An image of city as a symbolic construct | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2011. № 3 (15).

An image of city as a symbolic construct

In postmodernconditions of politics visualization and sign interchange marketization, a problem of city image representationseems to be topical. In this respect political constructivism serves as the basis for researchthat lets consider a city as a conceptual world, as a symbolically constituted phenomenon. Thereby, acity gains one more dimension - communicative one, when the constructs of political awareness act asthe facts of this conceptualized message. An article consists of two parts. In the first purely theoreticalpart a model of great city is analyzed. From ancient times up to present days this model servesfor the city construction as a symbolic world. A modeling principle underlies in the idea basis of anycity constructive image formation, that is circumstantially proved in the article. Moreover, it is concludedthat a city itself is a kind of model or symbolic world axis, a sacral fortype of world theoryconception. The second part of the article is dedicated to the problems of outward city positioning,starting with conceptual framework elaboration and finishing with an applied aspect - typology workingout of positions which are occupied by a city-product in the market-based political reality (insymbolic space of cities market). Furthermore, the typology is also developed on the basis of abovementionedconstructivist approach. In such a way articulated types of cities-constructs correlate withthe methods of their construction.

Download file
Counter downloads: 226

Keywords

смысловой мир, центральная символическая ось, сакральный, семиотика города, политическое конструирование, образ, репрезентация, sensetive world, central symbolic axis, spiritual, urban semiotism, political construction, shape, representation

Authors

NameOrganizationE-mail
Scherbinina N.G.National Research Tomsk State Universityshai52@mail.ru
Всего: 1

References

Бенуас Л. Знаки, символы и мифы. М.: ООО «Изд-во Астрель»; ООО «Изд-во АСТ», 2004.
Ле Гофф Ж. Средневековый мир воображаемого. М.: Изд. группа «Прогресс», 2001.
Лотман Ю.М., Успенский Б.А. Отзвуки концепции «Москва - Третий Рим» в идеологии Петра Первого (К проблеме средневековой традиции в культуре барокко) // Художественный язык средневековья / отв. ред. В.А. Карпушин. М., 1982. С. 236-249.
Гутнов А.Э., Глазычев В.Л. Мир архитектуры: Лицо города. М.: Молодая гвардия, 1990.
Беляев Л.А. «Семихолмная Москва» как исторический феномен // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1: М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 64-73.
Петрухин В.Я. Город и сакральное пространство: библейский миф в начальном русском летописании. // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1. М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 23-30.
Лотман Ю.М. Символические пространства // Лотман Ю.М. Семиосфера. Культура и взрыв. Внутри мыслящих миров. Статьи. Исследования. Заметки. СПб.: Искусство-СПб., 2001. С. 297-334.
Кларк К. Соцреализм и сакрализация пространства // Соцреалистический канон / Сб. статей / под общей ред. Х. Гюнтера, Е. Добренко. СПб.: Академический проект, 2000. С. 119-128.
Краутхаймер Р. «Три христианские столицы: топография и политика» (главы из книги) // Сакральная топография средневекового города: Известия Института христианской культуры средневековья. Т. 1. М.: Изд-во ИХКС, 1998. С. 127-142.
Топоров В.Н. Святость и святые в русской духовной культуре. Т. 1: Первый век христианства на Руси. М.: Гнозис - Школа «Языки русской культуры», 1995.
Шевырев А.П. Петербург и Москва: две столицы, два образа власти // Образы власти на Западе, в Византии и на Руси: Средние века. Новое время / под ред. М.А. Бойцова, О.Г. Эксле. М.: Наука, 2008. С. 362-386.
Котлер Филип. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1990.
Уэллс У., Бернет Дж., Мориарти С. Реклама: принципы и практика. СПб.: Питер, 1999.
Райс Э., Траут Дж. Позиционирование: битва за узнаваемость. СПб.: Питер, 2001.
Райс Э., Траут Дж. 22 непреложных закона маркетинга. М., 2007.
Джонс К. Париж: биография великого города. М.: Эксмо; СПб.: Мидгард, 2006.
Щербинин А.И. Образ города в региональных стратегиях // Дайджест-маркетинг. 2010. № 1 (23). С. 71-75.
Акройд Питер. Лондон: Биография / пер. с англ. В. Бабкова, Л. Мотылева. М.: Изд-во Ольги Морозовой, 2005.
 An image of city as a symbolic construct | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2011. № 3 (15).

An image of city as a symbolic construct | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2011. № 3 (15).

Download file