In Search of Cultural Memory Landmarks. Historical Policies, Educational Programs, and Youth Identity
The article analyzes several historical narratives used for forming national identity among the young generation of Russia. The authors consider the most essential mental historical constructions mentioned in the current educational programs. These constructions are supposed to make the basis for the cultural memory of the Russian society and to form the image of the past epochs at a group level. The research work is based on qualitative methodology using methods of focus-groups and thematically-centered interviews. The selection was done by the “snowball” method. The analytical data present the results based on the material collected in four focus-groups and 40 thematically-focused interviews conducted in groups of secondary school teachers and 10- and 11-graders. The authors emphasize the existence in educational programs of alternative approaches to the split of the Russian Empire and historical heroes of that epoch, which focus on the lack of analytical frameworks for “remembering” and present historical narratives. The young generation do not perceive all the complexity of evaluations in the historical perspective of their own country and tend to accept any suggested context. In this respect, the common nature of identity, its essential grounds are beyond the logical understanding and may be shortly and easily formed (destroyed) among the young with regards to the necessary concept. The authors conclude that the concept of the Russian identity does not gain sufficient historical continuity and does not propose a scheme for analyzing historical transformations enabling young people to get a conciliatory view of social and political gaps of the past epochs.
Keywords
identity,
culture,
educational programs,
identity formation,
historical policy,
cultural memoryAuthors
Popkov Viacheslav D. | Institute of Social Research and Analytics; Institute of Management, Business and Technology | v-831p@yandex.ru |
Popkova Ekaterina A. | All-Russian State University of Justice, Kaluga Branch | ekaterina-a-popkova@yandex.ru |
Всего: 2
References
Дробижева Л.М. Российская идентичность и толерантность межэтнических отношений: опыт 20 лет реформ // Вестник Института Кеннана в России. 2011. Вып. 20. С. 22-34.
Санина А.Г., Павлов, А.В. Государственная идентичность: содержание понятия и постановка проблемы // Управленческое консультирование. 2015. № 9. С. 30-40.
Малыгина И.В. Методологические дискурсы этнокультурной идентичности: ресурс вза-имодополнительности // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 5. С. 219-224.
Багдасарова А.Б., Попов М.Е. Гражданская и этнокультурная идентичность в образовательном пространстве современной России // Обсерватория культуры. 2007. № 2. С. 110-114.
Гофман А.Б. В поисках утраченной идентичности: традиции, традиционализм и национальная идентичность // Вопросы социальной теории. 2010. Т. 4. С. 241-254.
Дробижева Л.М. Российская идентичность и толерантность межэтнических отношений: опыт 20 лет реформ // Вестник Института Кеннана в России. 2011. Вып. 20. С. 22-34.
Малыгина И.В. Методологические дискурсы этнокультурной идентичности: ресурс вза-имодополнительности // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 5. С. 219-224.
Багдасарова А.Б., Попов М.Е. Гражданская и этнокультурная идентичность в образовательном пространстве современной России // Обсерватория культуры. 2007. № 2. С. 110-114.
Смирнова О.А., Золина Д.М. Культурная безопасность российского общества на современном этапе // Этнопанорама. 2011. № 3-4 (29). С. 81-85.
Хоперская Л.Л. Этнополитическая идентичность как фактор реорганизации политического пространства на Северном Кавказе // Этнопанорама. 2011. № 3-4 (29). С. 11-16.
Морзавченков Г.А. Критерии этнокультурной идентичности в условиях глобализации // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Сер. Социальные науки. 2010. № 1 (17). С. 139-142.
Барт Ф. Этнические группы и социальные границы. Социальная организация культурных различий. М. : Новое издательство, 2006. 199 c.
BrubakerR. Ethnizitat ohne Gruppen. Hamburg : Hamburger Edition, 2007. 343 S.
Luhman N. Kultur als historischer Begriff // Kultursoziologie. Klassische Texte - Aktuelle Debatten / F. Adloff, S.M. Buttner, S. Moebius, R. Schutzeichel (Hg.). Frankfurt ; New York : Campus Verlag, 2014. S. 231-243.
Assmann J. Das kulturelle Gedachtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identitat in fruhe-ren Hochkulturen. Munchen : Verlag C.H. Beck, 6. Auflage, 2007. 344 S.
Assmann J. Kollektives Gedachtnis und kulturelle Identitat // Kultur und Gedachtnis / Assmann & Holscher (Hg.). Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1988. S. 9-19.
BrubakerR.; CooperF. Uber Identitat hinaus // Kultursoziologie. Klassische Texte - Aktuel-le Debatten / F. Adloff, S.M. Buttner, S. Moebius, R. Schutzeichel (Hg.). Frankfurt ; New York : Campus Verlag, 2014. S. 397-421.
Васильев А.Г. Культурная память / забвение и национальная идентичность. Теоретические основания анализа // Культурная память в контексте формирования национальной идентичности России в XXI веке / отв. ред. Н.А. Кочеляева. М. : Совпадение, 2015. С. 29-57.
Пашков Б.Г. История России. ХХ век. 9-й класс : учебник для общеобразовательных учебных заведений. 2-е изд. М. : Дрофа, 2002. 416 с.
Шестаков В.А. История России, ХХ - начало XXI века. 11-й класс : учебник для общеобразовательных учреждений / под ред. А.Н. Сахарова. М. : Просвещение, 2012. 399 с.
Титов В. В. Политика памяти и формирование национально-государственной идентичности: российский опыт и новые тенденции. М. : Ваш формат, 2017. 184 с.
Евгеньева Т.В., Титов В.В. Образы прошлого в российском массовом политическом сознании: мифологическое измерение // Политическая наука. 2017. № 1. С. 120-137.