Systems of work with gifted youth in Russia and abroad | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 54.

Systems of work with gifted youth in Russia and abroad

The article contains a historical overview of stages of the educational work with gifted students in different countries. First stage - establishment of the mass education - includes elaboration of special conditions for education of selected gifted students or groups of students. At the second stage the support of gifted students already becomes a state objective, the extensive system of their detection and education is developed. At the third stage the state system of work with gifted individuals becomes intensive. Two main systems of selection and education of gifted students - extensive and intensive ones, have been outlined. The extensive system is characterized with detection of gifted children on the basis of academic achievements and with granting to them an opportunity to study at the higher level. The intensive system includes a detection of capable children not based on their achievements but on the basis of the potential, as well as it includes the work with motivation-demand area of gifted youth. There have been analyzed features and perspectives of systems that were formed when working with giftedness in various countries of the world - in particular in the US, Asian countries, Western Europe, the USSR and modern Russia. Presently, programs for gifted students cover 2% to 10% of the world’s population. In Russia, where presently mainly extensive methods of work with gifted individuals are practiced, total number of graduates of schools for gifted students and winners of high level competitions is slightly over 1000 persons per year - around 0,1% of graduates of all schools in the country, that is 1-2 orders less than the existing demand. Vast majority of gifted students remains undetected, since extensive methods do not detect hidden capabilities. The reason of that, in particular, could be absence of orientation of the educational environment to support gifted children. The overview of the literature regarding the problem outlined in this article indicates that the society and economics begin to need the large quantity of gifted people, the intensive approach is to be applied hence it is defined by the orientation to the hidden potential and accounts for motivation of gifted students. The article considers the motivational side of the giftedness and analyzes methods of support and development of educational motivation. On the basis of generalized domestic and foreign historical experience in education of highly capable students it is concluded that the actual task in Russia is to extend the work with gifted students that accomplishes the establishment of the extensive system, as well as implementation of intensive methods of detection and education of the gifted.

Download file
Counter downloads: 512

Keywords

одаренность, мотивация, экстенсивная система, интенсивная система, государственные образовательные программы, giftedness, motivation, extensive system, intensive system, state educational programs

Authors

NameOrganizationE-mail
Ushakov Dmirty V.Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences (Moscow)dv.ushakov@gmail.com
Shepeleva Elena A.Moscow City University of Psychology and Educatione_shep@rambler.ru
Всего: 2

References

Брюно Ж., Малви Р., Назарет Л., Пажес Р., Террасъе Ж.-Ш., Ушаков Д.В. Одарен ные дети: психолого-педагогические исследования и практика // Психологический журнал. 1995. Т. 16, № 4. С. 73.
Журавлев А.Л., Ушаков Д.В. Фундаментальная психология и практика: проблемы и тенденции взаимодействия // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 3. С. 5-16.
Белова С. С., Валуева Е.А., Ушаков Д.В. Интеллект и адаптация // Журнал приклад ной психологии. 2006. № 6. С. 49-53.
Валуева Е.А. Диагностика эмоциональной креативности: адаптация опросника Дж. Эверилла // Социальный и эмоциональный интеллект: от процессов к измерениям / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. М. : Институт психологии РАН, 2009. C. 216-227.
Ушаков Д.В. Творчество и «дарвиновский» способ его описания // Психологический журнал. 2000. Т. 21, № 3. С. 103-110.
Маркелов Е.В. О системе образования одаренных детей в странах Юго-Восточной Азии // Психологическая наука и образование. 2009. № 4. С. 87-100.
Ушаков Д.В. Психология интеллекта и одаренности. М. : Изд-во ИПРАН, 2011. 464 с.
Persson A. The Coriolis Effect: Four centuries of conflict between common sense and mathematics. Part I : A history to 1885 // History of Meteorology. 2005. № 2. P. 1-24.
Белова С.С., Валуева Е.А., Овсянникова В.В., Сысоева Т.А. Аналитические и твор ческие способности в социальной сфере // Психология образования в поликультурном пространстве. 2012. № 4. С. 91-97.
Ушаков Д.В. Языки психологии творчества: Яков Александрович Пономарев и его научная школа // Психология творчества: школа Я. А. Пономарева / ред.-сост. Д.В. Ушаков. М. : Институт психологии РАН, 2006. С. 19-142.
Дружинин В.Н., Ушаков Д.В. Когнитивная психология : учеб. для вузов. М. : Пер Сэ, 2002. 480 с.
Гордеева Т.О., Шепелева Е.А. Одаренность и мотивация // Интеллект, творчество и формирование личности в современном мире : сборник тезисов Всероссийской школы молодых ученых «Педагогические, психологические и культурологические принципы и методы воспитания молодых исследователей в условиях высокотехнологичной экономики» (29 сентября - 3 октября 2010 г., Москва). С. 103106.
Савенков А.И. Психология детской одаренности. М. : Генезис, 2010. 440 с.
Грановская Р.М., Крижанская В.С. Творчество и преодоление стереотипов. СПб., 1994. 192 с.
Ушаков Д.В. Социальные влияния и его детерминанты // Психология образования в поликультурном пространстве. 2007. Т. 1, № 1-2. С. 5-13.
Deci E.L. Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation // Journal of Personality and Social Psychology. 1971. Vol. 22. P. 113-120.
Гордеева Т.О. Психология мотивации достижения. М. : Смысл, Академия, 2006. 333 с.
Ryan R., Deci E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being // American psychologist. 2000. Vol. 55. P. 68-78.
Валуева Е.А. Интеллект, креативность и процессы распространения активации // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2006. Т. 3, № 3. С. 130-142.
Лаптева Е.М., Валуева Е.А. Феномен подсказки при решении задач: взгляд со стороны психологии творчества. Ч. 1: Прайминг-эффекты // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2011. Т. 8, № 4. С. 134-146.
Медынцев А.А. Влияние иррелевантной информации на процесс разгадывания анаграмм // Современные исследования социальных проблем sisp.nkras.ru. 2012. № 11(19). URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/11/medyntsev.pdf (дата обращения: 16.06.2014).
Ушакова Т.Н. Детская речь - ее истоки и первые шаги в развитии // Психологический журнал. 1999. Т. 20, № 3. С. 59.
Ушакова Т.Н. Рождение слова. Проблемы психологии речи и психолингвистики. М., 2011. 528 с.
Ушакова Т.Н., Бартенева З.С. Психологическое содержание речи ребенка 3-5 лет // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 56.
 Systems of work with gifted youth in Russia and abroad | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 54.

Systems of work with gifted youth in Russia and abroad | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2014. № 54.

Download full-text version
Counter downloads: 2984