THE PECULIARITIES OF DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR THE PSYCHOLOGIST. SITUATIONAL APPROACH AS A METHOD OF RESEARCH AND CREATIVE PROFESSIONAL THINKING | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 22.

THE PECULIARITIES OF DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR THE PSYCHOLOGIST. SITUATIONAL APPROACH AS A METHOD OF RESEARCH AND CREATIVE PROFESSIONAL THINKING

The article presents resources for using the situational approach as a method of research and creative professional thinking for the psychologist. The characteristics and fundamental properties of the approach, as well as its principles, laws, mechanisms and elements are defined. It is proven that the psychological structure of a psychologist's creative thinking is relative and depends on the peculiarities of the different types of professional tasks and specific situations which appear at the different stages of education. Highlevel demonstration of these elements reveals the overarching professional difficulties, whereas low-level actualization of these elements determines the situational professional problems. The psychological bases of the shaping of creative professional thinking of the psychologist on the grounds of the situational approach are stated

Download file
Counter downloads: 189

Keywords

творческое мышление, уровни проблемности, диагностика, формирование творческого мышления психолога, тренинг творческого мышления профессионала, creative professional thinking, psychological structure of a creative thinking, different types of professional tasks, the different types of professional tasks, situational approach

Authors

NameOrganizationE-mail
Kashapov M.M.
Всего: 1

References

Адушева Ю.А., Кашапов М.М. Особенности творческого профессионального мышления психолога // Проблемы совершенствова- ния высшего психологического образования / Под ред. проф. А.В. Карпова. Ярославль, 2004. С. 29-46.
Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. М., 1979.
Гречнева Ю.Б., Огородова Т.В., Кашапов М.М. Особенности взаимосвязи творческого мышления и мотивации достижения уча- щихся профильных классов // Ярославский психологический вестник. Вып. 15. Москва; Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общество», 2004. С. 157-160.
Завьялова О.Ю., Огородова Т.В., Кашапов М.М. Особенности творческого мышления школьников и студентов в контексте про- филизации обучения и профессионализации // Ярославский психологический вестник. Вып. 15. Москва; Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общество», 2004. С. 160-161.
Ильенков Э. Школа должна учить мыслить // Наука и жизнь. 1984. № 8. С. 14-20.
Киселева Т.Г., Кашапов М.М. Модель профессиональной компетентности психолога в соответствии со стандартами образования // Социальная психология. 2003. Вып. 1 (5). С. 91-94.
Кашапов М.М. О некоторых проблемах социальной адаптации школьного психолога в педагогическом коллективе // Психологи- ческие аспекты гуманизации педагогического процесса. Ярославль: ЯрГУ, 1991. С. 35-41.
Кашапов М.М. Психолого-педагогический тренинг творческого мышления // Психология профессионального педагогического мышления / Под ред. М.М. Кашапова. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2003. С. 331-397.
Кашапов М.М. Особенности творческого профессионального мышления психолога-консультанта // Ярославский психологичес- кий вестник. Вып. 14. Москва; Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общество», 2004. С. 20-27.
Кашапов М.М. Особенности консультативной рефлексии психолога // Реалии и перспективы психологической науки и практики в российском обществе: Материалы Всероссийской научно-практической конференции (г. Набережные Челны, 19-20 августа 2005 г.) / Под ред. Р.А. Ахмерова, Г.С. Прыгина. Набережные Челны: Изд-во Института управления, 2005. С. 318-321.
Кашапов М.М. Особенности формирования творческого мышления профессионала // Психология способностей: Современное состояние и перспективы исследований: Материалы научной конференции, посвященной памяти В.Н. Дружинина. ИП РАН, 1920 сентября 2005 г. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2005. С. 367-372.
Кашапов М.М. Ситуационный подход как метод исследования и формирования творческого профессионального мышления // Труды Ярославского методологического семинара. Т. 3: Метод психологии / Под ред. В.В. Новикова, И.Н. Карицкого, В.В. Козлова. Ярославль: МАПН, 2005. С. 155-166.
Корнева И.В., Кашапов М.М. Особенности становления профессионального мышления психолога (вузовский этап) // Ярославский психологический вестник. Вып. 15. Москва; Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общество», 2004. С. 76-81.
Коточигова Е.В., Киселева Т.Г., Кашапов М.М. Компетентность: понятие, виды, основные подходы к диагностике компетентности психолога // Социальная психология. 2003. Вып. 1 (5). С. 39-44.
 THE PECULIARITIES OF DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR THE PSYCHOLOGIST. SITUATIONAL APPROACH AS A METHOD OF RESEARCH AND CREATIVE PROFESSIONAL THINKING | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 22.

THE PECULIARITIES OF DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR THE PSYCHOLOGIST. SITUATIONAL APPROACH AS A METHOD OF RESEARCH AND CREATIVE PROFESSIONAL THINKING | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2005. № 22.

Download full-text version
Counter downloads: 3930