Constructing a professional position as a prevention of teachers' social apathy
The article analyzes the constructing of a professional position of a teacher, which, according to the authors, is a necessary condition for adaptation and further successful functioning at school. The proposed approach to solve the common problems of teachers is based on the concept of social apathy and on the results of focus group and narrative interviews of teachers conducted in 2018-2019 in Tomsk and in other regions of Western Siberia. The article shows the reasons of social apathy in the modern educational system. They are directly related to the problem of semantic alienation, consumption attitudes to work and the transformation of values. The states of alienation, burnout, and apathy among teachers deprive teaching activities of high meanings for which they could make efforts to improve their unique practices. A stable and proactive professional position, according to the authors, is the main means to prevent these conditions and a guarantee that the teacher will be able to qualitatively perform the duties and design the meanings of their own activities, even in difficult institutional conditions. The usage of the teacher's life world was of great importance for understanding the processes of teachers' adaptation to the modern reality. Narrative interviews clearly demonstrated that teachers who agreed on their own goals, values, and "rules of the game" at school feel the most comfortable. The authors suggest a classification of strategies for adapting teachers to the modern educational system based on the results of the study. It includes negative ("apathetic") and positive ways of teachers' adaptation which allowed determining reflection and working with meanings as the most important practices for teachers in the field of conscious planning of their work and rest, reflection on their emotional state, construction of the importance of self-development and cooperation with coworkers. Positive abstraction, development orientation, perspective vision of the situation, accepting strategy, innovative strategy, adaptation through a mentor or through insight into the stories of other teachers-all these strategies are inherently the opposite of social apathy because they incorporate the motives of movement, cooperation, acceptance and achievement.
Keywords
рефлексия,
конструирование смыслов,
профессиональная позиция учителя,
социальная апатия,
reflection,
construction of meanings,
professional position of teacher,
social apathyAuthors
Bykov Roman A. | Tomsk State University | nimai.bykov@gmail.com |
Bykova Elena Yu. | Tomsk State University | bykovа1117@gmail.com |
Vlasova Yulia A. | Tomsk State University | yu-chan@mail.ru |
Всего: 3
References
Головин С.Ю. Апатия // Словарь практического психолога. Минск, 1998. URL: https://med-tutorial.ru/dict-psiholog/term/150 (дата обращения: 20.01.2020).
Носов Д.М., Pay H.A. Отчуждение // Современная западная философия. Энциклопедический словарь / под ред. О. Хеффе, В.С. Малахова, В.П. Филатова. М. : Культурная революция, 2009. URL: http://www.cyclopedia.ru/97/206/2680637.html (дата обращения: 21.03.2015).
Осин Е.Н., Леонтьев Д.А. Смыслоутрата и отчуждение // Культурно-историческая психология. 2007. № 4. С. 68-77.
Becker E. The Denial of Death. New York : Free Press, 1973. URL: https://ia801401.us.ar-chive.org/25/items/ DenialOfDeath/DenialOfDeath.pdf (дата обращения: 30.04.2017).
Sakharov M., Farber B.A. A critical study of burnout in teachers // Stress and Burnout in Human Service Professions. New York : Pergamon Press, 1983. P. 65-81.
Pines A.M. Teacher burnout: A psychodynamic existential perspective // Teachers and Teaching, 2002. Vol. 8, № 2. P. 121-140.
Лэнгле А. Эмоциональное выгорание с позиции экзистенциального анализа / пер. с нем. О.М. Ларченко // Вопросы психологии. 2008. № 2. С. 3-16.
Tomic W., Evers W., Brouwers A. Existential fulfillment and teacher burnout // European Psychotherapy. 2004. Vol. 5, № 1. P. 65-73.
Вайзер Г.Л. Учитель о смысле жизни и акме человека в современном обществе // Смысл жизни и акме: 10 лет поиска : материалы VIII-Х симп. ПИ РАО / под ред. А.А. Бодалева, Г.А. Вайзер, Н.А. Карповой, В.Э. Чудновского. Ч. 1. М. : Смысл, 2004. С. 215-225.
