The Innovative Potential of Defense Enterprises as a Factor of Improving the Quality of Life in the Development of the National Branding Strategy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 53. DOI: 10.17223/1998863X/53/21

The Innovative Potential of Defense Enterprises as a Factor of Improving the Quality of Life in the Development of the National Branding Strategy

The article is devoted to the study of the impact of the innovative potential of the defense industry and the innovative environment it forms on the quality of life of the population. It is determined that the search for the basis for the implementation of the Russian Federation national and territorial branding strategy should be based on the historical experience, sociopolitical and economic features of development and the cultural code of Russian society. In order to preserve scientific and technological sovereignty, maintain global competitiveness and, ultimately, improve the quality of life of Russian citizens, it is necessary to implement the main measures of innovation policy in strategically important sectors of Russian industry. The political and cultural dimension of innovation has a significant impact on the formation of the national branding strategy, on the understanding of modernization as one of the components of Russian national identity and innovation development formation as a national idea. The implementation of the innovation policy by innovative enterprises and universities as key subjects of national branding and the diffusion of innovations into social and political spheres contribute to the formation of a national brand. The identity of the Russian national brand is defined as innovations in the military-industrial complex as a basis for ensuring national security and defense capability, a qualitative catalyst for the development of industry through the use of dual technologies, natural strengthening of Russia's geopolitical position in the international community and strengthening of patriotism among the population, increasing of confidence in the government and its legitimacy and reducing of transaction costs of political governance. In addition to meeting the basic needs of society to ensure national security and defense, the national defense industry is an important actor in the formation of an innovative environment, which, ultimately, in the medium and long term, will ensure the growth of indicators of the quality of people's life. It is concluded that the developed sectoral competencies of the Russian military-industrial complex, breakthrough innovative projects, and the production of competitive high-tech products constitute the subject field of national branding and, with effective communication representation, can form a sustainable national brand in order to increase the symbolic capital, expand Russia's political influence in the world, unite the nation on the basis of national values, improve the quality of life of the population.

Download file
Counter downloads: 137

Keywords

инновации, предприятия ОПК, национальный брендинг, качество жизни, innovations, defense enterprises, national branding, quality of life

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Elena A.Financial University under the Government of the Russian Federation; Tomsk State UniversityElena.a.danilova@yandex.ru
Всего: 1

References

Важенина И.С. О сущности бренда территории // Экономика региона. 2011. № 3. С. 1823.
Гравер А.А. Образ, имидж и бренд страны: понятия и направления исследования // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2012. № 3 (19). С. 29-45.
Florek M., Kavaratzis M. From brand equity to place brand equity and from there to the place brand // Place Branding and Public Diplomacy. 2014. Vol. 10. P. 103-107.
Нагорняк Т.Л. Брендинг территории как вектор политики // Знание. Понимание. Умение : информационный гуманитарный портал. 2013. № 4. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/Nagornyak_Place-Branding/ (дата обращения: 26.01.2018).
Giovanardi M. Haft and sord factors in place branding: Between functionalism and representa-tionalism // Place Branding and Public Diplomacy. 2012. Vol. 8 (1). P. 30-45.
Порядина Е.Д. Влияние изменения качества жизни населения на инновационный потенциал Российской Федерации // Креативная экономика. 2011. № 10 (58). С. 80-85.
Калач А.В., Шкарупета Е.В., Шмырева М.Б. Развитие промышленного комплекса в целях обеспечения национальной конкурентоспособности и экономической безопасности // Вестник Воронежского государственного университета инженерных технологий. 2016. № 2 (68). С. 395-400.
Подшибякина Т.А. Теория диффузии инноваций и практика реализации инновационной политики в России // Теории и проблемы политических исследований. 2016. Т. 5, № 6А. С. 129137.
Ямбуренко Е.Н. Инновационный аспект междержавной конкуренции // Международные процессы. 2016. Т. 14, № 4 (47). С. 116-132.
Абезгильдин Р.Р. Политическое управление и инновации // Правовое поле современной экономики. 2016. № 4. С. 100-104.
Красникова А.В. Социально-ориентированные инновации как фактор роста качества жизни населения // Исследование инновационного потенциала общества и формирование направлений его стратегического развития : сб. науч. ст. 5-й Междунар. науч.-практ. конф. : в 2 т. / отв. ред. А.А. Горохов. 2015. Т. 1. С. 275-277.
Данилова Е.А. «Инновационные пояса» как ключевые акторы формирования стратегии национального брендинга на основе компетенций ОПК РФ // Власть. 2016. № 9. С. 83-87.
Власов М.В., Шишкина А.Ю. К вопросу о моделировании генерации знаний на предприятиях ОПК // Вестник Удмуртского университета. Сер. Экономика и право. 2015. Т. 25, № 7. С. 122-130.
Данилова Е.А. Сравнительный анализ международного брендинга вооруженных сил и российский национальный брендинг инноваций в оборонно-промышленном комплексе как ответ на глобальные вызовы современности // Власть. 2017. № 7. С. 92-107.
Костенко А.А., Топоров Ю.М. Активизация инновационной деятельности в оборонно-промышленном комплексе // Вооружение и экономика. 2009. № 14. С. 14-27.
Гудыма А.А. Инновации в оборонно-промышленном комплексе Российской Федерации // Стратегии бизнеса. 2014. № 2. С. 102-103.
Клейн Н.В. Инновационная составляющая экономического лидерства оборонно-промышленного комплекса // Управленец. 2001. № 3-4. С. 16-19.
 The Innovative Potential of Defense Enterprises as a Factor of Improving the Quality of Life in the Development of the National Branding Strategy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 53. DOI: 10.17223/1998863X/53/21

The Innovative Potential of Defense Enterprises as a Factor of Improving the Quality of Life in the Development of the National Branding Strategy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 53. DOI: 10.17223/1998863X/53/21

Download full-text version
Counter downloads: 1445