Comparison of identities of junior pupils, teenagers and young people | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Comparison of identities of junior pupils, teenagers and young people

The article analyzes the peculiarities of development junior pupils, teenagers and young people identities. The author examines different approaches to this problem and peculiar features of junior pupils, whose identities were studied by N.A. Bogdanova, T.V. Garmaeva, A.V. Mi-klyaeva; teenagers and young people, examined by N.E. Kharlamenkova, E.L. Soldatova, 0.G. Kalinina, and others; grown-ups, studied by A.N. Tatarko, N.M. Lebedeva, M.A. Kozlova, etc. The author concludes that the usage of different psycho-diagnostic techniques is one of the objective difficulties for studying identity dynamics in general and particularly its development in the cases of junior pupils, teenagers and young people. The lack of common and identical methodical techniques creates difficulties when analyzing comparatively identities of people of different age and gender. Consequently, the usage of the same techniques would permit us to determine the peculiarities of the identity development in age and gender aspects. Having analyzed the identity peculiarities of 902 subjects of different gender and age with the help of the most widely used techniques such as Semantic differential and the method of twenty statements by Kuhn and McPartland, the author comes to the following conclusions: • Analyzing factors marked by V.F. Petrenko, we found out that females evaluate their personal qualities higher, than males. It can be explained as a desire to look better in others' eyes. On the contrary, males while evaluating their personality pay more attention to strength and manliness. • Older subjects of both genders demonstrate the tendency to decreasing self-evaluation. At the same time, the trend to evaluate their personality as "complicated" increases. We noticed no crucial dynamics in expressiveness of these factors during a year. It is possible, that this fact is a crisis experienced in teenage years manifestation. • Gender, family and professional identity are the most important identities for junior pupils, teenagers and young people. There is also gender and age peculiarities of social identity components. Ethnic identity prevails when speaking about men and gender, family and professional when speaking about women. With ageing gender identity becomes less marked and v.v. family identity becomes more expressed in the process of maturing when people grow older.

Download file
Counter downloads: 353

Keywords

идентичность, социальная идентичность, кризис идентичности, младшие школьники, подростки, юношество, identity, social identity, identity crisis, junior pupils, teenagers, young people

Authors

NameOrganizationE-mail
Kuzmin Mikhail U.Irkutsk State Universitymirroy@mail.ru
Всего: 1

References

Ситников В.Л. Образ ребенка в сознании детей и взрослых. СПб. : Химиздат, 2001. 288 с.
Перегудина В.А. Особенности становления мужской и женской гендерной идентич ности в возрастном диапазоне от старшего дошкольного до юношеского возраста : автореф. дис.. канд. психол. наук. Белгород, 2011. 23 с.
Савина О.О. Психологический анализ становления идентичности в подростковом и юношеском возрасте : автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2003. 28 с.
Беляева Е.В. Психолого-педагогическое воздействие сказки на формирование этни ческой идентичности младших школьников : автореф. дис.. канд. психол. наук. Курск, 2005. 27 с.
Гармаева Т.В. Особенности этнической идентичности младших школьников и под ростков, проживающих в мегаполисе // Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2010. № 2(10). URL: Шр://р8у81;и<1у.га
Богданова Н.А. Психологические трудности развития Я-идентичности младших школьников : дис.. канд. психол. наук. Тула, 2000. 172 с.
Микляева А.В., Румянцева П.В. Социальная идентичность личности: содержание, структура, механизмы формирования. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2008. 118 с.
Коротаева А.И. Динамика развития гендерной идентичности младших школьников // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. II, № 4. С. 241-244.
Калинина О.Г., Холмогорова А.Б. Влияние образа отца на эмоциональное благополу чие и полоролевую идентичность подростков // Вопросы психологии. 2007. № 1. С. 15-26.
Иванова Н.Л., Мазилова Г.Б. Изменения этнической и гражданской идентичности в новых общественных условиях // Вопросы психологии. 2008. № 2. С. 83-93.
Иванова Н. Л., Кулаева Е. В. Самоопределение женщин с различными типами ген-дерной идентичности // Вопросы психологии. 2011. № 1. С. 106-115.
Кузьмин М.Ю. Кризис идентичности и его связь с жизнестойкостью у студентов : дис.. канд. психол. наук. СПб., 2012. 190 с.
Абдуллаева М.М. Профессиональная идентичность личности: психосемантический подход // Психологический журнал. 2004. Т. 25, № 2. С. 86-95.
Петренко В.Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма. М. : Новый хронограф, 2010. 440 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики. 2-е изд., доп. СПб. : Питер, 2005. 480 с.
 Comparison of identities of junior pupils, teenagers and young people | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Comparison of identities of junior pupils, teenagers and young people | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2015. № 58.

Download full-text version
Counter downloads: 1732