Methodological Framework for Developing the Programs to Prevent Bullying in Adolescents
School bullying is defined as a form of institutional abuse, characterized by the same features as any form of abuse: intention to harm and duplicity of occurrence. Children who bully seek to control the situation and victim's behavior. Involvement in bullying is determined by several factors. The impact of each factor and its combination with individual characteristics vary greatly according to the situation. Most of the studies agree that environment plays crucial role in bullying. It dictates the direction for preventive measures in schools. Negative influence of the family factors may be either enforced or minimized by building relationships of trust with adults in school. Peer support may either minimize or promote the aggression. There are four levels of prevention. Primary prevention is aimed at assessment of bullying prevalence in the particular school, awareness of bullying among parents and teachers, their attitudes, preferred ways of prevention, communication and intervention. On this stage, formative study is fulfilled. The formative study allows to: a) identify the problem, b) collect the data of problem behavior and characteristics of the target groups for intervention (such as awareness of the problem, attitudes to bullying, preferred ways to solve the problem). The secondary prevention includes intervention designing and pilot study; the findings of the formative study, theoretical implications, and effective approaches from different environments are summed up into the prevention program. This prevention program might be developed from the scratch or modified from the existing program. The pilot study of the preventive program is aimed at testing and correction of program's materials and design. The tertiary stage is an empirical assessment of program's effectiveness. If the program was effective, further studies are needed to understand the most favorable conditions for program implementation from laboratory, experimental environment into practice. The fourth stage of prevention - assessment of implementation - attracts specific attention as only a limited number of developments end up implemented into school practice. Prevention strategies should include changes in behavior for every subject of school environment, including teachers and parents, not only children. Key addressee of school bullying prevention should be bystanders. Finally, prevention programs should have understandable social context.
Keywords
буллинг,
подростки,
методология,
профилактика,
доказательный подход,
насилие в школе,
обобщение исследований,
рекомендации,
bullying,
adolescents,
methodology,
prevention,
evidence based approach,
research summary,
recommendations,
school violenceAuthors
Volkova Elena N. | The Herzen State Pedagogical University of Russia | envolkova@herzen.spb.ru |
Tsvetkova Larisa A. | The Herzen State Pedagogical University of Russia | ltsvetkova@herzen.spb.ru |
Volkova Irina V. | The Herzen State Pedagogical University of Russia | atrila@mail.ru |
Всего: 3
References
Цветкова Л.А., Алехин А.Н., Королева Н.Н. Профилактическая модель деятельности психолога в системе образования // Вестник Мининского университета. 2017. № 4 (21). С. 10. DOI: 10.26795/2307-1281-2017-4-10.
Волкова Е.Н., Волкова И.В., Скитневская Л.В. Подростковый буллинг: результаты теоретических и эмпирических исследований. Н. Новгород : Нижегород. гос. пед. ун-т им. Козьмы Минина, 2017. 94 с.
Лейн Д.А. Школьная травля (буллинг) // Детская и подростковая психотерапия / под ред. Д.А. Миллер, Э. Лейн. СПб. : Питер, 2001. С. 240-274.
Петросянц В.Р. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде, и их жизнестойкость: дис.. канд. психол. наук. СПб., 2011. 210 с.
Molcho M., Craig W., Due P., Pickett W., Harel-Fisch Y., Overpeck M. Cross-national time trends in bullying behaviour 1994-2006: findings from Europe and North America // International Journal of Public Health. 2009. № 54. P. 1-10. DOI: 10.1007/s00038-009-5414-8.
Harel-Fisch Y., Walsh S.D., Fogel-Grinvald H., Amitai G., Pickett W., Molcho M., Due P., de Matos M.G., Craig W. Negative school perceptions and involvement in school bullying: a universal relationship across 40 countries // Journal of Adolescence. 2011. № 34. P. 639-652. DOI: 10.1016 /j.adolescence.2010.09.008.
Copeland W.E., Wolke D., Angold A., Costello E.J. Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence // JAMA Psychiatry. 2013. № 4 (70). P. 419-426.
Hay C., Meldrum R. Bullying victimization and adolescent self-harm: Testing hypotheses from general strain theory // Journal of Youth and Adolescence. 2010. № 39. P. 446-459.
Волкова И.В. Подростковый буллинг и стиль общения педагога // Научное мнение. 2017. № 5. С. 56-63.
Волкова Е.Н., Волкова И.В. Кибербуллинг как способ социального реагирования подростков на ситуацию буллинга // Вестник Мининского университета. 2017. № 3 (20). С. 17. DOI: 10.26795/2307-1281-2017-3-17.
Волкова Е.Н., Волкова И.В., Скитневская Л.В. Культурно-историческая теория Л.С. Выготского как методологическое основание для исследований подросткового буллинга // Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. № 2 (10). С. 6-18.
