RESEARCH OF MENTAL TENSION STATE AND EMOTIONAL EXPERIENCE CHARACTEROF PARENTS BRINGING UP HANDICAPPED CHILDREN | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2007. № 26.

RESEARCH OF MENTAL TENSION STATE AND EMOTIONAL EXPERIENCE CHARACTEROF PARENTS BRINGING UP HANDICAPPED CHILDREN

Peculiarities of mental state under chronic stress of parent's bringing up handicapped children have been examined with the use of technique called «Incomplete sentences». It has been proved, that parents bringing up handicapped child with the low capability for rehabilitation experience the state of stress, and that emotional experiences of parents bringing up handicapped children differ qualitatively from experiences of parents bringing up normal children

Download file
Counter downloads: 291

Keywords

хронический стресс, эмоциональное переживание, психическая напряженность, чувство вины, родители детей-инвалидов, chronic stress, emotional experiences, mental tension, sense of guilt, parents having handicapped children

Authors

NameOrganizationE-mail
Zaborina L.G.
Всего: 1

References

Чарова О.Б. Особенности материнского отношения к детям с нарушением интеллекта: Автореф. дис.... канд. психол. наук. Курск, 2003. 20 с.
Занковский А.Н. Профессиональный стресс и функциональные состояния // Психологические проблемы профессиональной деятельности. М.: Наука, 1991. С. 144-156.
Юшков О.И. Роль сменного умственного труда в формировании хронического производственного стресса: Автореф. дис.... д-ра мед. наук. М., 1997. 42 с.
Сох Т. The nature and measurement of stress // Ergonomics. 1985. Vol. 28, № 8. P. 1155-1163.
Heckhausen H. Entwicklungsshritte in der Kausalattribution von Handlungsergebnissen // D. Gurlitz (Hrsg.), Kindliche Erklarungsmuster. Weinheim: Beltz, 1983. P. 49-85.
Hockey G.R. A state control theory of adaptation to stress and individual difference in stress management // Energetic and human information processing / Eds. G.R. Hockey, A.W. Gaillard, M.G. Coles. Dordrecht, 1986. P. 117-143.
Шипицина Л.М. Психология детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата: Учеб. пособие для студентов высш. учеб, заведений. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. 368 с.
Шипицина Л.М. «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. СПб.: Дидактика Плюс, 2002. 496 с.
Скворцов И.А. Психологические особенности родителей при неврологической инвалидности ребенка // Исцеление. М., 1995. Вып. 2. С. 397-423.
Устинова Е.В. Преодоление эмоциональных нарушений у дошкольников с церебральным параличом в процессе оптимизации их отношений с родителями // Дефектология. 2005. № 1. С. 52-56.
Ткачева В.В. Психологическая помощь семьям, воспитывающим детей с отклонениями в развитии: Автореф. дис.... канд. психол. наук. М., 1999.19 с.
Магомед-Эминов М.Ш. Трансформация личности. М.: Психоаналитическая ассоциация, 1998. 496 с.
Тарабрина Н.В. Практикум по психологии посттравматического стресса. СПб.: Питер, 2001.146 с.
Изард Кэрролл Э. Психология эмоций. СПб.: Питер, 2003.464 с.
Гринберг Дж. Управление стрессом. 7-е изд. СПб.: Питер, 2004.496 с.
 RESEARCH OF MENTAL TENSION STATE AND EMOTIONAL EXPERIENCE CHARACTEROF PARENTS BRINGING UP HANDICAPPED CHILDREN | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2007. № 26.

RESEARCH OF MENTAL TENSION STATE AND EMOTIONAL EXPERIENCE CHARACTEROF PARENTS BRINGING UP HANDICAPPED CHILDREN | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2007. № 26.

Download full-text version
Counter downloads: 5155