Philosophical aspects of human gene-socio-cultural co-evolution
The article is devoted to the consideration of the role of replicators (genes and memes) in the biosociocultural evolution of a person in the modern global information society. Based on the theory of replicators by R. Dawkins, the concept of cellular autopoiesis by U. Maturana and F. Varela, and an integrative approach to the evolution of biological and sociocultural systems, the paper points to the commonality of genes and memes in terms of their distribution from one person to another and in the media sphere. The category “brain” is introduced into scientific circulation, which expands the philosophical ideas about the genetic and socio-cultural co-evolution of a person and his transformation in society. In this context, attention is focused on the fact that genes, together with memes, play a key role in the transmission of biosociocultural information in nature and society. The article notes that the media sphere and the brain of the person himself act as elements of replication of cultural replicators (meme-viruses). It is shown that the basis of social interaction and the transfer of memetic information from person to person can be imitation processes associated with the movement of matter. This circumstance gives reason to believe that the transfer of knowledge about the reality around us occurs on the basis of uniform laws of selforganization of biological and sociocultural systems. In this regard, based on the principles of synergetics, the article discusses and describes such properties of memes as replication, competition, durability, survivability and independence from the will of the carrier. Also, in the course of our study, it was determined that in the global world, memes began to spread almost instantly in the media space due to the universal electronic environment and the ability of this type of information to evoke an emotional reaction in a person. Therefore, destructive memes have become a good tool that can influence the moral, ethical and political agenda, and even change the preferences of voters. Disadaptogenesis, an objective feature in the activity of the human brain, which in some cases triggers destructive processes, can act as a process contributing to this negative influence. At the end of the article, it was concluded that memes, like genes, lead to the transformation of a person, that is, they determine his upward and (or) downward biosociocultural evolution. The results of this study can be used to develop general principles for preventing the spread of destructive memes in society. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
category “brain”,
genes and memes,
information,
replicators,
maladaptogenesis,
man,
transformation,
society,
evolutionAuthors
Artemenkov Alexey A. | Cherepovets State University | basis@live.ru |
Всего: 1
References
Докинз Р. Эгоистичный ген. М. : АСТ : CORPUS, 2017. 512 с.
Матурана У., Варела Ф. Дерево познания: биологические корни человеческого понимания. М. : УРСС : ЛЕНАНД, 2019. 320 с.
Бурундуков А.С., Дроздов А.Л. Репликаторно-этологическая теория семантической информации: от гена к нему // Биота и среда заповедных территорий. 2018. № 2. С. 85-120.
Crofts A.R. Life, Information, Entropy, and Time: Vehicles for Semantic Inheritance // Complexity. 2007. Vol. 13, № 1. P. 14-50. DOI: 10.1002/cplx.20180
Бочаров А.Б., Демидов М.О. Мемы-мем-вирусы: их сущность и распространение в инфосфере и медийном пространстве // Управленческое консультирование. 2020. № 9 (141). С. 92100. DOI: 10.22394/1726-1139-2020-9-92-100
Schaden G., Patin C. Semiotic systems with duality of patterning and the issue of cultural replicators // Hist Philos Life Sci. 2017. Vol. 40, № 1. P. 4. DOI: 10.1007/s40656-017-0167-9
Проскурина А.В. Линвокультурный трансформер: мемплексы в англосаксонской традиции // Слово.ру: балтийский акцент. 2017. Т. 8, № 4. С. 91-100.
Vasas V., Szathmary T., Santos M. Lack of evolvability in self-sustaining autocatalytic networks constraints metabolism-first scenarios for the origin of life // Proc Natl Acad Sci USA. 2010. Vol. 107, № 4. P. 1470-1475. DOI: 10.1073/pnas.0912628107
Марков А., Наймарк Е. Эволюция. Классические идеи в свете новых открытий. М. : АСТ : CORPUS, 2017. 656 с.
Дойч Д. Начало бесконечности: Объяснения, которые меняют мир. М. : Альпина нон-фикшн, 2018. 822 с.
Шуталева А.В., Путилова Е.А. Интернет-мем как способ воспроизводства социальной памяти // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86), ч. 3. С. 219-221.
Шомова С.А. Спонтанность как иллюзия: интернет-мем в структуре политической коммуникации // Медиа. Информация. Коммуникация. 2015. № 15. С. 39-52.
Федорова М.А. Что есть мем? Мем как маркер эпохи, инфоповод и развлекательный контент // PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект. 2017. № 16. С. 90-97.
Atran S. The trouble with memes: Inference versus imitation in cultural creation // Hum Nat. 2001. Vol. 12, № 4. P. 351-381. DOI: 10.1007/s12110-001-1003-0
Поляков Е.М. Эволюция культуры и человеческое сознание: к вопросу о причинноследственной связи // Вестник Томского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Политология. 2012. № 4 (20). С. 40-45.
Фомин И.В. Семиотика или миметика? К вопросу о способах интеграции социально-гуманатарного знания // Полис. Политические исследования. 2015. № 3. С. 72-84.
Тихомирова Е.Г. Идея маски как инструмент творения культуры (меметическая теория Р. Докинза) // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 5 (61). С. 298-302.
Родзин С.И. Биомиметика - интеграция методов машинного обучения и эволюционных вычислений // Известия ЮФУ. Технические науки. 2014. № 7 (156). С. 26-34.
Арбатская Е.О. Биологические метафоры в теории медиа // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 4 (15). С. 45-50. DOI: 10.24411/2499-9679-2018-10195
Буданов В.Г., Белоногов И.Н. Знание-вирус: принципы метафорического переноса // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 47. С. 25-32. DOI: 10.17223/1998863Х/47/3 116
Языков К.Г. Закономерности культурно-генетической устойчивости // PEM: Psychology. Educology. Medicine. 2013. № 1-1. С. 73-81.
Николас Т.Н. Антихрупкость. Как извлечь выгоду из хаоса. М. : КоЛибри : Азбука-Аттикус, 2016. 768 с.
Алмосов И.В. Угроза национальной идентичности как деструктивный мем // Аспирантский вестник Поволжья. 2014. № 7-8. С. 112-118.
Голубева А.Р., Семилет Т.А. Мем как феномен культуры // Культура и текст. 2017. № 3 (30). С. 193-205.
Шерешева М.Ю., Мишин К.А. Резонирующие эффекты медиа-вирусов: опыт президентских выборов в США в 2016 г. // США и Канада: экономика, политика, культура. 2020. № 50 (9). С. 82-103. DOI: 10.31857/S268667300010965-1
Леонтьев Ю.А. Деструктивные мемы в молодежной среде: психологические факторы и пути профилактики // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2018. Т. 15, № 4. С. 69-74. DOI: 10.31079/1992-2868-2018-15-4-69-74
Артеменков А.А. Дезадаптогенез в антропосфере: естественнонаучное и философское осмысление проблемы // Вестник Северного (Арктического) Федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2019. № 5. С. 91-101. DOI: 10.17238/issn2227-6564.2019.5.91
Артеменков А.А. Объективная и виртуальная реальность: дереализация сознания человека как онтолого-гносеологическая проблема современности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2020. № 2. С. 8-19. DOI: 10.18384/2310-7227-2020-2-8-19
Артеменков А.А. Мозг и сознание: принципы чувственного восприятия и отражения объективной реальности материального мира // Научная мысль. 2021. Т. 16, № 2-1 (40). С. 25-29.