On the Foundations of the Method for the Goal Setting and Achievement Study
We have carried out a theoretical analysis of the goal-formation problem in the history of psychology. The article reveals shortcomings of empirical means of studying the phenomenon of purpose. We have also proposed the technique of studying the goal setting and goal achievement on the basis of theoretical and experimental research analysis in the field of psychology, of goals and the level of aspirations. The general method, which is a modification of the existing techniques for investigating the level of aspirations, is described in details. The peculiarity of the experiment organization, including the instruction, is explained. As tasks (stimulus material) for studying the goals setting and achievement, tests of general (intelligence, creativity, teachability) and special (motor, technical, mathematical, literary, musical, sporting, etc.) abilities, tests for individual cognitive abilities (attentional, mnemic, etc.), professional tests can be used. This study uses Raven's test. The specificity of the experiment is pointed out. The time needed for solving the problems is indicated in tabular form. The course of the study is explained. The article introduces and meaningfully discloses the characteristics of the process of setting and achieving of human goals. These characteristics are based on specific indicators recorded in the experiment. The calculation of the results in the declared scheme is carried out on the basis of an example representing a particular subject. The particular subject includes a graphical and tabular representation. For consistent and correct calculations in processing the experimental results, the recorded indicators are divided into primary indicators (playing the main role in the interpretation of the results) and secondary ones (used to carry out a supplementary, deeper study of human resources). The primary (main) indicators are height (level), stability, and adequacy of aspirations. The secondary indicators should include the objective rank of intellectual productivity, the indicator of effectiveness of the effort spent to achieve the goal, the effectiveness criteria, assessment of the lability / rigidity of the level of aspirations, etc. All other indicators are regarded as intermediate or additional. On the basis of the indicators obtained in the calculation, a detailed interpretation of the research data is presented, including an example of individual results given in the paper. This allows us to decipher the possibilities of a person in setting and achieving his / her goals in a new way. We also have discussed the objectivity of the technique for its subsequent scientific and practical use and considered the scope of technology application.
Keywords
цель,
уровень притязаний,
выдвижение цели,
достижение цели,
методика,
goal,
level of aspirations,
goal setting,
goal achievement,
techniqueAuthors
Sidorov Konstantin R. | Udmurt State University | kоnstantsid@yandex.ru |
Vasilyev Igor A. | Lomonosov Moscow State University | w_igor@mail.ru |
Всего: 2
References
Вундт В.М. Введение в психологию : пер. с нем. / предисл. Н. Самсонова. 3-е изд. М. : КомКнига, 2007. 168 с. (Из наследия мировой психологии).
Тихомиров О.К. Психология мышления : учеб. пособие для студентов вузов. М. : Академия, 2002. 288 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Смысл ;Академия, 2004. 352 с.
Тихомиров О.К. Исследование целеобразования // Вестник Московского университе та. Сер. 14. Психология. 1980. № 1. C. 17-26.
Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб. : Речь, 2000. 368 с.
Бороздина Л.В. Уровень притязаний: классические и современные исследования. М. : Акрополь, 2011. 322 с.
Леонтьев Д.А. Цель в структуре регуляции деятельности // Современная психология мышления: смысл в познании : тез. докл. науч. конф., посвященной 75-летию со дня рождения О.К. Тихомирова. Москва, 17-18 октября 2008 г. / отв. ред. Ю.П. Зинченко, А.Е. Войскунский, Т.В. Корнилова. М. : Смысл, 2008. C. 66-68.
Глазунов Ю.Т. Моделирование целеполагания. Москва-Ижевск : Регулярная и хао тическая динамика ; Ин-т компьютерных исследований, 2012. 216 с.
Глазунов Ю.Т., Сидоров К.Р. Целеполагание, целедостижение и волевая регуляция // Сибирский психологический журнал. 2017. № 64. С. 6-23. DOI: 10.17223/17267080/64/1.
Глазунов Ю.Т., Сидоров К.Р. Волевой ресурс и его распределение // Сибирский психологический журнал. 2018. № 67. С. 62-76. DOI: 10.17223/17267080/67/5.
Арестова О.Н., Бабанин Л.Н., Тихомиров О.К. Возможности анализа уровня притязаний при применении компьютера // Вопросы психологии. 1992. № 1. С. 152-157.
Васильев И.А. Тенденции развития представлений о мышлении в психологии / Перспективы психологической науки и практики : сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. РГУ им. А. Н. Косыгина / под ред. В.С. Белгородского, О.В. Кащеева, И.В. Антоненко, И.Н. Карицкого. М., 2017. С. 42-47.
Васильев И.А. Проблема отражения и порождения смыслов в мышлении человека // Сибирский психологический журнал. 2018. № 67. С. 27-43. D0I:10.17223/17267080/67/3.
