An image of city as a symbolic construct
In postmodernconditions of politics visualization and sign interchange marketization, a problem of city image representationseems to be topical. In this respect political constructivism serves as the basis for researchthat lets consider a city as a conceptual world, as a symbolically constituted phenomenon. Thereby, acity gains one more dimension - communicative one, when the constructs of political awareness act asthe facts of this conceptualized message. An article consists of two parts. In the first purely theoreticalpart a model of great city is analyzed. From ancient times up to present days this model servesfor the city construction as a symbolic world. A modeling principle underlies in the idea basis of anycity constructive image formation, that is circumstantially proved in the article. Moreover, it is concludedthat a city itself is a kind of model or symbolic world axis, a sacral fortype of world theoryconception. The second part of the article is dedicated to the problems of outward city positioning,starting with conceptual framework elaboration and finishing with an applied aspect - typology workingout of positions which are occupied by a city-product in the market-based political reality (insymbolic space of cities market). Furthermore, the typology is also developed on the basis of abovementionedconstructivist approach. In such a way articulated types of cities-constructs correlate withthe methods of their construction.
Keywords
смысловой мир,
центральная символическая ось,
сакральный,
семиотика города,
политическое конструирование,
образ,
репрезентация,
sensetive world,
central symbolic axis,
spiritual,
urban semiotism,
political construction,
shape,
representationAuthors
Scherbinina N.G. | National Research Tomsk State University | shai52@mail.ru |
Всего: 1
References
Бенуас Л. Знаки, символы и мифы. М.: ООО «Изд-во Астрель»; ООО «Изд-во АСТ», 2004.
Ле Гофф Ж. Средневековый мир воображаемого. М.: Изд. группа «Прогресс», 2001.
Лотман Ю.М., Успенский Б.А. Отзвуки концепции «Москва - Третий Рим» в идеологии Петра Первого (К проблеме средневековой традиции в культуре барокко) // Художественный язык средневековья / отв. ред. В.А. Карпушин. М., 1982. С. 236-249.
Гутнов А.Э., Глазычев В.Л. Мир архитектуры: Лицо города. М.: Молодая гвардия, 1990.
Беляев Л.А. «Семихолмная Москва» как исторический феномен // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1: М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 64-73.
Петрухин В.Я. Город и сакральное пространство: библейский миф в начальном русском летописании. // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1. М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 23-30.
Лотман Ю.М. Символические пространства // Лотман Ю.М. Семиосфера. Культура и взрыв. Внутри мыслящих миров. Статьи. Исследования. Заметки. СПб.: Искусство-СПб., 2001. С. 297-334.
Кларк К. Соцреализм и сакрализация пространства // Соцреалистический канон / Сб. статей / под общей ред. Х. Гюнтера, Е. Добренко. СПб.: Академический проект, 2000. С. 119-128.
Краутхаймер Р. «Три христианские столицы: топография и политика» (главы из книги) // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1. М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 127-142.
Топоров В.Н. Святость и святые в русской духовной культуре. Т. 1: Первый век христианства на Руси. М.: Гнозис - Школа «Языки русской культуры», 1995.
Шевырев А.П. Петербург и Москва: две столицы, два образа власти // Образы власти на Западе, в Византии и на Руси: Средние века. Новое время / под ред. М.А. Бойцова, О.Г. Эксле. М.: Наука, 2008. С. 362-386.
Котлер Филип. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1990.
Уэллс У., Бернет Дж., Мориарти С. Реклама: принципы и практика. СПб.: Питер, 1999.
Райс Э., Траут Дж. Позиционирование: битва за узнаваемость. СПб.: Питер, 2001.
Райс Э., Траут Дж. 22 непреложных закона маркетинга. М., 2007.
Джонс К. Париж: биография великого города. М.: Эксмо; СПб.: Мидгард, 2006.
Щербинин А.И. Образ города в региональных стратегиях // Дайджест-маркетинг. 2010. № 1 (23). С. 71-75.
Акройд Питер. Лондон: Биография / пер. с англ. В. Бабкова, Л. Мотылева. М.: Изд-во Ольги Морозовой, 2005.