Post-scholastic metamorphoses of Western European philosophical anthropology | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/16

Post-scholastic metamorphoses of Western European philosophical anthropology

The authors state that in its main ontological and semantic parameters philosophical anthropology dominating the discourse of modern philosophy and being taught in leading European and Russian educational institutions was developed by the ancient classics, and mainly by European Christian philosophers. It has a specific historical source -the scholastic Christian world outlook. Modern interpretations of human existence are direct or indirect consequences of solving the key question for scholasticism about the knowledge of God, which is expressed in the teachings of nominalism and realism, and predetermined the specificity of subsequent anthropological thought. In the Western philosophical and anthropological tradition, it manifests itself in three ontological characteristics - pantheism, rationalism, naturalism. The authors emphasize that rationalism was an external allembracing methodological form of scholastic thinking. The principal thing is that according to both nominalism and realism, the distinction between divine (uncreated) and created being is not made consistently: the ontological status of the connection between the human and the divine is clarified rationally. For anthropology this fact is of importance, assuming the essential, existential position of a person in his ultimate boundaries to be unclear. Nominalism declaring the theory of “two truths”, methodological dualism, ontological division assumes the faith (the basic mode of human existence) to be either in submission to reason, or as something absolutely sacred. The realistic tradition equates ontologically human thinking with the nature of God. Such an anthropological approach assumes rationalistic self-confidence, uncriticality, subjectivity, spiritual imposture, as well as pantheism, and abolishes the ontological vertical. The authors approve that the idealism of realistic philosophy provokes the flowering of a reverse anthropological position -naturalism, an evolutionary explanation of anthropogenesis with the related ideas of the human existence transitivity and its semantic picture historicity. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 7

Keywords

anthropology, scholasticism, nominalism, realism, deism, pantheism, psychophysical problem

Authors

NameOrganizationE-mail
Ustimenko Dmitry L.Moscow technical University of communications and Informaticsustimenkod2006@yandex.ru
Ustimenko Alexey L.Kuban State Universityustimenko2010@rambler.ru
Всего: 2

References

Кант И. Спор факультетов // Сочинения : в 8 т. М. : Чоро, 1994. Т. 7. 495 с.
Хоружий С.С. Фонарь Диогена. Критическая ретроспектива европейской антропологии. М. : Ин-т философии, теологии и истории св. Фомы, 2010. 688 с.
Жильсон Э. Философия в Средние века (от истоков патристики до конца XIV века). М. : Республика, 2004. 678 с.
Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 3. Издание второе. М. : Гос. изд-во полит. литературы, 1955. 630 с.
Неретина С., Огурцов А. Пути к универсалиям. СПб. : РХГА, 2006. 1000 с.
Бэкон Ф. Сочинения : в 2 т. / сост., общая ред. и вступ. ст. Л.Л. Субботина. М. : Мысль, 1971. Т. I. 590 с.
Кант И. Антропология с прагматической точки зрения // Сочинения : в 6 т. / под общ. ред. В.Ф. Асмуса и др. М. : Мысль, 1966.
Кьеркегор С. Заключительное ненаучное послесловие к «Философским крохам» // Серен Киркегор / пер. с дат. Т.В. Щитцова. Минск : И. Логвинов, 2005. 752 с.
Иоанн Скот Эриугена «О разделении природы» // Антология средневековой мысли (Теология и философия европейского Средневековья) : в 2 т. Т.1 / под ред. С.С. Неретиной ; сост. С.С. Неретиной, Л.В. Бурлака. СПб. : РХГИ, 2001. 539 с.
Гегель Г.В.Ф. Философия религии : в 2 т. Т. 1 / отв. ред. А.В. Гулыга; пер. с нем. М.И. Левиной. М. : Мысль, 1975. 532 с.
Это человек: Антология / сост. и вступ. ст. П.С. Гуревича. М. : Высш. шк, 1995. 320 с.
Мерфи Н. Религиозная этика и современная антропология // Ответственность религии и науки в современном мире / под ред. Г. Гутнера. М. : Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2007. 300 с.
Гренц С., Олсон Р. Богословие и богословы ХХ века : пер. а англ. Черкассы : Коллоквиум, 2011. 520 с.
Тейяр де Шарден П. Феномен человека: сб. очерков и эссе. М. : ACT, 2002. 533 с.
Тайсен Г. Библейская вера в эволюционной перспективе. М. : Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2009. 243 с.
Барбур И. Религия и наука: история и современность. М. : Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2000. 430 с.
 Post-scholastic metamorphoses of Western European philosophical anthropology | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/16

Post-scholastic metamorphoses of Western European philosophical anthropology | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2022. № 68. DOI: 10.17223/1998863X/68/16

Download full-text version
Counter downloads: 344