Psychophysiological Correlates of Reflection Features with Varying Degrees of Anxiety | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/17267080/95/5

Psychophysiological Correlates of Reflection Features with Varying Degrees of Anxiety

Addressing the psychophysiological correlates of reflection in the context of modern psychology based on the integrity paradigm is an urgent and promising area. We rely on the ideas of L.S. Vygotsky and the critical ontology of N. Hartmann, which allow us to analyze reflection using modal analysis and take into account the relationship between mental and physical aspects. The aim of the study is to study the features of reflection and its psychophysiological correlates in different degrees of personality anxiety based on the analysis of empirical (psychological and psychophysiological) research materials obtained from a sample of groups with high levels of anxiety (N = 32) and low levels of anxiety (N=22). The hypothesis of the study is that subjects with high and low levels of anxiety will differ in the features of reflection, as well as in their psychophysiological reactions after undergoing the act of reflection. The research method and the subjects. The sample consisted of female respondents ages 18 to 47 (M= 24; SD=8). Anxiety was diagnosed using the test "Scale for assessing the level of reactive and personal anxiety" by C.D. Spielberger, L. Khanin. The diagnosis of the peculiarities of reflection, its modalities and intentionality were investigated using the author's questionnaire "Focus of reflection". Results. The "highly anxious" group has a wider range of development modalities and directions of reflection, which is justified by maintaining security in the outside world. Its profile is adaptive. The profile of the "low anxiety" group is transformative. There are significant differences between the groups in the parameters of "free action" (reflection - motive - will), the modalities of "multidimensional", "transgressive", "necessary" and the intentionality of progressive and regressive. Free action, as a predictor of the reflection characteristics of the "low anxiety" group, allows one to significantly narrow the range of reflection development in breadth and direct it deeper into awareness of the whole. A comparative analysis of the electroencephalogram results and heart rate variability of the two groups confirmed significant differences between them. In the "highly anxious" group, relaxation (HRV data) and attention activity, absence of cognitive fatigue (EEG data) are observed under the influence of reflection. In the "low-anxiety" group, no significant changes were revealed under the influence of the author's method of imago-reflexive resource due to the method itself, aimed at creating conditions for free action, in which reflection is included. Conclusions. The revealed differences between the two groups make it possible to scientifically substantiate the efforts of helping practices to develop free action and other reflection features characteristic of the "low anxiety" group.

Download file
Counter downloads: 192

Keywords

reflection, modality, intentionality, heart rate variability (HRV), electroencephalography (EEG), critical ontology, psychophysiological correlates, reflection profile

Authors

NameOrganizationE-mail
Sizikova Tatiana E.Novosibirsk State Pedagogical Universitytat@ccru.ru
Leonov Sergey V.Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research; Lomonosov Moscow State Universitysvleonov@gmail.com
Polikanova Irina S.Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Researchirinapolikanova@mail.ru
Всего: 3

