Comparative Analysis of National Branding Strategies for Germany and Russia in the Context of Improving the Quality of Life of the Population
This article analyzes strategies for the formation and promotion of the national brand of Germany and Russia. The key branding campaigns of the two states were studied, which, in turn, allowed identifying the strengths and weaknesses of the national brands in these countries. Based on the comparison, the features of the formation of the international images of Germany and Russia were determined. The relevance of this article is in increasing the role of soft power tools in the development of information technology and a multipolar world. The aim of the study is to examine the features of the formation of the international image of the state using the concept of national branding. The methodological basis of the study was comparative analysis, systemic analysis, problem-chronological and structural-functional methods, case studies. The empirical basis of the article is official sources containing information on campaigns of national branding of states, as well as various analytical materials, including ratings, indexes, statistical observations and publications of leading domestic and foreign researchers of national branding. The analysis of key branding campaigns made it possible to identify the strengths and weaknesses of the national brands of Germany and Russia, and thus discover a number of patterns in the successful and effective promotion of the national brand of the state: 1) when forming the national brand of the country, it is necessary to emphasize the most promising competitive identities, including in the field of industry; 2) the concept of national branding identifies the most exclusive export brands of the state; 3) the most successful branding campaigns to form and promote the country's national brand are timed to coincide with mass international sports events. The national branding strategy is a special tool for the international positioning of states, which can ensure the recognition and fame of the country's national brand, strengthen the global subjectivity of the state on the world stage, ensure the expansion of international political and economic cooperation, attract investment, improve socioeconomic indicators, which in the future can significantly improve the quality of life of the country's population.
Keywords
national brand,
national branding,
branding technologies,
quality of life,
military-industrial complexAuthors
Danilova Elena A. | Financial University under the Government of the Russian Federation; Tomsk State University | elena.a.danilova@yandex.ru |
Kalinin Ilya A. | Financial University under the Government of the Russian Federation | vip.ily1999@mail.ru |
Всего: 2
References
Giovanardi M. Haft and sord factors in place branding: Between functionalism and representa-tionalism // Place Branding and Public Diplomacy. 2012. Vol. 8 (1). Р. 39-45.
Палата представителей конгресса США одобрила военный бюджет на 2021 год // Известия [сайт]. URL: https://iz.ru/1097596/2020-12-09/palata-predstavitelei-kongressa-ssha-odobrila-voennyi-biudzhet-na-2021-god?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&nw=1607519113000 (дата обращения: 09.12.2020).
Посольство США в ФРГ призвало к мораторию на строительство «Северного потока-2» // ТАСС [сайт]. 05.12.2020. URL: https://tass.ru/ekonomika/10181361 (дата обращения: 07.12.2020).
В России прокомментировали решение Германии по «Северному потоку-2» // РИА «Новости» [сайт]. 15.05.2020. URL: https://ria.ru/20200515/1571522130.html (дата обращения: 07.12.2020).
Меркель не исключила санкции против «Северного потока-2» // РБК [сайт]. 07.09.2020. URL: https://www.rbc.ru/business/07/09/2020/5f5608d09a7947415e6dba05 (дата обращения: 07.12.2020).
Бундестаг проголосовал по предложению о поддержке «Северного потока-2» // РИА «Новости» [сайт]. URL: https://ria.ru/20201119/bundestag-1585429825.html (дата обращения: 07.12.2020).
Восстановлены события перед госпитализацией Навального // Известия [сайт]. 20.08.2020. URL: https://iz.ru/1050811/2020-08-20/vosstanovleny-sobytiia-pered-gospitalizatciei-navalnogo (дата обращения: 08.12.2020).
Меркель об отравлении Навального. Полный текст заявления // DW Made for minds [сайт]. 02.09.2020 г. URL: https://www.dw.com/ru/merkel-ob-otravlenii-navalnogo-polnyj-tekst-zajavlenija/a-54795242 (дата обращения: 09.12.2020).
В Берлине показали шокирующий документальный фильм «Добро пожаловать в Чечню» // Forbes [сайт]. URL: https://www.forbes.ru/forbeslife/393765-u-nas-geev-net-v-berline-pokazali-shokiruyushchiy-dokumentalnyy-film-dobro (дата обращения: 09.12.2020).
Anholt Ipsos Nation Brand Index 2020 // Ipsos [сайт]. URL: https://www.ipsos.com/en/ nation-brand-index-2020 (дата обращения: 08.12.2020).
Nation brands 2020. The annual report on the most valuable and strongest nation // Brand Finance [сайт]. URL: brandshttps://brandirectory.com/rankings/nation-brands (дата обращения: 08.12.2020).
Hellmann G. IR/foreign policy theory and German foreign policy // IR/foreign policy theory and German foreign policy. 2009. № 12 (2). S. 251-256.
Speck U. A pillar of freedom. // International Politics. 2012. № 67 (3). S. 26-31.
Feldman L.G. Germany's policy of reconciliation: From enmity to amity. Lanham : Rowman and Littlefield, 2012. 412 S.
Wood S. Rebranding the Nation: Germany's Image Politics // International politics. 2017. № 54 (2). S. 160-171.
Туризм в мировой экономике в 2019 году: Германия // Центр управления финансами [сайт]. URL: https://center-yf.ru/data/economy/turizm-v-mirovoy-ekonomike-v-2019-godu.php (дата обращения: 09.12.2020).
Отрасли промышленности Германии и их роль в экономике в 2020 году // Zagranportal [сайт]. URL: https://zagranportal.ru/germaniya/zhizn/promyshlennost-germanii.html (дата обращения: 09.12.2020).
Рейтинг Путина обновил исторический максимум // Politforums.net [сайт]. 22.10.2015. URL: https://www.politforums.net/ukraine/1445515752.html (дата обращения: 09.12.2020).
Пресс-выпуск № 3965. Россия - священная наша держава // ВЦИОМ [сайт]. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9709 (дата обращения: 09.12.2020).
Human Development Report 2019 - Beyond income, beyond averages, beyond today: Inequalities in human development in the 21st century. Human Development Report United Nations Development Programme [Электронный ресурс]. URL: http://hdr.undp.org/sites/default/files/ hdr2019.pdf (accessed: 09.12.2020).
Американцы считают Путина суперменом и даже железным человеком // Esoreiter.ru [сайт]. 19.05.2015 г. URL: https://esoreiter.ru/news/0515/amerikancy-schitayut-putina-supermenom-i-dazhe-zheleznym-chelovekom.html (дата обращения: 09.12.2020).
Данилова Е.А. Великодержавность в массовом сознании россиян как внутриполитическая основа национального брендинга РФ // Власть. 2017. № 9. С. 94-99.
Данилова Е.А. Инновационный потенциал предприятий ОПК как фактор повышения качества жизни населения в контексте формирования стратегии национального брендинга // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 53. С. 197-204.