School Education in France as a Tool for “Reinforcing the Principles of the Republic”: Renewing Traditions
The article analyzes the role of school education in the context of the origin and subsequent evolution of French political republicanism, which was implemented in the form of “France-republic” or “nation-republic”. As noted in the article, the need to achieve the homogeneity of the nation at the political-right level in the conditions of the heterogeneous French society in reality brought to the fore the topic of the formation of a republican political culture cemented by the principle of secularism. One of the most significant areas of application of the principle of secularism, laid down in the foundation of the French republican tradition, was school education. Through various cases, both historical and modern, the article defines the French specifics of the use of the school as a tool for asserting republican values and maintaining the cultural homogeneity of the republican polity. Noting that since the 1789 French Revolution, the issue of school education in France has been politicized, the author of the article demonstrates how this problem has become an important element of sociopolitical discussions in the format of speeches, reports and journalistic texts (for example, the projects of Ch. M. de Talleyrand, N. de Condorcet, E. J. Sieyes, etc.), and in the practical plane was formalized in various constitutional and legislative acts. It is emphasized that the top of the legislative process in this area was the “laws of J. Ferry”, who is rightly considered the architect and creator of the French “republican school”. Thus, the foundations were laid and the most important principles of the organization of education - universal, secular, free of charge, etc. - on French soil were formulated, as well as the tasks of the education system as an important sphere of state structure designed to form and reinforce the public virtues of French citizens. Within the framework of the republican tradition, the organization of school education is declared an obligation and duty of the state to its citizens. Special attention is paid to the new draft bill “Reinforcing Republican Principles”, which was initiated in 2020 by French President Emmanuel Macron with the aim of reconstructing the “republican order” and protecting one of the most important republican values - the principle of secularism. It is concluded that, at the present stage in France, one can observe the reactualization of the tradition of protecting republican values through school. The school system is used as a tool of “reinforcing republican principles”, but is undergoing reform to adapt to the new challenges of national identity.
Keywords
France,
republic,
republicanism,
education,
school,
secularism,
general obligationAuthors
Poliakova Natalia V. | Saint Petersburg State University | belnata70@yandex.ru |
Всего: 1
References
Егоров А.Б. Античная демократия и римская политическая система (античные и современные политические системы) // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2009. Сер. 2. Вып. 4. С. 34-47.
Межерицкий Я.Ю. Республиканская монархия: метаморфозы идеологии и политики императора Августа. М. : Калуга, 1994. 442 с.
Шистеров М.В. RES publica римского народа и универсалистское понимание государства: к дискуссии о «Римской республиканской государственности» // Вопросы всеобщей истории. 2013. № 15. С. 134-144.
Каневский П.В. Несколько уроков из истории развития французского республиканизма // Пространство и Время. 2012. № 3 (9). С. 214-221.
Корм Ж. Религиозный вопрос в XXI веке. Геополитика и кризис постмодерна. М. : Институт Общегуманитарных Исследований, 2012. 288 с.
Салмин А.М. Современная демократия: генезис, структура, культурные конфликты (опыт Франции в сравнительной перспективе). М. : Наука, 1992. 333 с.
Токвиль А. де. Старый порядок и революция. СПб. : Алетейя, 2008. 248 с.
Barbier M. La laicite. Paris : L'Harmattan, 1995. 312 p.
Nicolet Cl. L' idee republicaine en France. Paris : Gallimard, 2004. 528 p.
Республика - это община граждан : интервью с М. Ремизовым, 11.02.2016 г. // Русская идея : сайт консервативной мысли. URL: https://politconservatism.ru/thinking/respublika-eto-obshhina-grazhdan (дата обращения: 10.04.2021).
Арендт Х. О революции. М. : Европа, 2011. 464 с.
де Перигор Т., Морис Ш. Доклад о народном образовании // Педагогические идеи Великой Французской революции: речи и доклады Мирабо, Таллейрана-Перигора, Кондорсе и др. / пер. и вступ. статья О.Е. Сыркиной; под ред. и с предисл. А.П. Пинкевича. М. : Работник просвещения, 1926 // Исторические материалы. URL: https://istmat.info/files/uplo-ads/28666/fr_projets-education_o-syrkina.pdf (дата обращения: 15.04.2021).
Конституция 3 сентября 1791 г. // Документы истории Великой Французской революции : в 2 т. / отв. ред. А.В. Адо. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1990. Т. 1. С. 112-141.