Сидоров К.Р., Васильев И.А. Методика исследования содержания целей человека // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 2018. № 3. С. 90-108. DOI: 10.11621/vsp.2018.03.90.
Гербачевский В.К. Индивидуальные особенности поведения в ситуации выбора в связи с некоторыми характеристиками интеллекта // Труды Ленинградского научно-исследовательского психоневрологического института им. В.М. Бехтерева совместно с факультетом психологии ленинградского государственного университета им. А.А. Ждановва / под ред. В.Н. Мясищева и Б.Д. Карвасарского. Л., 1969. Т. 2. C. 25-37.
Гербачевский В.К. Мотивация и уровень притязаний личности // Психодиагностические методы (в комплексном лонгитюдном исследовании студентов). Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1976. С. 188-195.
Калита Н.Г. «Уровень притязаний» у здоровых и больных эпилепсией // Психологические исследования. Проблемы патопсихологии. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1971. Вып. 3. C. 155-162.
Зейгарник Б.В., Николаева В.В., Филонов Л.Б. Исследование уровня притязаний // Практикум по психологии / под ред. А.Н. Леонтьева и Ю.Б. Гиппенрейтер. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1972. С. 216-219.
Батурин Н.А., Курганский Н.А. Уровень притязаний как метод исследования личности // Диагностика психических состояний в норме и патологии / под ред. Ф.И. Случевского. Л. : Медицина, 1980. С. 140-148.
Гербачевский В.К. Исследование уровня притязаний в связи с индивидуально-типическими характеристиками эмоциональности и интеллекта : автореф. дис.. канд. психол. наук. Л., 1970. 20 с.
Белопольская Н.Л. Некоторые особенности уровня притязаний у детей с задержкой психического развития // Журнал невропатологии и психиатрии им. С.С. Корсакова, 1974. № 2. С. 1866-1870.
Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций / под ред. О.В. Овчинниковой. М. : Прогресс, 1979. 392 с.
Блейхер В.М. Клиническая патопсихология. Ташкент : Медицина, 1976. 325 с.
Сидоров К.Р., Юртаев А.В. Основания создания методики оценки эффективности волевых усилий при решении разноуровневых задач на внимание // Вестник Удмуртского университета. Сер. философия, психология, педагогика. 2018. Вып. 1. С. 94-101.
Равен Д. Прогрессивные матрицы Равена: изменение и стабильность в зависимости от места и времени // Иностранная психология. 1998. № 10. С. 58-65.
Равен Дж.К., Стайл И., Равен М. Стандартные прогрессивные матрицы. 2-е изд., стер. М. : Когито-Центр, 2007. 68 с.
Rotter J.B. Level of aspiration as a method of studying personality: IV. The analysis of patterns of response // Journal of Social Psychology. 1945. Vol. 21. Р. 159-177.
Зейгарник Б.В. Теория личности Курта Левина. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1981. 117 с.
Мельниченко О.Г. Исследование уровня притязаний и некоторые изменения его в зависимости от возраста // Возрастная психология взрослых (теоретическая и прикладная) : тез. докл. к науч. конф. 27-29 октября 1971 г. Л., 1971. Вып. 1: Возрастные особенности взрослых в различные периоды зрелости. С. 139-144.
Мельниченко О.Г. Изучение УП в комплексном психофизиологическом исследовании // Экспериментальные и прикладные исследования. Л., 1971. Вып. 3. С. 73-79.
Холмогорова А.Б., Зарецкий В.К., Семенов И.Н. Рефлексивно-личностная регуляция целеобразования в норме и патологии // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 1981. № 3. С. 12-22.
Братусь Б.С. Психологические особенности уровня притязаний выбора целей при психопатиях // Журнал невропатологии и психиатрии им. С.С. Корсакова, 1976. № 12. С. 1825-1828.
Арестова О.Н. Влияние компьютеризации эксперимента на валидность психодиагностических методик // Психологический журнал. 1990. Т. 11, № 6. С. 86-93.
Волкова М.В. Взаимосвязь рефлексии и уровня притязаний в решении мыслительных задач : автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 1989. 24 с.
Братусь Б.С. О механизмах целеполагания // Вопросы психологии. 1977. № 2. С. 121-124.
Lewin K., Dembo T., Festinger L., Sears P. Level of aspiration // Personality and the behavior disorders : 2 vol. / J. Hunt (ed.). New York : the Ronald Press Company, 1944. Vol. 1. Р. 333-379.
Frank J. Individual differences in certain aspects of the level of aspiration // American Journal Psychology. 1935. Vol. 47. Р. 119-128.
Frank J. Some psychological determinants of the level of aspiration // American Journal Psychology. 1935. Vol. 47. Р. 285-293.