The Problem of Integrating People with Intellectual Developmental Needs into Society: A Socio-Philosophical Analysis
Nowadays, special attention is paid to the problem of integrating people with disabilities into society due to the fact that the Russian Federation has ratified the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and adopted associated regulations. The article examines the socio-philosophical approaches to the problem of disability and identifies the most productive grounds for the integration of people with intellectual developmental needs. Despite the active creation of conditions for inclusion of people with disabilities, in practice there is a frequent unsuitability of these innovations, as well as the lack of successful mechanisms for integrating people with intellectual limitations. This situation is connected with the theoretical approaches underlying the consideration of the problem, such as positivism, the ideas of which are relevant to the medical model of disability. A person with a disability is considered as a patient, an inferior, who must either be cured or excluded from society, which leads to discrimination. However, social models which shift the focus of the problem from the disabled person to society are also criticized for creating an opposite, positive discrimination of the disabled, which generates public dissatisfaction. The article makes a conclusion that the most acceptable is the concept of human diversity, which assumes the normal coexistence of all categories of people, regardless of their characteristics. In turn, the development of inclusion mechanisms uses the theory of social exclusion, with the help of which exclusion indicators are identified. The highlighted indicators are the result of theoretical analysis and sociological research through interviews with specialists from boarding houses for mentally retarded children conducted in 2016-2018 in Siberia. As a result of the study, the following indicators were identified: exclusion from family upbringing; monotony of social environment; territorial remoteness; exclusion from educational, social and cultural life; predetermined life path. Indicators allow noting not only the existing limitations of integration, but also marking its most effective mechanisms. In conclusion, it is stated that the analysis of socio-philosophical foundations allows determining the most productive theories that underlie technologies. In the future, the model of human diversity and the theory of social exclusion could become fundamental in relation to the integration of people with cognitive disabilities.
Keywords
инвалидность,
умственная отсталость,
социальная эксклюзия,
философия инвалидности,
disability,
mental retardation,
social exclusion,
philosophy of disabilityAuthors
Goldovskaya Alyona V. | Tomsk State University | Alyona170494@mail.ru |
Всего: 1
References
О ратификации Конвенции о правах инвалидов : федер. закон от 03.05.2012. № 46 // КонсультантПлюс: справ. правовая система. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_ doc_LAW_129200/ (дата обращения: 01.06.2019).
На создание доступной среды Томску необходимо 111 млн рублей // Агентство новостей ТВ2. URL: http://tv2.today/News/Na-sozdanie-dostupnoy-sredy-tomsku-neobhodimo-111-mln-rubley (дата обращения: 29.09.2019).
Goulden A. The integration of self-determination theory: Supplementing preceding and future models of disability // Perspectives on social work. 2019. Vol. 14 (2). P. 17-29.
Longmore P.K. Uncovering the hidden history of disabled people // Reviews in American History. 1987. Vol. 15. P. 355-364.
Парсонс Т. О социальных системах / под ред. В.Ф. Чесноковой и С.А. Белановского. М. : Академический проект, 2002. 832 с.
Фуко М. История безумия в классическую эпоху / пер. И.К. Стаф. М. : АСТ : АСТ МОСКВА, 2010. 698 с.
Finkelstein V. The ‘social model of disability’ and the disability movement. URL: Finkel-stein V. The ‘social model of disability’ and the disability movement. URL: https:// disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/finkelstein-The-Social-Model-of-Disability-and-the-Disability-Movement.pdf (accessed: 01.05.2019).
Oliver M. The Politics of Disablement. London : Macmillan Ed., 1990. 152 p.
Кьеркегор С. Страх и трепет / пер. Н.В. Исаевой и С.А. Исаева. М. : Республика, 1993. 109 с.
Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления : пер с нем. М. : Республика, 1993. 447 с.
Сартр Ж.П. Бытие и ничто: опыт феноменологической онтологии. М. : Терра, 2002. 260 с. (Библиотека философской мысли).
