Coronavirus narratives and rites of passage: structural and typological similarities
The article provides a comparative structural and typological analysis of coronavirus narratives with rites of passage based on bodily states (body code). The purpose of the analysis is to clarify ideas about the change in the status and condition of people who have had coronavirus. In the structure of the narrative and rites of passage, structural and semantic elements were identified - the designation of bodily sensations associated with a violation of the normal functioning of an individual organ or group of organs and the whole organism. According to the author, the liminal state at the level of physicality can be described with the help of the binary opposition "alive -dead", correlated with the work of the whole organism and individual organs. Patients with coronavirus and participants in the rites of passage are deprived of the ability to move, see, hear, smell, etc. During the severe form of the coronavirus, the sick felt like they were dying and then were being reborn as participants in the rites of passage. Coronavirus is not only a disease, a pathology, it is also a crisis. The author concludes that the similarity of the structural and semantic elements of the narratives about the coronavirus and the rites of passage is confirmed by the fact that they are based on the operation of the same mechanism: the experience of death - rebirth (archetypal or transpersonal). After suffering a coronavirus infection, the status of a person changes, unlike the rites of passage, the status usually decreases. Some patients are endowed with supernatural powers after an illness. The coronavirus disease, which has changed behavior, the status of people, social reality, can most - to some extent - be considered as a rite of passage, but additional research is required to draw final conclusions.
Keywords
coronavirus narratives,
rites of passage,
bodily sensations,
deathrebirth experience,
COVID-19 statusAuthors
Mazalova Nataliya E. | Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography of the Russian Academy of Sciences (Kunstkamera) | mazalova.nataliya@mail.ru |
Всего: 1
References
Асфандияров Ф.Р., Круглов В.А., Выборнов С.В., Сеидов К.С., Нерсесян А.Ю., Круглова Е.Ю. Постковидный транзиторный гипогонадизм и эректильная дисфункция // Экспериментальная и клиническая урология. 2021. № 14 (3). С. 112-118.
Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре. Структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993.
Барт Р. Мифологии. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2004.
"Башню рвало у всех": как коронавирус действует на психику тяжелобольных людей // Новые известия. 22.06.2021. URL: https://newizv.ru/news/society/22-06-2021/bashnyu-rvalo-u-vseh-kak-koronavirus-deystvuet-na-psihiku-tyazhelobolnyh-lyudey (дата обращения: 24.05.2022).
Бутовская М.Л. Язык тела: природа и культура: (Эволюц. и кросс-культур. основы не-верб. коммуникации человека). М.: Науч. мир, 2004.
Вульф К. К генезису социального. Мимезис, перформативность, ритуал. СПб., 2009.
Галкин К. А. Ограниченное пространство: город в период пандемии в представлениях пожилых людей // Интеракция. Интервью. Интерпретация. 2021. Т. 13, № 2. С. 27-40.
Геннеп А., ван. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. М.: Издательская фирма "Восточная литература" РАН, 1999.
Из инфекционки в психушку: как коронавирус сводит людей с ума // Псковское агентство информации. 24.11.2021. URL: https://informpskov.ru/news/372044.html (дата обращения: 24.05.2022).
Кабакова Г.И. Запах // Славянские древности. Этнолингвистический словарь. М., 1999. Т. 2. C. 266-269.
МоссМ. Техники тела. Общества, обмен, личность: треды по социальной антропологии. М.: Вост. лит. РАН, 1996.
"Ковид - это сплошной спецэффект". Переболевшие рассказывают о необычных симптомах болезни // Доктор Питер - сайт о здоровье и здоровом образе жизни. URL: https://doctorpiter.ru/zdorove/and-laquokovid-e-to-splosnoi-spece-ffekt-and-raquo-perebolevsie-rasskazy-vayut-o-neoby-cny-x-simptomax-bolezni26933-id646954/ (дата обращения: 01.06.2022).
Коронавирусная пневмония. Моя история. Матвей, 45 лет // Городская клиническая больница № 52 Департамента здравоохранения города Москвы. URL: https://52gkb.ru/press-tsentr/besedy-s-patsientami/1466-koronavirusnaya-pnevmoniya-moya-istoriya-matvej-45-let (дата обращения: 25.05.2022).
Лебедев В. Психозы при коронавирусной инфекции // Русский медицинский журнал. 04.08.2021. URL: https://www.rmj.ru/blog/Viktor_Lebedev/psikhozy-pri-koronavirusnoy-infektsii/ (дата обращения: 24.05.2022).
