : Петрополис, 1998.
Наторп П. Избранные работы. М. : Территория будущего, 2006.
Tonelli G. Kant's "Critique of pure reason" within the tradition of modern logic: a commentary on its history. Georg Olms Verlag Hildeshein. Zruich ; NewYork, 1994.
Кант И. Критика чистого разума // Сочинения : в 6 т. М. : Мысль, 1964. Т. 3.
Зеебом Т.М. Логика понятий как предпосылка кантовской формальной и трансцендентальной логики // Кантовский сборник. 1993. Вып. 17. С. 67-81.
Смирнов В.А. Логические методы анализа научного знания. М. : УРСС, 2002.
Bryuschinkin V. Logik und Rationalitat in der Philosophie Kants // Х Кантовские чтения. Классический разум и вызовы современной цивилизации : материалы междунар. конф. : в 2 ч. / под ред. В.Н. Брюшинкина. Калининград : Изд-во РГУ им. И. Канта, 2010. Ч. 1. С. 7-19.
Брюшинкин В.Н. О логических ошибках в кантовской таблице суждений // Кантовский сборник. 2008. № 2 (28). С. 7-22.
Бочаров В.А., Маркин В.И. Введение в логику : учебник. М. : ФОРУМ: ИНФРА-М, 2008.
Рассел Б. Философия логического атомизма. Томск : Водолей, 1999.
Рассел Б. Человеческое познание его сферы и границы. M. : ТЕРРА-Книжный клуб ; Республика, 2000.
Кюнг Г. Онтология и логический анализ языка. М. : Дом интеллектуальной книги, 1999.
Никоненко С.В. Английская философия ХХ века. СПб. : Наука, 2003.
История философии : учебник для вузов / под ред. В.В. Васильева, А.А. Кротова и Д.В. Бугая. М. : Академический проект, 2005.
Сокал А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика современной философии постмодерна. М. : Дом интеллектуальной книги, 2002.
Пушкарский А.Г. Кант, Гёдель и проблема синтетических суждений априори // Кантовский сборник. 2017. Т. 36, № 3. С. 44-61.
Анисов А.М. Темпоральный универсум и его познание. М., 2000.
Wood A. Russell's Philosophy: A Study of its Development // Russell B. My Philosophical Development. Simon and Schuster. New York, 1959. P. 255-277.
Пушкарский А.Г. Учебно-методический комплекс по спецкурсу «История логики» // Современная логика: проблемы теории, истории и применения в науке : материалы X Общерос. науч. конф. СПб., 2008. С. 232-235.