Блумер Г. Социальные проблемы как коллективное поведение // Социальные проблемы: конструкционистское прочтение / сост. И.Г. Ясавеев. Казань : Изд-во Казанск. ун-та, 2007. 276 с.
Спектор М., Китсьюз Дж. Конструирование социальных проблем // Контексты современности II : хрестоматия / сост. и ред. С.А. Ерофеев. Казань : Изд-во Казанск. ун-та, 2001. С. 160-163.
Ярская-Смирнова Е.Р. Социальное конструирование инвалидности // Социологические исследования. 1999. № 4. С. 38-45.
Groce N. Everyone here spoke sign language: Hereditary deafness on martha’s Vineyard. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1985. 169 p.
Oliver M. The social model of disability: Thirty years on // Disability & Society. 2013. Vol. 28, № 7. P. 1024-1026.
Фуко М. Рождение клиники. М. : Академический проект, 2010. 256 с. (Психологические технологии).
Shakespeare T., Watson N. The social model of disability: an outdated ideology? // Exploring Theories and Expanding Methodologies: Where We Are and Where We Need to Go. Series: Research in social science and disability. 2001. Vol. 2. P. 9-28.
Corker M. Disability Discourse in a Postmodern World // The Disability Reader: Social Science Perspectives / ed. by T. Shakespeare. London : Continuum, 1998. Р. 221-232.
Carlson L. Cognitive Ableism and Disability Studies: Feminist Reflections on the History of Mental Retardation // Hypatia. 2001. Vol. 16, № 4. P. 124-146.
Абрахамсон П. Социальная эксклюзия и бедность // Общественные науки и современность. 2001. № 2. С. 158-166.
Wolf M. Globalization and social exclusion: Some paradoxes // Social Exclusion: Rhetoric Reality Responses. Geneva : International Institute for labour studies, 1994. P. 81-102.
Бородкин Ф.М. Преодоление социальной эксклюзии: новые подходы // Социологический журнал. 2000. № 3/4. С. 5-17.
Тихонова Н.Е. Социальная эксклюзия в российском обществе // Общественные науки и современность. 2002. № 6. С. 5-17.
Ярская-Смирнова Е.Р. Социокультурный анализ нетипичности. Саратов : СГТУ, 1997. 272 с.
Астоянц М.С. Социальное сиротство: условия, механизмы и динамика эксклюзии (социокультурная интерпретация) : дис.. д-ра соц. наук. Ростов н/Д, 2007. 381 с.
Giddens A. The Third Way. The Renewal of Social Democracy. Cambridge : Polity Press, 1998. 176 p.
Жмуров В.А. Большая энциклопедия по психиатрии // Национальная психологическая энциклопедия. URL: https://vocabulary.ru/slovari/bolshaja-enciklopedija-po-psihiatrii-2-e-izd-.html (дата обращения: 20.03.2018).
Сирот в России стало втрое меньше // Известия. URL: https://iz.ru/655401/nataliia-berishvili/za-god-detdoma-opusteli-na-42 (дата обращения: 20.03.2019).
Волков Ю.Г., Добреньков В.И. Социология. словарь специальных терминов // Полка букиниста : электронная библиотека. URL: http://society.polbu.ru/volkov_sociology/ch161_xi.html (дата обращения:20.03.2019).
Гофман Э. Об особенностях тотальных институций / пер. с англ. О.А. Власовой // Личность. Культура. Общество. 2008. Т. X, вып. 3-4. С. 38-50.
Отношение общества к детям с ограниченными возможностями здоровья и детям-инвалидам // Высшая школа экономики : официальный сайт. URL: https://economics.hse.ru/dest/ news/204162879.html (дата обращения:20.03.2019).
Голдовская А.В. Роль представительных органов власти в процессе реализации государственной программы «Доступная среда» (на примере Томской области) // Парламентаризм: региональное измерение / под общ. ред. А.И. Щербинина. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2019. С. 44-47.
Как устроены российские психоневрологические интернаты // Лента.ру. URL: https://lenta.ru/articles/2013/10/29/psycho/ (дата обращения: 31.05.2019).