Technique for Diagnostic Assessment of Socially-Oriented Activity Components
Interdisciplinary studies of personal and group social activity are crucial for theoretical problem solution, i.e. determination of its place among psychological phenomena, analysis of its structure and elements, as well as practical problem solution, i.e. definition of its motivation, regulation mechanisms and development of risk management tools. Lack of a valid, modern, reliable tool defines the necessity of its socio-psychological substantiation and development. The study presents the results of development and validation of the questionnaire on socially-oriented activity. The authors performed theoretical analysis of the personal social activity phenomenon, which substantiates theoretical validity of the questionnaire. It has been shown that investigators single out various components of personal social activity; however, there has been no empirically developed structure and diagnostic assessment methods. 305 people took part in the study, 35.4% male. The authors used the questionnaire aimed at setting socio-demographic characteristics and scales aimed at measuring adherence to certain social activity type. We used Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 20.0) for primary data processing and SPSS AMOS 19 software for confirmatory factor analysis. The study features calculation results for asymmetry, kurtosis and the test by Kolmogorovand Smirnov, indicating normal distribution of the trait, as measured by the questionnaire. Confirmatory factor analysis helped to single out four factors that formed the questionnaire scales and characterize the components of personal socially-oriented activity (i.e. cognitive components, emotional-status components, motivational component and behavioral component). We have analyzed statistical interconnections between scales and within scales, which demonstrate internal consistency and reliability of the questionnaire. Correlation analysis resulted in detecting significant interconnections between social activity components and activity orientation, which testifies to convergent validity of the questionnaire. We have come to the conclusion that the questionnaire is reliable and valid and can be used for evaluation of personal socio-oriented activity and its components (cognitive, emotional-status, motivational and behavioral) within the framework of altruistic, civil, socio-economic, educational-developmental, leisure, religious and spiritual types of activity. The results of the study have been compared with theoretical data; limits to applicability of the questionnaire have been identified as well.
Keywords
личность,
молодежь,
социально-ориентированная активность,
компоненты социальной активности,
опросник,
надежность,
валидность,
шкалы,
виды социальной активности,
личность,
молодежь,
социально-ориентированная активность,
компоненты социальной активности,
опросник,
надежность,
валидность,
шкалы,
виды социальной активности,
personality,
youth,
socially oriented activity,
components of social activity,
questionnaire,
reliability,
validity,
scales,
types of social activityAuthors
Shamionov Rail M. | Saratov State University | shamionov@mail.ru |
Grigoryeva Marina V. | Saratov State University | grigoryevamv@mail.ru |
Всего: 2
References
Чернышев А.С., Сарычев С.В. Секция «Социальное самоопределение и социальная активность: психологические проблемы молодежной политики» // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 5. С. 112-113.
Шамионов Р.М., Григорьева М.В. Психология социальной активности молодежи: проблемы и риски. Саратов : Изд-во Сарат.ун-та, 2012. 384 с.
Купрейченко А.Б., Моисеев А.С. Социальное самоопределение российского город ского среднего класса // Ученые записки ИМЭИ. 2011. Т. 2, № 2. С. 71-84.
Соколова Е.С. Социальная активность современной российской молодежи // Знание. Понимание. Умение. 2011. № 1. С. 197-202.
Carmichael C.L., Reis H.T., Duberstein P.R. In Your 20s It's Quantity, in Your 30s It's Quality: The Prognostic Value of Social Activity Across 30 Years of Adulthood // Psychology and aging. 2015. Vol. 30, № 1. P. 95-105. DOI: 10.1037/pag0000014.
Brown C.L., Gibbons L.E., Kennison R.F., Robitaille A., Lindwall M., Mitchell M.B., Shirk S.D., Atri A., Cimino C.R., Benitez A., MacDonald S.W.S., Zelinski E.M., Willis S.L., Schaie K., Warner J.B., Dixon R.A., Mungas D.M., Hofer S.M., Piccinin A.M. Social Activity and Cognitive Functioning Over Time: A Coordinated Analysis of Four Longitudinal Studies // Journal of Aging Research. 2012. № l. Article 287438. DOI: 10.1155/2012/287438.
Russo S., Amna E. When political talk translates into political action: the role of personality traits // Personality and individual differences. 2016. № 100. P. 126 130. DOI: 10.1016/j.paid.2015.12.009.
Hardy S.A., Dollahite D.C., Johnson N., Christensen J.B. Adolescent Motivations to Engage in Pro-Social Behaviors and Abstain From Health-Risk Behaviors: a Self-Determination Theory Approach // Journal of Personality. 2015. Vol. 83, № 5. P. 479490. DOI: 10.1111/jopy.12123.
Шамионов Р.М. Социальная активность личности и группы: определение, структура и механизмы // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2018. Т. 15, № 4. С. 379-394. DOI: 10.22363/2313-1683-2018-15-4379-394.
Панов В.И. Субъектность в контексте экопсихологического подхода к развитию психики // Образование и саморазвитие. 2015. № 3 (45). С. 10-18.
Shamionov R.M. Factors of Social Activity of the Student Youth in Modern Russia // ICERI 2018 Proceedings, 11th International Conference of Education, Research and Innovation. November 12-14, 2018. Seville, Spain. P. 9543-9548. DOI: 10.21125/iceri.2018.0077.
Grigoryeva M.V. Evaluation of young people's social activity by representatives of another generations // ICERI 2018 Proceedings, 11th International Conference of Education, Research and Innovation. November 12-14, 2018. Seville, Spain. P. 7491-7495. DOI: 10.21125/iceri.2018.0338.
Балабанова Е.С. Социально-психологический подход к исследованию социальной активности молодежи // Знание. Понимание. Умение. 2018. № З. С. 210-223. DOI: 10.17805/zpu.2018.3.19.
Троцук И.В., Сохадзе К.Г. Социальная активность молодежи: подходы к оценке форм, мотивов и факторов проявления в современном российском обществе // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Социология. 2014. № 4. С. 58-73.
Палаткина Г.В., Азизова Л.В. Структурные компоненты социальной активности студентов // Теория и практика общественного развития. 2012. № 7. С. 8З-87.
Харланова Е.М. Структура социальной активности будущих специалистов // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 1. С. 19З-203.
Терехова Т.А. Концепция структуры инновационной активности личности // Психология в экономике и управлении. 2015. T. 7, № 1. С. 5-15.
Иванова Л.К., Колесов И.В. Социальная активность подростков: структура, критерии и показатели оценки // Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2014. № 11 (1З9). С. 7З-80.
Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб. : Речь, 2004. 392 с.
Oosterhoff B., Ferris K.A., Metzger A. Adolescents' Sociopolitical Values in the Context of Organized Activity Involvement // Youth & Society. 2017. Vol. 49, № 7. P. 947-967. DOI: 10.1177/0044118X14560528.
Сохадзе К.Г. Социальная активность российской молодежи: масштабы и факторы сдерживания // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2017. Т. 17. № З. С. З48-363. DOI: 10.22363/2313-2272-2017-17-3-348-363.