References

Аникина, В. Г. (2021). Рефлексия и виртуальная реальность: от этимологического анализа понятий к пониманию сущностных отношений. Психологическая наука и образование, 26(1), 19-26.
Аникина, В. Г., Лагутин, А. В. (2022). Рефлексивный аспект восприятия друг друга субъектами конфликта. Психологическая наука и образование, 27(1), 104-120. 10.17759/ pse.2022270109.
Выготский, Л. С. (1996). Мышление и речь. (изд. 5-е, испр.). М.: Лабиринт.
Выготский, Л. С. (1982). Исторический смысл психологического кризиса. В кн.: Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. (т. 1: Вопросы теории и истории психологии, с. 291-459) М.: Педагогика.
Выготский, Л. С. (1984). Педология подростка. В кн.: Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. (т. 4: Детская психология (ред. Д. Б. Эльконин), с. 5-242). М.: Педагогика.
Выготский, Л. С. (1990). Нельзя жить, не осмысливая духовно жизнь: письма Л. С. Выготского к ученикам и соратникам (публ. А. Пузырея). Знание - сила, 7, 93-94.
Гартман, Н. (1997). Познание в свете онтологии (пер. с нем. А. Лаптева). В кн.: В. М. Жамиашвили (сост.). Западная философия: итоги тысячелетия (с. 461-540). Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей.
Гартман, Н. (1988). Старая и новая онтология (пер. Д. Мироновой). В сб.: Историко-философский ежегодник (с. 320-324). М.: Наука.
Гартман, Н. К. (2003). К основоположению онтологии (пер. с нем. Ю. В. Медведева под ред. Д. В. Скляднева). СПб.: Наука.
Захаров, А. И. (1993). Как предупредить отклонения в поведении ребенка. М.: Просвещение.
Моросанова, В. И., Филиппова, Е. В., Фомина, Т. Г. (2023). Осознанная саморегуляция и академическая мотивация как ресурсы выполнения обучающимися проектно-исследовательской работы. Психологическая наука и образование, 28(3), 47-61.
Мэй, Р. (2001). Смысл тревоги. М.: Класс.
Островерх, О. С. (2022). Образовательное пространство учебной деятельности как условие субъектностиее участников. Психологическая наука и образование, 27(3), 16-27.
Первичко, Е. И. (2015). Стратегии регуляции эмоций: процессуальная модель Дж. Гросса и культурно-деятельностный подход. Ч. II. Культурно-деятельностный подход к проблеме стратегий и механизмов регуляции эмоций. Национальный психологический журнал, 1(17), 39-51.
Поликанова, И. С., Сизикова, Т. Э. (2024). Влияние рефлексии на вариабельность сердечного ритма в период взрослости. Сибирский психологический журнал, 92, 106-126.
Россохин, А. В. (2010). Психология рефлексии измененных состояний сознания (на материале психоанализа). Психология. Журнал Высшей школы экономики, 7(2), 83-102.
Сизикова, Т. Э. (2019). Методологические основания модальной психологии рефлексии. Сибирский психологический журнал, 72, 21-45.
Сизикова, Т. Э., Леонов, С. В., Поликанова, И. С. (2024а). Свободное действие и его психофизиологические корреляты. Культурно-историческая психология, 20(2), 15-22.
Сизикова, Т. Э., Леонов, С. В., Поликанова, И. С. (2024б). Динамика вариабельности сердечного ритма в задаче на рефлексию при разных уровнях тревожности // Экспериментальная психология, 17(3). 168-184.
Спилбергер, Ч. Д., Ханин, Ю. Л. (2000). Шкала оценки уровня реактивной и личностной тревожности. В кн.: А. А. Карелин (ред.). Психологические тесты (т. 1, с. 39-45). М.: ВЛАДОС.
Тарасова, С. Ю. (2023). Психологические риски подростков, обучающихся в условиях повышенной учебной нагрузки. Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология, 1, 280-302.
Фрейд, З. (2006). Торможение, симптом и тревога. В кн.: Фрейд, З. Истерия и страх (с. 227-308). М.: Фирма СТД.
Хачатурова, М. Р., Ерофеева, В. Г., Бардадымов, В. А. (2022). Образ мышления и субъективное благополучие обучающихся в период "становящейся взрослости". Психологическая наука и образование, 27(1), 121-135.
Эпштейн, М. Н. (2001). Философия возможного. СПб.: Алетейя.
Cummins, T. D., & Finnigan, S. (2007). Theta power is reduced in healthy cognitive aging. International Journal of Psychophysiology, 66(1), 10-17.
Doppelmayr, M., Klimesch, W., Stadler, W., Pöllhuber, D., & Heine, C. (2002). EEG alpha power and intelligence. Intelligence, 30(3), 289-302.
Klimesch, W. (1996). Memory processes, brain oscillations and EEG synchronization. International Journal of Psychophysiology, 24(1-2), 61-100.
Nakajima, M., Takano, K., & Tanno, Y. (2017). Adaptive functions of self-focused attention: Insight and depressive and anxiety symptoms. Psychiatry Research, 249, 275-280.
Pogorelov, D. N., & Rylskaya, E. A. (2022). The Development and Psychometric Characteristics of the "Virtual Identity of Social Media Users" Test. Psychology in Russia: State of the Art, 15(4), 101-126.
Polikanova, I. S., & Leonov, S. V. (2016). Psychophysiological and molecular genetic correlates of fatigue. Journal of Modern Foreign Psychology, 5(4), 24-35.
Shaffer, F., & Ginsberg, J. P. (2017). An overview of heart rate variability metrics and norms. Frontiers in Public Health, 5, 258.
Tomasi, J., Zai, C. C., Pouget, J. G., Tiwari, A. K., & Kennedy, J. L. (2024). Heart rate variability: Evaluating a potential biomarker of anxiety disorders. Psychophysiology, 61(2), e14481.
Veraksa, A. N., Sidneva, A. N., Aslanova, M. S., & Plotnikova, V. A. (2022). Effectiveness of Different Teaching Resources for Forming the Concept of Magnitude in Older Preschoolers with Varied Levels of Executive Functions. Psychology in Russia: State of the Art, 15(4), 62-82.
 Psychophysiological Correlates of Reflection Features with Varying Degrees of Anxiety | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/17267080/95/5

Psychophysiological Correlates of Reflection Features with Varying Degrees of Anxiety | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 95. DOI: 10.17223/17267080/95/5

Download full-text version
Counter downloads: 168