Visual policy of a university city positioning
The articledeals with the unique possibilities of university cities external positioning. The study has been conductedin the context of the predictable reduction of cities in quantity, both in Europe and in Russia,and the survival struggle when city brand becomes the most important resource. Speaking of a universitycity, the successful area brand promotion is supposed to take into account the most importantcomponents such as image marketing, sightseeing marketing, and personality marketing. The authorreveals the role of past, present, and future in the effective positioning and the socialization of thestudents coming to the university city. Special attention is paid to the visual policy as it precedes directcontact, shapes reality perception, and evokes the atmosphere of city and citizen unity. University cityvisual policy doesnt come to the perception of the past as a museum exhibit; memory is an activecatalyst of the present mastering and the future planning. A considerable part of the article is dedicatedto the description of a university city image. Thus, the author analyses visual components of universitycity sites; he reveals the advantages and disadvantages of external positioning of these exceptionalareas in the world wide web. The up-to-date and practice-relevant nature of the article is determined bythe references to the experience and problems of promoting Tomsk as a university city.
Keywords
позиционирование,
университетский город,
визуальная политика,
positioning,
university сity,
visual policyAuthors
Scherbinin A.I. | National Research Tomsk State University | shai52@mail.ru |
Всего: 1
References
Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. СПб.: Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2005.
Сабурова Е.В. Особенности маркетинга современных городов-университетов (на примере Оксфорда и Кембриджа) // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. №11. С. 154-157.
Беньямин В. Москва // Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Избранные эссе. М., 1996. С. 163-209.
Круткин В. Снимки домашних альбомов и фотографический дискурс // Визуальная антропология: настройка оптики / Под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2009. С. 109-125.
Воронкова Л. «Социологические выставки»: визуальные презентации в социальных науках // Визуальная антропология: настройка оптики / Под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2009. С. 149-172.
Родькин П.Е. Визуальная политика. Фирменный стиль России. М.: Совпадение, 2007.
Кук Ф. Модерн, постмодерн и город // Логос. 2002. № 3-4. [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://magazines.russ.ru/logos/2002/3/kuk.html (свободный).
Рансьер Ж. На краю политического. М.: Праксис, 2006.
«i Рейтинг: Болотная площадь не позволит забыть о модернизации» // РБК daily. 10.01.2012 [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://www.rbcdaily.ru/2012 /01/10/focus/ 562949982483133 (свободный).
Трейвиш А.И. «Сжатие» пространства: трактовки и модели // Сжатие социально- экономического пространства: новое в теории регионального развития и практике его государственного регулирования. М.: Эслан, 2010.
Бернейс Э. Пропаганда. М.: Hippo publishing, 2010.
Добренко Е. Музей революции: советское время и сталинский исторический нарратив. М.: Новое литературное обозрение, 2008.
Петров Н. Федерализм по-российски // Pro et Сontra. 2000. Т. 5, № 1. С. 7-33.
Петров Н. Формирование региональной идентичности в современной России // Центр и региональные идентичности в России / Под ред. В. Гельмана и Т. Хопфа. СПб.; М.: Изд-во Европ. ун-та в Санкт-Петербурге; Летний сад, 2006. С. 125-186.
Лихачев Д.С. Образ города // Лихачев Д.С. Книга беспокойств. М.: Новости, 1991. С. 392-407.