Representation of Students with Disability within Consciousness Semantic Space of Teachers, Healthy Postgraduate and Undergraduate Students | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/4

Representation of Students with Disability within Consciousness Semantic Space of Teachers, Healthy Postgraduate and Undergraduate Students

We investigated and measured connections between the representation of students with disabilities in the semantic space with conscious teachers, undergraduates and to a lesser extent students depending on their context of the life experience with the respondents. In particular, on the experience of experiencing social exclusion and orientation to the semantic categories of the system of life meanings. In conclusion the process of educational inclusion of students with disabilities depends on the representation of students with disabilities in the semantic space within the consciousness of healthy minded teachers, undergraduates and students. The results revealed during the study suggest that the relative distance of the location of the majority of students with disabilities compared to the majority of healthy students according to the factors (axes) of strength and activity in the semantic space of the consciousness of healthy teachers, undergraduates and students might cause existing obstacles to the inclusive processes of people with disabilities in Russian higher education. On average, there is a proximity of a satisfactory attitude towards students with disabilities and healthy minded students, which is not enough to ensure the full inclusion of students with disabilities in the educational process. It is necessary to bring students with disabilities and healthy students closer in terms of factors (axes) of strength and activity in the semantic space within the consciousness of healthy teachers, undergraduates and students, since the conditions for the presence of tension and excitement in relation to the individual contribute to the process of self-realization through the solution of everyday life tasks. Such rapprochement is possible through the expansion of the experience of demanding and active interaction with students with disabilities in the educational process.

Download file
Counter downloads: 269

Keywords

semantics, consciousness, meaning, students with disability, correlation analysis, inclusive education, social exclusion

Authors

NameOrganizationE-mail
Shulmin Maxim P.Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronicsscoobi@inbox.ru
Всего: 1

References

Аронова, О. В., Зиновьева, Д. М., Ефимов, Е. Г. (2019). Толерантность студентов по отношению к людям с инвалидностью: проективная диагностика. Мир науки. Педагогика и психология, 7(5), 41. https://mir-nauki.com/pdl733psmn519.pdf
Афонькина, Ю. А. (2019) Инклюзивное образование в восприятии студентов с инвалидностью. Научно-метоДический электронный журнал «Концепт», 12, 37-47. doi: 10.24411/2304-120X-2019-11073
Бодалев, А. А. (1983). Личность и общение. М.: Педагогика
Брыкин, Ю. В., Фролочкина, Д. Ю., Антонова, Е. В. (2017). Внедрение инклюзивного образования как одного из актуальных направлений развития современного профессионального образования. ВестникРМАТ, (3), 70-73
Герасимов, А. В. (2016). Методологические аспекты управления инклюзивным образованием в вузах. Вестник РГГУ. Серия «Экономика. Управление. Право», 2(4), 46-53
Денисова, О. А., Леханова, О. Л. (2018). Сопровождение студентов с ограниченными возможностями здоровья в условиях инклюзивного высшего образования. Ярославский педагогический вестник, (6), 202-212. doi: 10.24411/1813-145X-2018-10246
Коновалова, М. Д. (2018). Особенности самоактуализации личности студентов в процессе инклюзивного профессионального образования. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития, 7(3), 220-227. doi: 10.18500/2304-9790-2018-7-3-220-227
Котляков, В. Ю. (2003). Методика исследования жизненных смыслов. В кн.: Сибирская психология сегодня: сборник научных трудов. Вып. 2. (с. 18-21). Кемерово: Кузбас-свузиздат. http://window.edu.ru/resource/840/67840/files/psy2004.pdf
Кузьмичева, Т. В., Морозова, Д. А. (2019). Развитие человеческого потенциала студентов с инвалидностью в университете. Научно-методический электронный журнал «Концепт», 12, 48-58. doi: 10.24411/2304-120X-2019-11074
Кузьмичева, Т. В., Афонькина, Ю. А. (2018). Социальные и психолого-педагогические условия включения студентов с ограниченными возможностями здоровья в сообщество университета. Научно-метоДический электронный журнал «Концепт», 8, 90101. doi: 10.24422/MCITO.2018.8.15651
Леонтьев, А. Н. (1983). Образ мира. М.: Педагогика
Моисеева, Л. Г., Ферапонтова, О. И. (2017). О подготовке преподавателей вуза к инклюзивному обучению студентов-инвалидов. Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология, 23(2), 53-58
Петренко, В. Ф. (1997). Основы психосемантики. М.: Изд-во МГУ
Платов, А. В., Платова, А. В. (2018). Инклюзив в высшем образовании: роль психологопедагогического сопровождения. Педагогическое искусство, 1, 33-38
Попова, Ю. И. (2016). К вопросу о психологической безопасности инклюзивной образовательной среды. Историческая и социально-образовательная мысль, 8(5-3), 140-143
Семеновских, Т. В. (2016). Многомерность инклюзии. Историческая и социальнообразовательная мысль, 8(5-3), 153-155
Шаповал, И. А. (2019). Диспозиции социальных субъектов инклюзии и интеграции лиц с инвалидностью в общество. Ценности и смыслы, 4(62), 44-58
Шмелев, А. Г. (1983). Введение в экспериментальную психосемантику. М.: Изд-во МГУ
Шульмин, М. П. (2018). Психологические факторы переживания личностью социальной эксклюкзии. Сибирский психологический журнал, 70, 17-33. doi: 10.17223/17267080/70/2
 Representation of Students with Disability within Consciousness Semantic Space of Teachers, Healthy Postgraduate and Undergraduate Students | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/4

Representation of Students with Disability within Consciousness Semantic Space of Teachers, Healthy Postgraduate and Undergraduate Students | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/4

Download full-text version
Counter downloads: 442