Campaigning in the Information and Telecommunication Network Internet. On Regulating Some “Complex” Issues of Electronic Campaigning
This article discusses the electoral system existing in the Russian Federation. Some problematic points in the regulation of electronic campaigning are revealed; examples from the practice of the elections of deputies of the State Duma of the Federal Assembly of the Russian Federation of the Eighth Convocation held in 2021 are given. The article analyzes Federal Law 43-FZ of 09 March 2021, which paved the way for the start of a large-scale discussion of the need to regulate electronic electoral processes and electronic campaigning. The field of information and communication technologies is in dynamic development, and the legislator is not always able to timely and rationally respond to emerging technological innovations. As a result, there are numerous violations of the current legislation by various participants in the electoral process, the use of “dirty” electoral technologies and political technological mechanisms to influence civil choice. A speedy development of legislation in the field of “electronic campaigning” is required. It is well known that many social processes go online. Various electoral and political processes are no exception, and, given the rapid development of social networks and instant messengers, we can get an almost uncontrolled, unregulated “battlefield” for participants in electoral processes. This, in general, can have an extremely destructive effect on public choice and the political structure of the country. A legitimate transfer of power, which is a direct expression of citizens' will, should not be exposed to one or another risk associated with gaps in legislation or rapid development of social trends, tendencies, and modern technologies. It is the dynamic development of the Internet and various electronic services that has become the point of reference for the active expansion of the electoral system into the virtual space; during each campaign, new political technologies are used.
Keywords
electoral process,
Internet,
campaigning,
electoral technologies,
electionsAuthors
Tumanyan Garnik V. | Tomsk State University | tumangar@mail.ru |
Всего: 1
References
Ященко К.М. Формы электронной предвыборной агитации // Государственная власть и местное самоуправление. 2020. № 3. С. 36-39.
Martynova S.E. The subjective middle class of the innovation region of Russia: Characteristics in the context of the post-industrial approach // Astra Salvensis. 2020. № 1. P. 211-234.
Носатов Ю.Н. К вопросу противодействия некорректным технологиям предвыборной агитации, осуществляемой с использованием современных информационно-коммуникационных средств // Проблемы правоохранительной деятельности. 2017. № 3. С. 99-104.
Martynova S.E., Tabolin V.V., Sazonova P.V. Legal Support for Participative DecisionMaking as Part of Service Model of Urban Governance in Russia // Space and Culture (India). 2019. № 2. P. 112-124.
Мархгейм М.В., Никонова Л.И. Предвыборная агитация в сети Интернет: версии доктрины и динамизм практики // NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право. 2018. № 3. С. 532-538.
Вакунов С.С. Агитация в Интернете: мировой опыт и перспективы законодательного регулирования // Избирательное право. 2011. № 4. С. 10-15.
Цыганок В.О. Проблемы правового регулирования предвыборной агитации в сети Интернет на примере выборов в Московскую Городскую Думу и механизмы их устранения // Юридическая наука. 2021. № 6. С. 30-34.
Игнатов А.В. О некоторых правовых аспектах стратегии «умного голосования» как новой агитационной технологии // Гражданин. Выборы. Власть. 2020. № 3. С. 92-107.
Юсубов Э.С., Туманян Г.В. Право законодательной инициативы избирательных комиссий субъектов Российской Федерации как механизм повышения эффективности законотворческого процесса // Гражданин. Выборы. Власть. 2021. № 1. С. 26-38.
Бактыбекова Б.Б., Максудунов А.О. Использование социальных сетей в предвыборной президентской агитации: на примере «Instagram» // Реформа. 2021. № 1. С. 54-61.
Ahmad T., Alvi A., Ittefaq M. The Use of Social Media on Political Participation Among University Students: An Analysis of Survey Results From Rural Pakistan // SAGE Open. 2019. Vol. 9, № 3. P. 1-9. DOI: 10.1177/2158244019864484
Patel K., Binjola H., Siddiqui T. Indian social media politics: new era of election war // RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism. 2020. Vol. 25, № 1. P. 184-192. DOI: 10.22363/2312-9220-2020-25-1-184-192
Танцура М.С., Гриценко Р.А., Прокопчук Д.Д. Сравнительный анализ использования интернет-технологий для политической агитации в России в избирательных циклах 2011 и 2016 гг. // Общество: политика, экономика, право. 2018. № 1. С. 9-14.
Борисов И.Б., Головин А.Г., Игнатов А.В. Выборы в мире: агитация в сети Интернет. М. : Российский общественный институт избирательного права, 2017. 268 с.
Zhuravskaya E., Petrova M., Enikolopov R. Political Effects of the Internet and Social Media // Annual Review of Economics. 2020. Vol. 12, № 1. Р. 414-438. DOI: 10.1146/annurev-economics-081919-050239
Gilardi F., Gessler T., KubliM., Muller S. Social Media and Political Agenda Setting // Political Communication. 2021. № 1. Р. 1-22. DOI: 10.1080/10584609.2021.1910390
Прокопенко Т.В. Особенности влияния социальных сетей на политические процессыв современной России // Вестник Пятигорского государственного университета. 2020. № 1. С. 173-182.
Garrett R. Social media's contribution to political misperceptions in U.S. Presidential elections // PLoS One. 2019. Vol. 14, № 3. Art. № e0213500. doi:10.1371/journal.pone.0213500
Binshad T., Afsal M. Influence of Social Media as a Tool of Political Marketing in General Elections // United International Journal for Research & Technology. 2020. Vol. 1, № 10. Р. 1-6.
Шапова А.А., Куликова С.А. Правовое регулирование предвыборной агитации в сети Интернет // Известия Саратовского университета Новая серия. Сер. Экономика. Управление. Право. 2016. № 4. С. 472-480.
Алмиева А.А., Навальный С.В. Предвыборная агитация: проблемное поле для исследования вопросов реализации избирательного права // Правовая политика и правовая жизнь. 2020. № 1. С. 46-53.
Митин Г.Н. Особенности доказывания отдельных фактов при рассмотрении избирательными комиссиями жалоб на нарушение порядка ведения предвыборной агитации // Избирательное законодательство и практика. 2021. № 2. С. 22-25.
Макарцев А.А. Функции избирательных комиссий в Российской Федерации: проблемы реализации // Российский юридический журнал. 2016. № 5. С. 114-122.
Кузнецов А.К. Правовое регулирование предвыборной агитации в информационнокоммуникационной сети Интернет // Oeconomia et Jus. 2021. № 2. С. 49-54.
Бицоев Г.Т. К вопросу о полномочиях избирательных комиссий Российской Федерации // Юридический мир. 2018. № 5. С. 42-44.