Childhood within utopic societies: concepts and technologies | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2012. № 1 (17).

Childhood within utopic societies: concepts and technologies

The image of childhood andchildren differs in various cultures. The present thesis isnt concentrated on the difference betweentraditional and industrial cultures, it is focused on the fact that different industrial cultures in 20th centurymanaged to produce their own specific images of the childhood. The European and Americancultures of the 20th century used to face the childhood as quite a special closed world and a childitself as a special being, who needs to be taken care of in order to avoid the grown-ups world withall the troubles they had to solve. Nevertheless, at the same time there were societies and communities(USSR, Nazi Germany, kibbutzim and communitar communities) which adopted totally different ideaof the subject: a child in these communities was interpreted as a partner, children actively participatedin the grown-ups life. The border, which was supposed to exist between children and grown-ups, inthe societies of that kind was unstable. The childhood culture was structured through the idea that thechildhood is not a special period of a human beings life. The pedagogical strategy was being createdas both on the contrary of the leading European model, and its issue was in uniting the grown upword and childrens worlds together, which had as a key moment the creation of common symbolsand rituals, common t the both parts.All these societies and communities have one common feature - they were created to realizeones attempt of utopian projects. Using some essential thesis presented by Pr. MacIntyre, we areable to understand, why these kind of societies and communities produced such an divorced type ofinterpretation of childhood, which is to be traced not only in the literature, art, artifacts (toys, clothes,buildings and cities structures). Not only mentioned above, but also pedagogical technologies (whichused to be thought as typical for children). Using the terms pedagogical technology we mean a numberof plays, practices and rituals, which are actual for the children and teenagers.

Download file
Counter downloads: 245

Keywords

концепции детства, утопическое сообщество, А. Макинтайр, воспитательная технология, Childhood concepts, utopian society, A. . MacIntyre, "pedagogical technology"

Authors

NameOrganizationE-mail
Dimke Daria V.European University in St.-Petersburgddimke@eu.spb.ru
Всего: 1

References

Волков В.В., Хархордин О.В. Теория практик. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге. (Серия «Прагматический поворот»; Вып. 2), 2008.
Макинтайр А. После добродетели. М.: Академический проект, 2000.
Benedict R. Continuities and Discontinuities in Cultural Conditioning. Psychiatry. 1938. №1.
Эриксон Э. Г. Детство и общество. СПб.: ИТД «Летний сад», 2000.
Арьес Ф. Ребенок и семейная жизнь при старом порядке. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 1999.
Кошелева О.Е «Свое детство» в Древней Руси и России эпохи Просвещения (XVI - XVIII вв.)». М.: Изд-во УРАО, 2000.
Берковский Н.Я. Романтизм в Германии. СПб.: Азбука-классика, 2001.
Калверт К. Дети в доме: материальная культура раннего детства, 1600-1900. М.: Новое литературное обозрение, 2009.
Албинсон Э.К., Игонне А. Одеть ребенка // Теория моды, лето. 2008. №8.
Барри Д. Питер Пэн // Забытый день рождения. Сказки английских писателей. М.: Правда, 1990.
Кэрролл Л. Алиса в стране чудес. М.: Обертон, 2005.
Кассиль Л.А. Кондуит и Швамбрания; Будьте готовы, Ваше Высочество! СПб.: Лениздат, 1993.
Rosenthal M. Knights and Retainer: The Earliest Version of Baden-Powell's Boy Scout Scheme. Journal of Contemporary History. 1980. Vol. 15, № 4 (Oct.).
Жуков Ин. Н. Русский скаутизм. Краткие сведения о русской организации юных разведчиков (скаутов). Молитвы, законы, заповеди и обычаи // Кучин В.Л. Скауты России. 1909 - 2007. История. Документы. Свидетельства. Воспоминания. М.: Минувшее, 2008.
Зотов В.С. Из истории скаутского движения в России. 1909-1926 годы. Фрагменты царского периода 1909-1917 гг. Воспоминания и размышления // Кучин В.Л. Скауты России. 1909-2007. История. Документы. Свидетельства. Воспоминания. М.: Минувшее, 2008.
Крупская Н.К. Будь готов // Пионер. 1924. №7.
Рыбаков А.М. Кортик. Бронзовая птица: Повести. Переизд. Иркутск: Восточно- Сибирское книжное издательство,1988.
Баден-Пауэлл Р. Юный разведчик. Руководство по скаутизму // Кучин В.Л. Скауты России. 1909-2007. История. Документы. Свидетельства. Воспоминания. М.: Минувшее, 2008.
Макшеев В.Н. Трагедия россиян-эмигрантов при аннексии Прибалтики Советским Союзом // Кучин В.Л. Скауты России. 1909-2007. История. Документы. Свидетельства. Воспоминания. М.: Минувшее, 2008.
Комсомол и детское движение. М.; Л., 1924.
Кетлинская В., Чагин П., Трифонова Т., Высоковский К., Дубянская М. Детская литература в реконструктивный период. М.: Детская литература, 1931.
Макаренко А.С. Педагогическая поэма. СПб.: Азбука-классика, 2009.
Келли К. Товарищ Павлик: Взлет и падение советского мальчика-героя. М.: Новое литературное обозрение, 2009.
Bettelheim B. The Children of the Dream. Аvon Books, 1970.
Spiro M.E. Kibbutz. Venture in Utopia. Harvard University Press Cambridge, Massachusetts and London, England, 1975.
 Childhood within utopic societies: concepts and technologies | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2012. № 1 (17).

Childhood within utopic societies: concepts and technologies | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2012. № 1 (17).

Download file