An updated model of thinking for the formation of creativity in education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/12

An updated model of thinking for the formation of creativity in education

In the introduction part of the article the authors give a proof of the topicality issue, define the goal and formulate the problem of the research. As prerequisites for the formation of new educational shifts, large-scale economic and cultural changes are singled out, where the key role is played by the close relationship between thinking and creativity of the subjects of the educational process. According to the authors, the lack of universal -philosophical and methodological - foundations in the construction of a thinking model, including one focused on creating a creative result, does not correspond to the guidelines for the development of modern education. So, the main question that the authors answer is: what is the actualized model of thinking in education that allows to form a creative result in the form of both new and already existing knowledge aimed at solving problems for which traditional methods do not work? To answer the above question, a logical-cognitive approach to the study of thinking was used and emphasis was placed on the actual analysis of the process, structure, elements and levels of mental operations, the result of which is a creative product. The foundation of thinking is a logical pole, manifested in a contradiction, the resolution of which is possible due to a clear fixation (including verbal) of real opposites within the same object under study, and in a logical analysis designed to create such a sign system that would clarify the structure of any language. As a distinctive element of the model of thinking in education, the creation of ideal conceptual images is highlighted, which includes such traditional stages as focusing, processing, choosing and evaluating. However, already at the first stage, the focus is not so much on the object (context, assessment of current barriers), but on the relationship of a person to the object (functional and semantic load). At the intersection of abstract and objective thinking, unique and non-standard solutions with different qualitative characteristics emerge. In conclusion, the authors summarize the results and formulate a conclusion. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 18

Keywords

thinking, process, structure, subject of educational activity, intellectual agent, creativity, communication, activity

Authors

NameOrganizationE-mail
Borovinskaya Daria N.Surgut State Pedagogical Universitysweetharddk@mail.ru
Всего: 1

References

Белл Д Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / пер. с англ. под ред. В.Л. Иноземцева. М., 1999. 956 с.
Glaeser E.L., Kolko J., Saiz A. Consumer City // Journal of Economic Geography. 2001. № 1. P. 27-50.
Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее : пер. с англ. М. : Классика-XXI, 2005. 421 с.
Хезмондалш Д Культурные индустрии / пер. с англ. И. Кушнаревой ; под науч. ред. А. Михалевой ; Высш. школа экономики. М., 2014. 456 с.
О креативных индустриях в Ханты-Мансийском автономном округе - Югре: закон ХМАО - Югры от 27.07.2020 № 70-оз // КонсультантПлюс. М., 2020. URL: http://www.consultant.ru/regbase/cgi/online.cgi?req=doc;base=RLAW926;n=215274#0827944161574 3315 (дата обращения: 10.05.2022).
Вижо И.Ю., Петрова Г.И., Тарабанов Н.А. Образовательная субъективность классического университета в поисках истины // Вестник Томского государственного университета. 2008. № 312. С. 37-41.
Case R. The unfortuate consequences of Bloom’s taxonomy // Social Education. 2013. Vol. 77, № 4. P. 196-200.
Doran G. T. There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives : [англ.] // Management Review. 1981. Vol. 70, № 11. P. 35-36.
Bloom B.S. Taxonomy of Educational Objectives, the Classification of Educational Goals. New York : David McKay Company, 1956. Handbook I: Cognitive Domain. 207 р.
Anderson L.W., Krathwohl D.R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, complete edition, eds. New York : Longman, 2001. 287 p.
Hardarson A. Aims of Education: How to Resist the Temptation of Technocratic Models // Journal of Philosophy of Education. 2017. Vol. 51, № 1. P. 59-72.
Suskie L. Assessing Student Learning: A Common Sense Guide, 2nd Edition. Jossey-Bass, San Francisco : Wiley, 2018. 384 p.
Ардашкин И.Б., Суровцев В.А. К вопросу об эпистемологии смарт-технологий и их визуализации: ведет ли смарт-образование к смарт-эпистемологии? // nPAEHMA. Проблемы визуальной семиотики. 2019. Вып. 4 (22). С. 9-35.
Лисанюк Е.Н. Логико-когнитивная теория аргументации : дис.. д-ра филос. наук. М., 2016. 297 с.
Боровинская Д.Н. Измерение социального запроса на креативное образование // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 58. С. 264-271.
Martindale C. Personality, situation and creativity // Handbook of Creativity / eds. J. Glover, R. Ronning, G. Reynolds. New York : Plenum, 1989. P. 211-232.
Аргументация в праве и морали / под ред. Е.Н. Лисанюк. СПб. : ИД «Алеф-Пресс», 2018. 521 с.
Hempel C.G. Rational Action // Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association. 1965. Vol. 35. P. 5-23.
Lau Joe Y.F. An Introduction to Critical Thinking and Creativity: think more, think better. Hoboken, NJ : Wiley, 2011. 262 p.
Карпов Г.В., Лисанюк Е.Н. Практическая философия обучения аргументации и критическому мышлению // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10, № 3. С. 3959-3970.
Швецов А.Н. Агентно-ориентированные системы: от формальных моделей к промышленным приложениям // Информационно-телекоммуникационные системы : сб. ст. Всерос. конкурс. отбора обзорно-аналит. ст. М. : ФГУ ГНИИ ИТТ «Информика», 2008. С. 1-101.
Wooldridge M. An Introduction to Multi-Agent Systems. John Wiley and Sons. 2002. 376 p.
Люгер Д. Ф. Искусственный интеллект: стратегии и методы решения сложных проблем : пер. с англ. М. : Изд. дом «Вильямс», 2003. 864 с.
Brooks R.A.Intelligence without representation // Artificial Intelligence. 1991. № 47. P. 139159.
Hayes-Roth B. An integrated architecture for intelligence agents // SIGART. 1991. Vol. 2, № 4. P. 79-81.
Nwana H.S. Software Agents: An Overview // Knowledge Engineering Review. 1996. Vol. 11, № 3. P. 1-40.
Боровинская Д.Н., Суровцев В.А. Креативность и мышление: категориальная характеристика // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 47. С. 15-24.
Витгенштейн Л. Лекция об этике // Историко-философский ежегодник. М. : Наука, 1989. С. 238-246.
Суровцев В.А. Автономия логики: источники, генезис и система философии раннего Витгенштейна. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2011. 308 с.
Суровцев В.А. Аналитическая философия: всеобщее и нюанс // Вопросы философии. 2010. № 8. С. 23-29.
Reichenbach H. Elements of symbolic logic. New York, 1944. 444 p.
Wright C.H. The logical Problem of induction. Oxford : Basil Black well. Second edition, 1957. 249 p.
Боровинская Д.Н., Суровцев В.А. Рефлексия и природа креативности // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 49. С. 17-25.
 An updated model of thinking for the formation of creativity in education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/12

An updated model of thinking for the formation of creativity in education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/12

Download full-text version
Counter downloads: 344