Волкова И.В. Характеристики подросткового буллинга и его определение // Вестник Мининского университета. 2016. № 3. С. 25.
Salmivalli C., Nieminen N. Proactive and reactive aggression among school bullies, victims, and bully-victims // Aggressive behaviour. 2002. № 28. P. 30-44. DOI: 10.1002/ab.90004.
Rodkin P.C., Espelage D.L., Hanish L.D. A relational framework for understanding bullying: developmental antecedents and outcomes // American Psychologist. 2015. № 4. P. 311-321. DOI: 10.1037 / a0038658.
Silva M.A.I., Pereira B., Mendonja D., Nunes B., de Oliveira W.A. The involvement of girls and boys with bullying: an analysis of gender differences // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2013. № 10 (12). P. 6820-6831. DOI: 10.3390/ijerph10126820.
Глазман О.Л. Психологические особенности участников буллинга // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2009. № 105. С. 159-165.
Бутенко В.Н., Сидоренко О.А. Буллинг в школьной образовательной среде: опыт исследования психологических особенностей «обидчиков» и «жертв» // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2015. № 3 (33). С. 138-143.
Гусейнова Е.А., Ениколопов С.Н. Влияние позиции подростка в буллинге на его агрессивное поведение и самооценку // Психолого-педагогические исследования. 2014. № 2. С. 246-256. DOI: 10.17759/psyedu.2014060221.
Fekkes M., Pijpers F., Verloove-Vanhorick P. Bullying behavior and associations with psychosomatic complaints and depression in victims // Journal of Pediatrics. 2004. № 1 (144). P. 17-22. DOI: 10,1016 /j.jpeds.2003.09.025.
Healy М. School bullying and suicide // Psychology Today. 2012. № 2. URL: http://www.psychologytoday.com/blog/creative-development/201202/school-bullying-and-suicide (accessed: 20.12.2018).
Losey B. Bullying, suicide, and homicide. Understanding, assessment and preventing threats for victims of bullying. Routledge, 2011. 171 p.
Польская Н.А. Взаимосвязь показателей школьного буллинга и самоповреждающего поведения в подростковом возрасте // Психологическая наука и образование. 2013. № 1. С. 39-49.
Cook C.R., Williams K.R., Guerra N.G., Kim T.E., Sadek S. Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: a meta-analytic investigation // School Psychology Quarterly. 2010. № 2 (25). P. 65-83.
Kaltiala-Heino R., Rimpel M., Rantanen P. Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: School survey // British Medical Journal. 1999. № 8. P. 319-348. URL: http://www.bmj.com/content/319/7206/348 (accessed: 20.12.2018).
Сафронова М.В. Буллинг в образовательной среде - мифы и реальность // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 3 (46). С. 182-185.
Собкин В.С., Смыслова М.М. Буллинг в стенах школы: влияние социокультурного контекста (по материалам кросскультурного исследования) // Социальная психология и общество. 2014. № 2 (5). С. 71-86.
Бочавер А.А. Хломов К.Д. Буллинг как объект исследований и культурный феномен // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. № 3 (10). С. 149-159.
Bandura A. Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1977. 247 p.
Воликова С.В., Калинкина Е.А. Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга // Консультативная психология и психотерапия. 2015. № 4 (88). С. 138-161.
Olweus D. Bully / Victim Problems in School. Facts and Intervention // European Journal of Psychology of Education. 1997. № 12. P. 495-510.
Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия. СПб. : Питер, 2014. 416 с.
Dishion T.J., Tipsord J.M. Peer contagion in child and adolescent social and emotional development // Annual Review of Psychology. 2011. № 62. P. 189-214.
Baldry A.C. Bullying in schools and exposure to domestic violence // Child Abuse & Neglect. 2003. № 27. P. 713-732.
Espelage D., Low S., Rao M., Hong J., Little T. Family Violence, Bullying, Fighting, and Substance Use Among Adolescents: a Longitudinal Mediational Model // Journal of Research on Adolescence. 2015. № 24. P. 10.
Olweus D. Familial and temperamental determinants of aggressive behavior in adolescent boys: A causal analysis // Developmental Psychology. 1980. № 6 (16). P. 644-660.
Балашова Т.Н., Исурина Г.Л., Цветкова Л.А., Волкова Е.Н., Боннер Б.Л. Методология разработки профилактических программ в области здоровья (на примере программы профилактики ФАС) // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 16. Психология. Педагогика. 2012. № 4. С. 61-70.
Цветкова Л.А., Антонова Н.А., Ерицян К.Ю. Профилактические проекты в сфере здоровья: разработка, внедрение, оценка эффективности: учебное пособие. СПб. : Рос. гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена, 2018. 79 с.