Черное А.Ю. Смысложизненные ценности и разрешение нестандартных ситуаций в системе «учитель - ученик» // Смысл жизни и акме: 10 лет поиска : материалы VIII-Х симп. ПИ РАО / под ред. А.А. Бодалева, Г.А. Вайзер, Н.А. Карповой, В.Э. Чудновского. Ч. 1. М. : Смысл, 2004. С. 231-235.
Волкова Н.В. Ситуационный подход в психологии : теория и практика изучения смыс-ложизненных ориентации педагогов // Смысл жизни и акме : 10 лет поиска : материалы VIII-Х симп. ПИ РАО / под ред. А.А. Бодалева, Г.А. Вайзер, Н.А. Карповой, В. Э. Чудновского. Ч. 1. М. : Смысл, 2004. С. 206-214.
Мартынова Е.В. Роль смысложизненных ориентаций в системе профессиональной подготовки студентов педвузов // Мир психологии. 2001. № 2. С. 109-114.
Киселева Е.В. Проблема ценностно-смыслового отношения учителя к педагогической профессии // Смысл жизни и акме: 10 лет поиска : материалы VIII-Х симпозиумов ПИ РАО / под ред. А.А. Бодалева, Г.А. Вайзер, Н.А. Карповой, В.Э. Чудновского. Ч. 1. М. : Смысл, 2004. С. 225-231.
Чудновский В.Э. Смысл жизни, акме и профессиональное становление педагога. М.: Обнинск, 2008. 532 с.
Баженов Д.А. Инструментальная рациональность и попытки ее преодоления Франкфуртской школой // Вестник ВГУ : Философия. 2016. № 4. С. 96-102.
Хоркхаймер М. Затмение разума. К критике инструментального разума. М. : Канон+ РООИ «Реабилитация», 2011. 224 с.
Максимова Т.В. Смысл жизни и индивидуальный стиль педагогической деятельности // Мир психологии. 2001. № 2. С. 114-118.
Юханнисон К. История меланхолии. О страхе, скуке и печали в прежние времена и теперь / пер. со швед. И. Матыциной. М. : Новое лит. обозрение, 2011. 320 с. URL: http://royallib.com/book/avtor_neizvesten/yuhannison_k_istoriya_melanholii_kultura_povsednevno sti_2011.html (дата обращения: 10.03.2016).
Farber B.A. Introduction: Understanding and treating burnout in a changing culture // Journ. of Clinical Psychology. 2000. Vol. 56. P. 589-594.
Корытова Г.С. Трансформация ценностных ориентаций у эмоционально выгоревших педагогов // Ценностные основания психологии и психология ценностей : сб. материалов IV Сиб. психол. форума. Томск, 16-18 июня 2011 г. Томск : Том. универ. изд-во, 2011. С. 145-148.
Быков Р.А., Быкова Е.Ю., Власова Ю.А. Социальная апатия учителей как форма адаптации к современным социокультурным условиям. Томск : Красное знамя, 2020. 242 c.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология человека: введение в психологию субъективности. М. : Школа-Пресс, 1995. 384 с.
Даутова О.Б., Христофоров С.В. Самообразование учителя как условие его личностного и профессионального развития // Инновации и образование. 2003. № 29. С. 309-317.
Быкова Е.Ю., Власова Ю.А., Быков Р.А. Пособие по рефлексии для учителей. Рекомендации «от учителей - учителю» по восстановлению гармоничной и продуктивной профессиональной позиции. Томск : Красное знамя, 2020. 30 c.
Шенцева Н.Н. Основные факторы мотивации достижения в педагогической деятельности учителей школы // Вестник Московской государственной академии делового администрирования. 2011. № 1. С. 175-180.
Sahlberg P. Developing effective teachers and school leaders: The case of Finland // Teacher and Leader Effectiveness in High - Performing Education Systems. 2011. P. 13-23.