On the Creation of the National Identity of Russian Youth in the Digital Age | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 57. DOI: 10.17223/1998863X/57/24

On the Creation of the National Identity of Russian Youth in the Digital Age

The article analyzes the specifics and the main problematic aspects of the national-civic identity design of youth in the new-digital-era. The author pays special attention to such factors of the identifi-cational transformation of the mass consciousness of young Russians as change in the communicative landscape of Russian society, a comprehensive "Internetization" of sociopolitical practices, and the cultural and psychological effects associated with it. Among the problems associated with the construction of the national-civic identity of modern Russian youth, the author identifies the weakness of the cognitive and symbolic foundation of the civic self-identification of young Russians, the dominance of fragmentary, rather than holistic, ideas about Russian history as particularly significant. An equally significant problem is the vague temporal frames of the "image of us", the amorphousness and poor cognitive content of the "image of a collective future". In the political consciousness of Russian youth, this image is usually extremely amorphous and often contains depressive elements. At the same time, the lack of the image of a nationwide future enhances the feeling of sociopolitical deprivation, reduces the motivation for positive political participation, and provokes protest moods among young people. Another significant problem of the national-civic self-identification of Russian youth is also related to the specifics of information consumption in the digital era. It is rooted in the fact that youth as a whole, especially representatives of Generation Z, have a predominantly mosaic political consciousness, which is based on the unwillingness to perceive cognitively complex constructs and on the orientation to the emotional component of political reality perception. It is important to note that the older Russian youth-representatives of Generation Y-are less affected by simulated reality. At the same time, "digital natives"-representatives of Generation Z-are at the epicenter of the formation of a "virtual" political reality, in which the traditional tools of civil socialization lose their effectiveness.

Download file
Counter downloads: 93

Keywords

national-civic identity, Russian youth, political socialization, political consciousness, simulated identities

Authors

NameOrganizationE-mail
Titov Viktor V.Financial University under the Government of the Russian Federationvvtitov@fa.ru
Всего: 1

References

Шестопал Е.Б. Ценностные характеристики российского политического процесса и стратегия развития страны // Полис. Политические исследования. 2014. № 2. С. 61-71.
Бродовская Е.В., Домбровская А.Ю., Пырма Р.В., Азаров А.А. Гражданские и политические онлайн-практики в оценках российской молодежи (2018) // Политическая наука. 2019. № 2. С. 180-197.
Бродовская Е.В., Домбровская А.Ю., Синяков А.В. Стратегии использования социальных сетей в современной России: результаты многомерного шкалирования // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2016. № 1. С. 283-296.
Самсонова Т.Н., Титов В.В. К вопросу о становлении национально-гражданской идентичности российской молодежи в условиях глобальных социокультурных трансформаций начала XXI века // Вестник Московского университета. Сер. 18. Социология и политология. 2017. Т. 23, № 3. С. 156-173.
Зубок Ю.А., Чупров В.И. Культура в жизни молодежи: потребность, интерес, ценность // Вестник Института социологии. 2018. № 27. C. 170-191.
Самаркина И.В., Логунова В.П. Абсентеизм молодежи как форма политического участия // Общество: политика, экономика, право. 2017. № 2. С. 14-15.
Зверев А.Л. Мотивационный профиль политического участия молодежи в российских политических партиях // Вестник Московского университета. Сер. 12. Политические науки. 2018. № 2. С. 45-56.
Щербинин А.И. Особенности политической социализации молодежи в университетском городе // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 51. С. 205-214.
Селезнёва А.В. Ценностные основания российской национально-государственной идентичности // Вестник Российской нации. 2017. № 4. С. 82-94.
Смакотина Н.Л., Мельникова Н.В. Влияние цифровой рекламы на социальную идентификацию подростков // Сборник научных трудов международной научно-практической конференции «Образовательное пространство в информационную эпоху» / под ред. С.В. Ивановой. М., 2018. С. 373-379.
Паутова Л.А. Новое поколение в обществе и в исследованиях. URL: https://wciom.ru/ fileadmin/file/marathon2017/02_pautova.pdf. (дата обращения: 08.12.2019).
Титов В.В. Политика памяти и формирование национально-государственной идентичности: российский опыт и новые тенденции. М. : Ваш формат, 2017. 184 с.
 On the Creation of the National Identity of Russian Youth in the Digital Age | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 57. DOI: 10.17223/1998863X/57/24

On the Creation of the National Identity of Russian Youth in the Digital Age | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 57. DOI: 10.17223/1998863X/57/24

Download full-text version
Counter downloads: 975