Кондорсэ Ж.Н.А. Доклад об общей организации народного образования // Педагогические идеи Великой Французской революции: речи и доклады Мирабо, Таллейрана-Перигора, Кондорсе и др. / пер. и вступ. статья О.Е. Сыркиной; под ред. и с предисл. А.П. Пинкевича. М. : Работник просвещения, 1926 // Исторические материалы. URL: https://istmat.info/files/uplo-ads/28666/fr_projets-education_o-syrkina.pdf (дата обращения: 15.04.2021).
Дейсен Г.Дж. ван. Сийес: его жизнь и национализм // Аббат Сийес: от Бурбонов к Бонапарту / сост., пер., вступ. ст. М.Б. Певзнера. СПб. : Алетейя, 2003. 224 с.
Боберо Ж. Светскость: французская исключительность или универсальная ценность? // Научный атеизм. URL: http://www.atheism.ru/library/Bobero_1.phtml (дата обращения: 24.04.2021).
Понкин И.В. Правовые основы светскости государства и образования. М. : Про-Пресс, 2003. 416 с.
Lelievre Cl. Jules Ferry: la Republique educatrice. Paris : Hachette education, 1999. 126 p.
Jules Ferry, fondateur de la Republique / F. Furet (dir.). Paris : EHESS, 1985. 256 p.
Ozouf M. Jules Ferry. La liberte et la tradition. Paris : Gallimard, 2014. 128 р.
Бодров А.В. «Лакей Бисмарка»? Жюль Ферри и Германия // Петербургский исторический журнал. 2014. № 1. С. 231-242.
Кананыкина Е.С. История французского законодательства об образовании XX века // Актуальные вопросы современной науки. 2012. № 22. С. 246-325.
Соколова Т.С. Политика интеграции иммигрантов: ассимиляционный подход // Власть. 2009. № 11. С. 121-123.
Гордон А.В. Ислам во Франции: опыт интеграции // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 9. Востоковедение и африканистика : реферативный журнал. 2019. № 3. С. 5-53.
Шмелева Н.В. Республиканская модель или мультикультурализм? Политика Франции по интегрированию иммигрантов // Аллея науки. 2019. № 2 (29). С. 121-126.
Viet V. La France Immigree: Construction d'une Politique, 1914-1997. Paris : Fayard, 1998. 510 p.
Преображенская А.А. Французская модель интеграции иммигрантов: испытание временем // Человек. Сообщество. Управление. 2017. Т. 18, № 3. С. 18-36.
Осипов Е.А. «Пока все хорошо. Но главное приземление». 15 лет закону о запрете ношения религиозной одежды во французской школе // Политика и общество. 2019. № 3. С. 1-7.
Борьба с «исламистским сепаратизмом» во Франции: Макрон предложил решения // Международное французское радио (RFI). 2020. 2 октября. URL: https://rfi.my/6dEG (дата обращения: 23.04.2021).
Separatisms: Macron annonce que l'ecole a domicile sera «strictement limitee» a la rentree 2021 // Le Figaro. 2020. 2 octobre. URL: https://www.lefigaro.fr/actualite-france/emmanuel-macron-annonce-que-l-ecole-a-domicile-sera-strictement-limitee-a-la-rentree-2021-2020100 (accessed. 25.04.2021).
Ecole obligatoire: de Condorcet a Jules Ferry, un debat fraiieais // Le Figaro. 2020. 6 octobre. URL. https://www.lefigaro.fr/vox/societe/ecole-obligatoire-de-condorcet-a-jules-ferry-un-debat-francais-20201006 (accessed. 25.04.2021).
Projet de loi contre le separatisme: l'instruction a l'ecole obligatoire des 3 ans // La Chame Info (LCI). 2020. 2 octobre. URL: https://www.lci.fr/politique/projet-de-loi-contre-le-separatisme-l-instruction-a-l-ecole-obligatoire-des-3-ans-2166165.html (accessed. 25.04.2021).
Principes de la Republique // Site officiel du Senat. URL: https://www.senat.fr/espace_pres-se/actualites/202101/principes_de_la_republique.html (accessed. 14.05.2021).
Осипов Е. Фактор национальной идентичности в современной Франции // Международная жизнь. 2016. № 12. С. 68-80.
Валлерстайн И. Беспорядки во Франции: восстание низших слоев общества // Скепсис : научно-просветительский журнал. URL. https://scepsis.net/library/id_410.html (дата обращения: 26.04.2021).
Schnapper D. Par dela de burka: les politiques d'integration // Etudes. 2010. T. 413, № 11. P. 461-472.