Implementation of Russia's State Ethnic Policy at the Municipal Level in Differentiated Ethnocultural Local Communities (Experience of the Republic of Sakha (Yakutia))
The solving of the problems of harmonizing interethnic relations and strengthening Russian identity is directly related to the organizing of the management of Russia's state nationality policy (RSNP) implementation at the municipal level. The analysis of the local self-government (LSG) management in the field of RSNP implementation is becoming very relevant, and the issue of determining LSG's main and secondary activities in the field of RSNP implementation is a primary task, which became the aim of the article. The article is based on the data of the author's expert survey “Features of the Implementation of the State National (Ethnic) Policy in the Republic of Sakha (Yakutia)”. The author used instrumentalist methodology, the theory of constructing social reality; in parallel, the existence of the relationship between culture, institutional processes, and social development is recognized. In view of the small number of domestic publications on the RSNP implementation at the local level, the author used works of R. Valiev, S. Minyurova about Sverdlovsk Oblast. The LSG of the national republic organizes activities for RSNP implementation very inertly. The author has found that, in practice, the specifics of the ethnic structure, the probability of interethnic interaction and people's immersion in a different environment are poorly taken into account. It would seem that the national character of the region actualizes work on harmonizing interethnic relations; nevertheless, it is not a priority for most of Yakutia's LSG, as well as for municipal authorities of other Russian regions, such as Sverdlovsk Oblast. At the same time, there is a certain dependence between LSG's activities and the importance of the problems associated with the rights of the indigenous peoples of the North. The territories of the minority peoples' predominant residence, in their practice, use means to support native languages and the traditional way of life more often and more actively. The comparative analysis of the experience of Yakutia and Sverdlovsk Oblast showed identical problems in RSNP implementing at the local level: weak interest in solving issues in the field of interethnic interaction; lack of integration with scientific institutions; weak horizontal and vertical interconnection in organizing the exchange of experience; a narrow range of mechanisms for harmonizing interethnic relations and strengthening unity. The limited financial and human resources of local authorities make the search for new forms of work, the importance of research, and the active development of digital technologies urgent. In general, the study and its results emphasize that, if the regional and federal levels have formed the basics of work in the field of RSNP, the local government remains aloof from the process of strengthening civic identity, ethnocultural diversity and interethnic relations.
Keywords
local self-government bodies,
harmonization of interethnic relations,
indigenous peoples of North,
state national (ethnic) policy of Russia,
Republic of Sakha (Yakutia)Authors
Maklashova Elena G. | Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North-Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | maklashova@mail.ru |
Всего: 1
References
Курбатов В.И., Месхи Б.Б., Панфилова Ю.С., Степанов О.В. Население юга России о перспективах регулирования межэтнических отношений органами региональной власти и муниципального управления // ПОИСК: Политика. Обществоведение. Искусство. Социология. Культура. 2017. № 6 (65). С. 61-67. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_37382377_ 73933236.pdf (дата обращения: 10.09.2020).
Попков Ю.В. Межнациональные отношения на муниципальном уровне в оценках массового сознания (на примере города Новосибирска) // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 3. С. 40-53. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhnatsionalnye-otnosheniya-na-munitsipal-nom-urovne-v-otsenkah-massovogo-soznaniya-na-primere-goroda-novosibirska (дата обращения: 10.09.2020).
Маклашова Е.Г. Эффективность государственной национальной политики: оценка динамики межнациональных отношений в Якутии (по результатам исследований 2014-2017 гг.) // Общество: политика, экономика, право. 2020. № 4 (81). С. 30-35. URL: https://www.elib-rary.ru/download/elibrary_42773170_46562173.pdf (дата обращения: 10.09.2020).
Разживин И.С. Некоторые вопросы предупреждения и регулирования межнациональных конфликтов на примере пермского муниципального района // Города и местные сообщества. 2016. Т. 1. С. 112-118. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_27170454_ 29613015.pdf (дата обращения: 11.09.2020).
Рубан В.А., Цатурян Р.В. Анализ влияния государственной национальной политики на межнациональные отношения (на примере Новосибирской области) // Вестник Бурятского государственного университета. Экономика и менеджмент. 2020. № 3. С. 41-49. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_43994506_94295022.pdf (дата обращения: 11.09.2020).
Мясникова К.И. Участие органов местного самоуправления в регулировании межнациональных и межконфессиональных отношений // Устойчивое развитие науки и образования. 2017. № 7. С. 224-228. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_29821231_87038552.pdf (дата обращения: 11.09.2020).
