Semiotic Measurement of Social Demand for Creative Education
From the methodological standpoint of the “semiotic diagnostics” concept, the stages of the education system dynamics are considered. Conclusions about the modification of the social demand for preparation for creative activity (gaining experience to effectively survive failures) and the role of creative education as a way of self-adjustment for the entire education system are made.
Download file
Counter downloads: 57
Keywords
semiotic diagnostics, educational trajectories, stages of processes, measurement, characteristics of informationAuthors
Name | Organization | |
Lyurya Nadezhda A. | Tomsk State Pedagogical University | luryana@mail.ru |
References
Мелик-Гайказян И.В., Мелик-Гайказян М.В., Тарасенко В.Ф. Проективный консалтинг на «оси синтактики» // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 169-185. DOI: 10.23951/2312-7899-2018-4-169-185
Мелик-Гайказян И.В. Информационные процессы и реальность. М. : Наука. Физматлит, 1997. 192 с.
Мелик-Гайказян И.В. Интеллектуальный салон, идея процесса и проблема измерения // Эпистемология и философия науки. 2009. Т. 20, № 2. С. 127-141.
Мелик-Гайказян И.В., Мелик-Гайказян М.В. Минерва и Янус: символы поклонения визуальным эффектам современного образования // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 172-193. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-172-193
Первушина Н. А. Семиотическая диагностика учебных принадлежностей в эпоху нейропедагогики // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 194-205. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-194-205
Melik-Gaykazyan I.V., Gorbuleva M.S., Vengerovsky A.I., Melik-Gaykazyan M.V. Semiotic diagnostics of social transformations // Proceedings of the 29th International Business Information Management Association Conference-Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020: From Regional Development Sustainability to Global Economic Growth. 2017. P. 435-439.
Ардашкин И.Б. К вопросу о визуализации знания и информации: роль смарт-технологий // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 12-48. DOI: 10.23951/2312-7899- 2018- 4-12-48
Ардашкин И.Б., Суровцев В.А. К вопросу об эпистемологии смарт-технологий и их визуализации: ведет ли смарт-образование к смарт-эпистемологии? // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 9-35. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-9-35
Касавин И.Т., Тухватулина Л.А. Образование как «продолжение политики другими средствами»: Дж. Ст. Милль и У. Хьюэлл об идее университета // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 148-168. DOI: 10.23951/2312-7899-2018-4-148-168
Червонный М.А. Контекст педагогического образования // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 206-222. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-206-222
Мелик-Гайказян И.В. Семиотика образования, или «ключи» и «отмычки» к моделированию образовательных систем // Идеи и идеалы. 2014. Т. 1, № 4 (22). С. 14-27.
Мелик-Гайказян И.В., Роготнева Е.Н. Границы в образовательном пространстве // Философия образования. 2005. № 3. С. 167-172.
Мелик-Гайказян И.В. «Событие-в-действительности» и «событие-в-реальности» // Вестник ТГУ. Философия. Социология. Политология. 2009. № 3 (7). С. 53-67.
Melik-Gaykazyan I.V., Melik-Gaykazyan M.V., Mescheryakova T.V., Sokolova N.S. The Model of Bioethics as “ Semiotic Attractors” for Diagnosing Innovative Strategies of T raining Specialists for NBICS-Technologies Niche // SHS Web of Conferences. EDP Sciences. 2016. Vol. 28. P. 01069.

Semiotic Measurement of Social Demand for Creative Education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 58. DOI: 10.17223/1998863X/58/27
Download full-text version
Counter downloads: 1571