Мазалова Н.Е. "Состав человеческий": человек в традиционных соматических представлениях русских. СПб.: Петербургское востоковедение (МАЭ РАН), 2001.
Мазалова Н.Е. Народно-медицинское "тайное знание": семантика, статус, функции (конец XIX - начало XXI вв.): дис.... д-ра ист. наук. М.: ИЭА РАН, 2019.
Мазалова Н. Е. Этнографические аспекты изучения личности "знающего": XIX - начало XXI в. СПб.: Петербургское востоковедение, 2011.
Мифологические рассказы русского населения Восточной Сибири / сост. В.П. Зиновьев. Новосибирск: Наука, 1987. № 192.
Ночные кошмары, анемия, жар. Что на самом деле испытывают больные коронавирусом // Новые известия. 22.06.2020. URL: https://newizv.ru/news/2020-06-22/nochnye-koshmary-anemiya-zhar-chto-na-samom-dele-ispytyvayut-bolnye-koronavirusom-304153 (дата обращения: 18.05.2022).
Ощущения больных, перенесших Ковид // b17.ru: Сайт профессиональных психологов. URL: https://www.b17.ru/forum/topic.php?id=341158& (дата обращения: 14.05.2022).
Подвойский Д.Г., Спиркина А.К. Общество в маске и перчатках под микроскопом социологии повседневности: беглый взгляд // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2021. № 2. С. 315-339.
"Просто как овощ". Почему люди продолжают болеть и через год после ковида // РИА Новости. URL: https://ria.ru/20210929/postkovid-1752219949.html (дата обращения: 23.04.2022).
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. Л.: Изд-во ЛГУ, 1986.
"Слух потерян навсегда": реальные истории о жизни после коронавируса // The Voice Mag. URL: https://www.thevoicemag.ru/lifestyle/stil-zhizni/sluh-poteryan-navsegda-realnye-istorii-o-zhizni-posle-koronavirusa/ (дата обращения: 06.06.2022).
Сурхаско Ю.Ю. Карельская свадебная обрядность (конец XIX - начало XX в.). Петрозаводск, 1977.
Тэрнер В. Символ и ритуал / сост. и авт. предисл. В.А. Бейлис. М., 1983.
Ухудшение обоняния назвали признаком скорой смерти // Naked Science - Новости науки. URL: https://naked-science.ru/article/sci/uhudshenie-obonyaniya-nazvali (дата обращения: 01.06.2022).
Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник. М.: Прогресс, 1990.
Фуко М. Воля к истине. По ту сторону знания, власти и сексуальности. М.: Магистери-ум-Касталь, 1996.
Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. М.: Ad Marginem, 2016.
Шейн П.В. Великорусс в своих песнях, обрядах, обычаях, верованиях, сказках, легендах и т.п.: Т. 1, вып. 1 / материалы собранные и приведенные в порядок П.В. Шейном. СПб.: Имп. Акад. наук, 1900.
Bourdiue P. Outline of a Theory of Practice / Transl. R. Nice. Cambridge Univ. Press, 1986.
Bury M. Illness narrative: fact or fiction // Sociology of Health & Illness. 2001. Vol. 23, No. 3. Р. 263-285.
Douglas M. Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Barrie & Rockliff; The Cresset Press, 1970.
Galkin K. "The Body Becomes Closed and Squeezed up in a Narrow Frame": Loneliness and Fears of Isolation in the Lives of Older People in Rural Areas in Karelia during COVID-19 // Anthropology & Aging, 2020. Vol 41, No. 2. Р. 187-198.
Kleinman A. Patients and Healers in the Context of Culture: An Exploration of the Borderland between Anthropology, Medicine, and Psychiatry. Berkeley; Los Angeles; London: Univ. of California Press, 1980.
Kleinman A. The Illness Narratives. Suffering, Healing, and the Human Condition. New York: Basic Books, 1988.
Pela G., Goldoni M. Sex-Related Differences in Long-CO VID-19 Syndrome // Journal of Women's Health. 2022. B. 31, No. 5. URL: https://www.liebertpub.com/doi/ (дата обращения: 14.05.2022).
The COVID-19 Crisis. Social Perspective / ed. by D. Lupton and K. Willis. London; New York: Taylor & Fr. Gr, 2021.