Economic Ethics of Russian Spiritual Christians-Molokans in the Light of Modern Realities
The author examines the features of the economic ethics of Russian spiritual Christians-Molokans, analyzes the connection between people's religious views and economic behavior. The novelty of the work consists in an attempt to systematize the elements of the Molokans' economic ethics, to explain the reasons for their formation from a religious and sociological point of view in their relationship, to show that the analysis of their progressive experience is useful in the formation of a new economic ethics in modern Russia. The author lists the factors that led to the formation of the Molokan economic ethics based on biblical texts. Among these factors, he singles out: the lack of asceticism, rejection of religious mysticism and faith in oneself, the combination of agricultural labor with other types of activity, the predominance of the personally free population, the rejection of equal land use, the high level of literacy of the Molokans, the deprivation of many civil rights, the equality of men and women in the family, the lack of a mandatory fasting schedule and a large number of holidays, migrant activity, the habit of high adaptability to changing living conditions. The author explains why the Bible was a practical guide for the economic activities of the Molokans, but did not become one for the Orthodox population. He argues that the books of the Bible contain advice on almost all elements of economic ethics, but in order to put them into the basis of economic activity it was necessary to know the Bible perfectly, in pre-revolutionary Russia it was possible only for a small part of the literate population. Therefore, it was within the framework of this sect in Russia that economic ethics was formed as an integral set of views on the correct management of the economy. The author concludes that since in our time the Bible is the publicly available primary source of faith for all Christians and its economic recommendations are universal for the entire believing population, Christian economic ethics, due to the common source of faith, can only be one, despite the many dogmatic differences and contradictions between Christian confessions and sects.
Keywords
subject of social life,
sect,
Protestantism in Russia,
spiritual Christians,
Molokans,
economic ethics,
labor ethicsAuthors
Emelyanov Dmitry N. | Ryazan State Medical University | emelyanov62@yandex.ru |
Всего: 1
References
Гараджа В. Социология религии. 2007. URL: https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Relig/gar/01.php (дата обращения: 23.12.2020).
Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни: тотемическая система в Австралии. М. : Дело : РАНХиГС, 2018. 732 c.
Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма // Избранные произведения. М. : Прогресс, 1990. 808 с.
Милюков П.Н. Очерки по истории русской культуры. М. : Прогресс : Культура, 1995. Т. 3. 491 с.
Иоанн (Шаховской) Сектантство в Православии и Православие в сектантстве. URL: https://rbook.me/book/9212049/read/(дата обращения: 23.12.2020).
Трёльч Э. Церковь и секта // Религия и общество. Хрестоматия по социологии религии / сост. В.И. Гараджа, Е.Д. Руткевич М. : Аспект Пресс, 1996. URL: https://www.gumer.info/bogoslov Buks/sekta/Article/trelch_sekt.php (дата обращения: 23.12.2020).
Буткевич Т.И. Русские секты и их толки. М. : Центрполиграф, 2018. 559 с.
Буянов Е.В. Трудовая деятельность духовных христиан-молокан в Амурской области во второй половине Х!Х - начале ХХ в. // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. № 48. С. 36-41.
Коваль Т.Б. «Духовные христиане»: религиозное своеобразие и этика труда // Мир России. Социология. Этнология. 1993. № 1. С. 20-62.
Булгаков С. Православие и хозяйственная жизнь // Булгаков С. О Православии. М. : ТЕРРА-Книжный клуб, 2002. 528 с.
О самобытности экономической этики в России. URL: http://acathist.ru/en/novosti/item/ 537-o-samobytnosti-ekonomicheskoj-etiki-v-rossii (дата обращения: 23.12.2020).
Гончаров Я.И. О духовном христианстве. URL: https://сдхм.рф/wp-content/uploads/2017/12/Весть-4-2017.pdf (дата обращения: 23.12.2020).
Абрамова М.О., Сухушина Е.В., Рыкун А.Ю. Базовые элементы построения моделей воспроизводства маскулинности (опыт практического исследования) // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 52. С. 184-192.
Абрамова М.О., Сухушина Е.В., Рыкун А.Ю. Воспроизводство маскулинности: семья как основной агент социализации // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 41. С. 80-89.
Каблиц И. И. (Юзов И.) Русские диссиденты: староверы и духовные христиане. СПб., 1881. URL: http://molokans.info/bibliography/books (дата обращения: 23.12.2020).
Кобелькова И.В., Мартинчик А.Н., Кудрявцева К.В., Батурин А.К. Режим питания в сохранении здоровья работающего населения // Вопросы питания. 2017. Т. 86, № 5. С. 17-21.
Зомбарт В. Буржуа: этюды по истории духовного развития современного экономического человека. URL: https://royallib.com/book/zombart_vemer/burgua.html (дата обращения: 23.12.2020).
Костомаров Н.И. Воспоминания о молоканах. URL: http://az.lib.rU/k/kostomarow_n_i/ text_1860 vosp o molokanah.shtml (дата обращения: 23.12.2020).
Эшер Г.М. Молоканы или христиане-спиритуалисты Восточной России // Вестник Европы. 1879. Кн. 9 (Сентябрь). С. 368-384.
Ливанов Ф.В. Молоканский поп // Раскольники и острожники: очерки и рассказы. СПб., 1872. Т. 5, кн. 9-10 (сентябрь-октябрь). URL: http://molokanin.rU/old/f/m0210.html (дата обращения: 23.12.2020).