Cognitive turn in science and philosophy
This articlefocuses on the factors that caused a cognitive turn in science and philosophy in the middle of the 20thcentury. The turn refers to the shifting of attention to learning the processes of cognition and knowledgein particular sciences which resulted in their cognitivisation and in philosophy - a change ofclassical epistemology to the non-classical. Reflection upon the cognitive processes helped epistemologyto develop its object and instruments considerably.
Download file
Counter downloads: 331
Keywords
когнитивный «поворот», когнитивизация науки, неклассическая эпистемология, cognitive turn, cognitivisation of science, non-classical epistemologyAuthors
Name | Organization | |
Zavyalova M. P. | National Research Tomsk State University | zzavyaloff@sibmail.com |
References
Баксанский О.Е. Познание познания: когнитивная наука // Четвертая межд. конф. по когнитивной науке. Томск, 2010. Т. 1. С. 150-153.
Меркулов И.П. Когнитивные основания математических знаний // Эпистемология. Философия науки. М.: Канон, 2007. Т. 14, № 4. С. 127-142.
Лекторский В.А. Эпистемология классическая и неклассическая. М.: Эдиториал УРСС, 2001. С. 70-79.
Бахтин М.М. К философии поступка // Философия и социология науки и техники. Ежегодник. М., 1986. С. 80-161.
Порус В.Н. Гносеологии в ретроспективе и перспективе // Эпистемология. Философия науки. М.: Канон, 2004. Т. 2, №2. С. 70-75.
Микешина Л.А. Философия познания: диалог и синтез подходов // Вопросы философии. 2001. № 4. С. 68-76.
Шелер М. Формы знания и образования // Избр. произведения. М., 1994.
Лекторский В.А. Эпистемология в контексте теоретического мировоззрения: 20 лет спустя // Эпистемология. Философия науки. М.: Канон, 2004. Т. 2, №2. С. 56-63.
