PSYCHOLOGICAL CONTENT OF VOCATIONAL IDENTITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2006. № 24.

PSYCHOLOGICAL CONTENT OF VOCATIONAL IDENTITY

In article are considered and analysed main approaches to problem identity, which currently established in domestic and foreign psychology. It is entered new concept - vocational identity - as special type of social identity, which have unique structure of elements. It presents itself operational substructure of functional system of the process professionalization and correlate with the other mechanism of the professional development of personality - professional self-determination. It is formulated the worker definition of vocational identity and is undertaken attempt to it's operationing. They are analysed results of the empirical studies, where main purpose is verification of the concept «vocational identity».

Download file
Counter downloads: 237

Keywords

professional personal formation, social identity, personal identity, Ego-concept, professional self-determination, professionalization, professional identity, профессиональное становление личности, социальная идентичность, личностная идентичность, Я-концепция, профессиональное самоопределение, профессионализация, профессиональная идентичность

Authors

NameOrganizationE-mail
Povarenkov Yu.P.
Всего: 1

References

Waterman A.S. Identity development from adolescence to adulthood: An extension of theory and a review // Devel. Psychol. 1982. Vol. 18, № 3. P. 341-358.
Пряжников Н.С., Пряжникова Е.Ю. Психология труда и человеческого достоинства. М., 2003.
Психология: Словарь / Под общей редакцией А.В. Петровского и М.Г. Ярошевского. М., 1990.
Ericson E.H. Identity, youth and crisis. L.: Faber Identity in adolescence // Abelson. J. (Ed.). Handbook of abolescent psychology: N.Y.: J. Wiltj, 1980.
Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессионального становления человека. М., 2002.
Иванова Н.Л. Социальная идентичность и проблемы образования. Ярославль, 2001.
Маркова А.К. Психологические критерии и ступени профессионализации учителя // Педагогика. 1995. № 6.
Поваренков Ю.П. Системогенетическая концепция профессионального становления человека // Идея системности в современной психологии / Под ред. В.А. Барабанщикова. М., 2005.
Гуревич К.М. Некоторые психофизиологические вопросы формирования оператора // Психофизиологические вопросы становле- ния профессионала. М., 1976.
Анцыферова Л.И. Эпигенетическая концепция развития личности Эрика Г. Эриксона // Принцип развития психологии. М.: Наука, 1978. С. 212-242.
Гласс Дж., Стенли Дж. Введение в математическую статистику для педагогов и психологов. М.: Прогресс, 1987.
Антонова И.В. Проблема личностной идентичности // Вопросы психологии. 1996. С. 131-143.
 PSYCHOLOGICAL CONTENT OF VOCATIONAL IDENTITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2006. № 24.

PSYCHOLOGICAL CONTENT OF VOCATIONAL IDENTITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2006. № 24.

Download full-text version
Counter downloads: 2795