Student and teacher in the system of cognitive management | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2013. № 2 (22).

Student and teacher in the system of cognitive management

Information, that is different from the knowledge with its aloof nature, exists in virtual, chaotic flow. Do the universities keep pace with changes in society? Are they are able to train specialists who can act and function in the socio-cultural and professional uncertainty? Russia's joining the Bologna process and the transition to the educational standards of 3 generation is the answer to the challenges and requirements of the information society: higher education (bachelor degree) becomes popular and common, forms competence of self-education and provides the basis for a lifetime of "flexible "education. Thus, the system of cognitive management becomes actual. The student should be able to construct individual path and be flexible by selecting courses and programs, to become his own c manager and the teacher becomes a tutor. Foresight technologies contribute to the development of subjective position of the student. The form of cognitive self-management is a student's portfolio, which is not only effective form of evaluation and self-assessment, but also a solution of important tutorial problems. A possible support is provided by a training course «The content and organization of educational activities of students during the development of competence-oriented basic educational program in accordance with Federal educational standards». This course is optimized for four years of study and is held twice - at the beginning of the school year and at the end. Basic educational technology - designing of individual competence-oriented education programs by students, monitoring, diagnostics, and self-presentation of each academic year. Essentially, it is a course «tutor» accompanies students throughout their undergraduate training.

Download file
Counter downloads: 379

Keywords

информационное общество, когнитивный менеджмент, компе-тентностно-ориентированное образование, когнитивный самоменеджмент студента, information society, cognitive management, competence-oriented education, cognitive self-management of the student

Authors

NameOrganizationE-mail
Syryamkina E.G.Tomsk State University syryamkinaeg@mail.ru
Всего: 1

References

Новые информационные технологии и судьбы рационализма в современной культуре. Круглый стол // Вопросы философии. 2003. №12.
Штанько В.И. Антропологические вызовы информационной цивилизации. [Электронный ресурс]. - URL: http://odtdocs.ru/kultura/16101/index.html (дата обращения: 13.05.2013).
Тоффлер Э. Третья волна. М.: ООО «Фирма "Издательство ACT"», 2010.
Петрова Г.И. Классический университет в неклассическое время. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2010.
Песков Д. 2030 год: шесть трендов, пять заказчиков и шесть угроз ближайшего будущего. [Электронный ресурс].- URL: http://www.e-xecutive.ru/education/adviser/1593426/ (дата обращения: 13.05.2013).
Волков А.Е. Актуальные модели университетов [Стенограмма доклада] / Школа-семинар «Гуманитарное знание и гуманитарные инновационные практики в современном образовании» 31 мая - 1 июня 2007. Томск: Том. гос. ун-т.
Петрова Г.И. Методологические основания когнитивного менеджмента как инновационной стратегии управления знаниями // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2012. № 1. С. 93-96.
Российское образование - 2020: модель образования для экономики, основанной на знаниях: к IX Междунар. науч. конф. «Модернизация экономики и глобализация», Москва, 13 апреля 2008 г. / под ред. Я. Кузьминова, И. Фрумина. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2008.
Проектирование основных образовательных программ, реализующих федеральные государственные образовательные стандарты высшего профессионального образования // Методические рекомендации для руководителей и актива учебно-методических объединений вузов. М.: Ис
 Student and teacher in the system of cognitive management | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2013. № 2 (22).

Student and teacher in the system of cognitive management | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2013. № 2 (22).

Download file