Risks of Personal Development in Education
The authors believe that scientific approaches to the designation of risk theory can expand understanding of the problem of personal development. An analysis of theoretical studies has shown that management plays a large role in solving the risk problem. The content of the concepts “risk in sociology”, “educational risks”, “personal results” is analyzed. The main aim of this article is to identify the risks of personal development in the educational process of a modern Russian school (based on an assessment of personal results). The study was carried out in 2018-2019, in seven general educational organizations in Novosibirsk and Novosibirsk Oblast. 513 students and 24 classroom teachers took part in it. In order to determine the level of the formation of the criteria for personal development, classroom teachers were offered an assessment card containing a list of indicators, and students were offered a self-assessment card reflecting the experience of participation in specific activities for schoolchildren. Two groups of risks were identified: subjective and objective. Subjective include risks associated with the assessment system, expertise and mechanisms for the formation of personal development. Objective risks indicate limited conditions and resource support, the absence of certain managerial decisions. The results of the empirical study made it possible to develop a resource matrix for implementing the requirements of the Federal State Educational Standard, to determine an algorithm for assessing personal results, including organizational elements, and to prepare a teacher development program for teachers on personal development problems. These measures, in the authors’ opinion, will help reduce the risks of personal development in the educational process. The presented approaches to the classification of personal development risks will make it possible to introduce changes in the development of the modern Russian system of school education.
Keywords
риск в социологии,
образовательные риски,
личность,
личностные результаты,
risk in sociology,
educational risks,
personality,
personal resultsAuthors
Vavilina Nadezhda D. | Novosibirsk State University of Architecture, Design and Arts | nd.vavilina@gmail.com |
Efremova Evgenia A. | Novosibirsk State University of Economics and Management | Eea-207@yandex.ru |
Всего: 2
References
Басюк В. С. Решение задач личностного развития обучающихся в реализации программ общего образования, разработанных и реализуемых в образовательных организациях общего образования в соответствии с ФГОС // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. № 5, т. 2. С. 177-192.
Донских О.А. Разновекторность управления образованием как результат расслоения российского общества // Идеи и идеалы. 2012. № 4, ч. 1. С. 136-144.
Лоскутова И.М. Риски в образовательном пространстве средней школы // Экономика образования. 2012. № 3. С. 43-49.
Каланчина И.Н. Личность в образовании: история и современность. Барнаул : Аз Бука, 2005. 134 с.
Ильиных С.А. Социальная ответственность как средство управления личностью, организацией и обществом // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 14. С. 135-141.
Зубков В.И. Риск как предмет социологического анализа : автореф. дис.. д-ра социол. наук. М., 2006. 48 с.
Логунова Л.Ю. Методология изучения жизни и личности человека: постановка проблемы // Идеи и идеалы. 2018. № 1, ч. 1. С. 142-163.
Гидденс Э. Последствия современности / пер. с англ. Г.К. Ольховикова, Д.А. Кибальчича; вступ. статья Т.А. Дмитриева. М. : Праксис, 2011. 352 с.
Манхейм К. Диагноз нашего времени : пер. с нем. и англ. / отв. ред. и сост. Я.М. Бергер и др. М. : Юрист, 1994. 700 с.
Бехманн Г. Современное общество: общество риска, информационное общество, общество знаний. М. : Логос, 2010. 248 с
Пишняк А.И. Образовательные риски в представлениях родителей московских школьников // Социс. 2016. № 11. С. 144-149.
Полякова Т.Н. Личностные результаты школьников: проблемы оценки и диагностики // Человек и образование. 2016. № 4. С. 73-77.
Вавилина Н.Д., Ефремова Е.А. Социальное картирование как метод оценки и формирования личностных результатов // Сборник избранных статей по материалам научных конференций ГНИИ «Нацразвитие». СПб. : ГНИИ «Нацразвитие», 2019. С. 77-82.
Бурмыкина И.В. Социология управления и социальных технологий // Вестник Московского университета. Сер. 18. Социология и политология. 2013. № 4. С. 151-161. URL: https://socio.msu.rU/vestnik/archive/text/2013/4/08.pdf (дата обращения: 29.11.2019).
Бурнашев К.Э. Стандартизация человека и социальные технологии как феномены современной науки и практики. Йошкор-Ола : Поволжский гос. технолог. ун-т, 2013. 148 с.
Бек У. От индустриального общества к обществу риска // THESIS. 1994. Вып. 5. С. 161-168.
Луман Н. Понятие риска // THESIS. 1994. Вып. 5. С. 135-160.
Штомпка П. Социология социальных изменений / пер. с англ., под ред. В.А. Ядова. М. : Аспект Пресс, 1996. 416 с.
Яницкий О.Н. Социология риска: ключевые идеи // Мир России. 2003. Т. XII, № 1. С. 3-35.
Зубков В.И. Риск как предмет социологического анализа. URL: http://ecsocman.hse.ru/data/456/517/1217/001_zubkov.pdf
Мозговая А.В. Риск как социологическая категория // Социология: методология, методы, математические модели. 2006. № 22. С. 5-18.
Мурашов С.Б. Антирисковый потенциал управленческой социализации // Управленческое консультирование. 2015. № 9. С. 120-129.
Романова Е.А., Кузнецов В.А., Тореева Т.А. Педагогические риски современной школы // Инновационные проекты и программы в образовании. 2017. № 6. С. 12-16.
Соломин М.С. Профессиональный риск // Социологические исследования. 2019. № 5. С. 45-54.
ФГОС: Основное общее образование. URL: http://standart.edu.ru/
Вавилина Н.Д., Ефремова Е.А., Ярославцева Н.В. Методические рекомендации по оценке личностных результатов освоения основной образовательной программы общего образования (работаем по ФГОС общего образования). Новосибирск : Новосиб. ин-т мониторинга и развития образования, 2019. 92 с.