Authentication of Educational Practices in Online Learning
The aim of online learning is to help forward the individualization of educational practices and self-determination of a student. From the technological point of view, it is supposed to reduce the costs on the teacher's presence in educational process (it is not a teacher but a platform which holds the knowledge) and to increase investments in the student's presence (a student completes the given knowledge with his own senses, motives, values and creativity). An important phase of educational process is rating. According to the trend of “high technologies” (technologies that minimize the human presence in management) we may say that there is also a trend to increase the level of rating. In online learning environment we rate not only the results and actions of a student, but also the level of his abilities or competence and the means of rating authenticity. The article discusses the data received on using the “Self-attestation practice” online course. It is a means of final assessment for students who complete the BA in psychology. By the way of variance analysis, we verified the hypothesis that the high level of abstract thinking, high coefficient of categorization, high level of creativity, field independence and reflexivity on cognitive styles are favor for intellectual productivity in scientific, research and creative areas. A measured set of level characteristics for intellectual products is transformed into a complex of observed language qualities. The high level of abstract thinking is demonstrated in speech coherence, in discourse consistency. The high coefficient of categorization is demonstrated in the ability to interpret texts into different languages and scales. High creativity level can be seen in making preference for difficult, challenging creative tasks. Field independence and reflexivity is demonstrated in the ability to make an individual educational track. These characteristics are markers of successful study, including online education. They allow us estimating each student's involvement into professional studies and defining the levels of intellectual success, predicting the model of individual learning environment (individual learning track).
Keywords
intellectual style,
self-attestation,
individual learning environment,
efficiency,
ratingAuthors
Lukyanov Oleg V. | Tomsk State University | lukyanov7@gmail.com |
Dubinina Irina A. | Tomsk State University | irina.dia.tpu@yandex.ru |
Bredun Ekaterina V. | Tomsk State University | bredun.88@mail.ru |
Всего: 3
References
Kelly D., Tangney B. Adapting to intelligence profile in an adaptive educational system // Interacting with computers. 2006. Т. 18, № 3. P. 385-409. DOI: 10.1016/j.intcom. 2005.11.009.
Гришина Н.В. Психология изменений: методологические предложения Курта Левина // Жизненное пространство в психологии: теория и феноменология : сб. ст. / под ред. Н.В. Гришиной, С.Н. Костроминой. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2020. С. 124-148.
Костенко В.Ю. Возможное Я: подход Хейзел Маркус // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2016. Т. 13, № 2. C. 421-430. DOI: 10.17323/1813-8918-2016-2421-430.
Костенко В.Ю., Гришутина М.М. Невозможное я: предварительное исследование в контексте теории Хейзел Маркус // Пензенский психологический вестник. 2018. № 1. С. 126-148.
Лукьянов О.В., Бронер В.И., Васильев А.В. Категориальный аппарат психологии вовлеченности (аутентификации) // Сибирский психологический журнал. 2020. № 75. С. 39-52. DOI: 10.17223/17267080/75/3.
Battaglino T.B., Haldeman M., Laurans E. The costs of online learning // Education reform for the digital era / C.E. Finn, D.R. Fairchild (eds.). Washington, DC : Thomas B. Fordham Institute, 2012. P. 55-76.
Fullan M. Educational change: Implementation and continuation // Leading professional practice in education. SAGE Publications Ltd., 2013. P. 111-123. DOI: 10.4135/9781473915152.n11.
Leading professional practice in education / Ch. Wise, P. Bradshaw, M. Cartwright (eds.). SAGE Publications Ltd., 2013. 304 p. DOI: 10.4135/9781473915152.
Лукьянов О.В. Тенденции понимания личностной идентичности в системно антропологическом ракурсе // Сибирский психологический журнал. 2009. №. 34. С. 18-23.
Леонтьев Д.А. Личность как преодоление индивидуальности: основы неклассической психологии личности // Психологическая теория деятельности: вчера, сегодня, завтра / под ред. А.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2006. С. 134-147.
Марцинковская Т.Д. Психология пространства: от вселенной до личности, от экосферы до экзисферы // Жизненное пространство в психологии: теория и феноменология : сб. ст. / под ред. Н.В. Гришиной, С.Н. Костроминой. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2020. С. 63-99.
Нартова-Бочавер С.К., Силина О.В. Психологические границы личности: взросление и культура. М. : Памятники исторической мысли, 2018. 120 с.
Sternberg R.J. The theory of successful intelligence // Review of General Psychology. 1999. № 3. P. 292-316.
Sternberg R.J., Grigorenko E.L. Teaching for successful intelligence // Journal for the Education of the Gifted. 2003. Vol. 27, № 2/3. P. 207-228.
Sternberg R.J. Wisdom, Intelligence, and Creativity Synthesized. New York : Cambridge University Press, 2007. 227 p. URL: http://vct.qums.ac.ir/portal/file/?180470/Wisdom-Intelligence-and-Creativity-Synthesized.pdf
Sternberg R.J. Cognitive psychology / with contributions by J. Mio. 5th ed. Belmont : Wadsworth Cengage Learning, 2009. 657 p.
Torrance E.P. Torrance Tests of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, Inc., 1974.
Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования: анализ и интерпретация данных. СПб. : Речь, 2004. 392 с.
Witkin H.A., Moore C.A., Cox P.W. Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications // Review of Educat. Research. 1977. Vol. 47. P. 1-64. DOI: 10.2307/1169967.
Kagan J. Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo // Journal of Abnorm. Psychol. 1966. Vol. 71. P. 17-24. DOI: 10.1037/h0022886.
Нартова-Бочавер С.К. Современное состояние психологии суверенности как учения о личностных границах // У истоков развития / отв. ред. Л.Ф. Обухова, И.А. Котляр (Корепанова). М. : МГППУ, 2013. С. 56-67.
Нартова-Бочавер С.К. Психология суверенности: десять лет спустя. М. : Смысл, 2017. 200 c.
Леонтьев Д.А. Неклассический подход в науках о человеке и трансформация психологического знания // Психология, лингвистика и междисциплинарные связи : сб. науч. работ к 70-летию со дня рождения Алексея Алексеевича Леонтьева / под ред. Т.В. Ахутиной, Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2008. С. 205-225.
Вернадский В.И. Биосфера и ноосфера. М. : Айрис Пресс : Рольф, 2002. 573 с.
Mobilis in Mobili: личность в эпоху перемен / под общ. ред. А.Г. Асмолова. М. : Языки славянской культуры, 2018. 538 с.
Ухтомский А.А. Доминанта. СПб. : Питер, 2002. 448 с.
Ухтомский А.А. Лицо другого человека. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2008. 661 с.