The Measure of Hierarchy of the Concept Stress and Copings in freshmen of Different Cultures | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/3

The Measure of Hierarchy of the Concept Stress and Copings in freshmen of Different Cultures

The turbulent state of modern society puts forward high demands on a person's ability to constructively resolve stressful situations. The choice and implementation of coping strategies depends on the measure of hierarchy of the Stress concept. The measure of the hierarchy of the Stress concept determines the ability of the subject to highlight the essence of the problem, taking into account significant relationships between the signs of a stressful situation. The results discussed, were an analysis with a ratio to the hierarchial measurement of the concept of Stress and coping strategies among students of different ethno-cultural groups. The verbal hierarchy of the Stress concept was evaluated by the modified version of the “Problem Formulation technique” (Kholodnaya, 2019); the nonverbal hierarchy of the Stress was assessed by pictographic technique. The criteria for assessing the verbal and nonverbal hierarchy of the Stress concept are defined. Coping strategies were measured by the Adolescent Coping Scale (Frydenberg, Lewis, 1993). The sample is represented by 712 first-year students of large universities aged fron 19.2 ± 2.0 years old from five collectivistic cultures. It was revealed that students display in visual images mainly external and internal manifestations of a stressful state, but verbalize stressful situations through partial concrete signs. It is shown that the higher is the measure of hierarchy of the Stress concept, the greater is the demand for subjective copings and the less is recourse to non-subjective ones (GLM, p = 0.000). The data obtained show that the verbal hierarchy of the concept Stress is significantly associated with the student's ethno-cultural affiliation: Russian students are characterized by a high verbal hierarchy of the Stress concept; Turkish and Chinese students are of average verbal hierarchy, students from Armenia and Tatarstan are of low verbal hierarchy. Significant data in favor of the conjugation of the non-verbal hierarchy of the Stress concept with the student's ethnocultural affiliation was not found. The development of the subject's ability to integrate diverse information about a stressful situation into a holistic image provides an increase in the constructiveness of coping behavior.

Download file
Counter downloads: 125

Keywords

stress, coping, concept, hierarchy, freshmen, culture

Authors

NameOrganizationE-mail
Volkova Elena V.Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciencesvolkovaev@ipran.ru
Kuvaeva Irina O.Ural Federal Universityirina.kuvaeva@urfu.ru
Всего: 2

References

Анолли, Л. (2016). Психология культуры. Харьков: Гуманитарный центр
Волкова, Е. В., Куваева, И. О. (2019). Кросс-культурные особенности организации концепта Стресс и стратегий совладания у молодых представителей разных культур. Мир психологии, 4, 137-151. https://elibrary.ru/item.asp?id=44499241
Волкова, Е. В., Куваева, И. О. (2020). Мера дифференцированности концепта Стресс как фактор совладающего поведения субъекта: кросскультурный подход. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 3, 98-105. https: //doi.org/10.34216/2073-1426-2020-26-3-98-105
Келли, Дж. (2022). Теория личности (теория личностных конструктов). СПб.: Питер.
Крюкова, Т. Л. (2005). Возрастные и культурные различия в стратегиях совладающего поведения. Психологический журнал, 2, 5-15
Крюкова, Т. Л., Гущина, Т. В. (2015). Культура, стресс и копинг: социокультурная контекстуализация совладающего поведения. Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова; КГТУ
Куваева, И. О., Абитов, И. Р. (2016). Учебчю-нрофессиональные и национальные ресурсы преодоления стрессовых ситуаций. В кн.: Материалы IVМеждународной научной конференции: в 2 т. Психология стресса и совладающего поведения: ресурсы, здоровье, развитие, 22-24 сентября 2016 г.: сборник трудов конференции, 1, 218220. Кострома: Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова
Самохвалова, А. Г., Тихомирова, Е. В., Вишневская, О. Н., Шипова, Н. С., Асриян, Э. В. (2022). Особенности психологического благополучия русских и армянских студентов. Социальная психология и общество, 13(2), 123-143
Тамбовский, А. Н., Кадир, Б. Н., Челик, Н. М., Вилдирим, Л. (2020). Результаты функциональных показателей студентов турецкого вуза в начале и в конце учебного года. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, 7(185), 384-389
Холодная, М.А. (2012). Психология понятийного мышления: От концептуальных структур к понятийным способностям. М.: Институт психологии РАН
Холодная, М. А., Берестнева, О. Г., Муратова, Е. А. (2007). Структура стратегий совладания в юношеском возрасте (к проблеме валидности опросника «Юношеская копинг-шкала»). Вопросы психологии, 4, 143-156
Чеботарева, Е. Ю. (2018). Кросс-культурные особенности копинг-стратегий российских и французских студентов в контексте психологического благополучия. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития, 7(2), 156-163
Чуприкова, Н. И. (2019). Время реакции человека: Физиологические механизмы, вербально-смысловая регуляция, связь с интеллектом и свойствами нервной системы. М.: Издательский Дом ЯСК
 The Measure of Hierarchy of the Concept Stress and Copings in freshmen of Different Cultures | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/3

The Measure of Hierarchy of the Concept Stress and Copings in freshmen of Different Cultures | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/3

Download full-text version
Counter downloads: 274