Зевако Ю.В. Политико-административное регулирование межнациональных (межэтнических) отношений в городе Байконур: современное состояние и перспективы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2015. Т. 15, № 4. С. 86-91. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/politiko-administrativnoe-regulirovanie-mezhnatsio-nalnyh-mezhetnicheskih-otnosheniy-v-gorode-baykonur-sovremennoe-sostoyanie-i (дата обращения: 12.09.2020).
Мальковец Н.В. Задачи органов местного самоуправления по укреплению межнационального согласия // Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве. 2018. № 6-1. С. 60-65. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_36647895_ 82447640.pdf (дата обращения: 12.09.2020).
Невеличко Л.Г. Сетевая структура местного сообщества в решении межнациональных проблем муниципального образования // Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2013. № 1 (12). С. 116-124. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/setevaya-struktura-mestnogo-soobschestva-v-reshenii-mezhnatsionalnyh-problem-munitsipalnogo-obrazovaniya (дата обращения: 12.09.2020).
Ивашкина Н.В., Ивашкина Д.В. Проблемы развития межнациональных отношений в полиэтническом регионе // Регионология. 2015. № 3 (92). С. 167-171. URL: https://cyberle-ninka.ru/article/n/problemy-razvitiya-mezhnatsionalnyh-otnosheniy-v-polietnicheskom-regione (дата обращения: 12.09.2020).
Валиев Р.А., Минюрова С.А. Методика определения эффективности управления в сфере межнационального взаимодействия на муниципальном уровне // Политическая лингвистика. 2014. № 4 (50). С. 210-216. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_22987035_ 79065225.pdf (дата обращения: 01.10.2020).
Нигматуллина Т.А. Субрегиональный атлас межнациональных и межэтнических отношений в муниципальных образованиях // Вестник БИСТ (Башкирского института социальных технологий). 2016. № 4 (33). С. 13-18. URL: http://vestnik-bist.ru/wp-content/up-loads/2016/12/VestnikBIST_4-2016_site.pdf (дата обращения: 01.10.2020).
Banting K., Kymlicka W. Canadian Multiculturalism: Global Anxieties and Local Debates // British Journal of Canadian Studies. 2010. Vol. 23, issue 1. P. 43-72. URL: https://www.acade-mia.edu/37841566/Canadian_ Multiculturalism_Global_Anxieties_and_Local_Debates_2010_ (дата обращения: 10.10.2020).
Leach C., Brown L., Worden R. Ethnicity and Identity Politics // Encyclopedia of Violence, Peace, & Conflict. 2008. № 12. P. 758-768. DOI: 10.1016/B978-012373985-8.00063-5
Ambrosini M. Superdiversity, multiculturalism and local policies: a study on European cities. // Policy & Politics. 2016. Vol. 45, № 4. P. 585-603. DOI: 10.1332/ 030557316X14745534309609
Межнациональное согласие в общероссийском и региональном измерении. Социокультурный и религиозный контексты / отв. ред. Л.М. Дробижева. М. : ФНИСЦ РАН, 2018. 552 с. URL: https://www.isras.ru/files/File/publ/Mezhnazion_soglasie_2018.pdf (дата обращения: 01.10.2020).
Россия реформирующаяся. Ежегодник / отв. ред. М.К. Горшков. М. : Ин-т социологии РАН, 2008. Вып. 7. 544 с.
Атлас модернизации России и ее регионов: социоэкономические и социокультурные тенденции и проблемы / отв. ред. Н.И. Лапин. М. : Весь Мир, 2016. 356 с. URL: https://iphras.ru/uplfile/scult/analit/atlas_regionov.pdf (дата обращения: 01.10.2020).
Абрамова М.А., Костюк В.Г., МаДюкова С.А., ПерсиДская О.А., Попков Ю.В. Региональные модели государственной национальной политики современной России. Новосибирск : Манускрипт, 2016. Ч. I. 176 с.
Себелева Е.В., Скворцов И.П. Опыт и проблемы деятельности муниципальных учреждений культуры по гармонизации межнациональных отношений (на примере муниципального образования город-курорт Геленджик) // Культурная жизнь Юга России. 2017. № 1 (64). С. 98102. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_ 29390360_75371072.pdf (дата обращения: 10.10.2020).
Чеча А.П. Анализ эффективности взаимодействия органов МСУ и местных сообществ на примере Краснодарского края // Политический анализ. 2010. № 10. С. 130-140. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_19419659_42060525.pdf (дата обращения: 10.10.2020).