Corporate Identity of National University Lecturers at the end of the XIX - the beginning of the XXI century: the Study Concept | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Corporate Identity of National University Lecturers at the end of the XIX - the beginning of the XXI century: the Study Concept

University faculty is a special social category of Russian society. Despite being a relatively sparse group, even from the XIX century, it played a significant part in the life of the country and often was a marker of the social and political processes occurring in Russia. Studying the evolution of teaching staffs corporate identity is critical as application of research approaches offered by this theory provides answers to the questions concerning academic professors' self-identification, university corporate culture formation,university professor's behavioral patterns in different circumstances. The project proposes the research into : - the characteristics of Russian (Soviet) university professor's corporate identity formation in pre-revoluionary, Soviet and post- Soviet periods; - the forms of identity manifestation in different periods; - the crises of academic teaching community representatives' corporate identity; - the transformation of corporate identity at the end of eras: after the years1917 and 1991; - 'levels of identity': the correlation between a person and an institution (university professors), specialists (physicists, doctors), and the whole community (teaching staff). One can mention the diversity of research works dedicated to corporate identity, but they mostly focus on the contemporary state of the issue and are created within social studies, pedagogical and psychological approaches. The novelty of the proposed project research is in the examination of the issue of academic teaching staff's corporate identity in historic retrospective with the use of cutting edge research methods. The research into Russian university professors' corporate identity lies at the confluence of anthropology, social studies, psychology, pedagogy; it is interdisciplinary in its nature. The 'social' approach, the biographical and prosopographical methods, the method of free self-description will be applied. The analysis of the professor's identity in the Soviet (from the 1960th till the 1970th) and post-Soviet periods stipulates the application of social studies methods: surveys and in-depth interviews with living representatives of the Russian university teaching community. The research will be based on the published (laws and regulations by Ministry of Public Instruction, People's Commissariat of Education, Ministry of Education and Science of the Russian/ Soviet government) and unpublished sources (archive recordings including documents of universities), periodical press materials, sources of personal origin (diaries, letters, memoirs). The accomplishment of the goals set will allow reconstruct the peculiarities of Russian (Soviet) university professor's corporate identity formation in pre-revolutionary, Soviet and post- Soviet periods, the forms of identity manifestation in different periods, the mechanisms of crisis management for academic teaching community representatives' corporate identity, identity levels.

Download file
Counter downloads: 445

Keywords

профессорско-преподавательский корпус, университет, институт, идентичность, faculty staff, university, institute, identity

Authors

NameOrganizationE-mail
Fominykh Sergei F.Tomsk State Universityfsf@mail2000.ru
Gribovskiy Mikhail. V.Tomsk State Universitymgrib@mail2000.ru
Sorokin Alexander N.Tomsk State Universityalexhist@mail2000.ru
Всего: 3

References

Biographieforschung im Diskurs / Hrsg. von B. Volter, B. Dausien, H. Lutz, G. Rosenthal. -Wiesbaden: Springer, 2009. - 274 s.
Петерсонс А.Э. Факторы формирования корпоративной культуры. - М.: Перспектива, 2007. - 190 с.
Гоношилина И.Г. Сильная корпоративная культура вуза: параметры измерения // Вопросы культурологии. - 2009. - № 10. - С. 57-61.
Оноприенко Ю.И. Основы теории информатизации с элементами системного анализа информационных процессов в природе и обществе. - Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2004. - 107 с.
Лейбович О. Б. Преподаватель вуза: кризис идентичности // Высшее образование в России. - 2007. - № 2. - С. 49-61.
Зотова И.Г. Основные черты социальной идентичности преподавателей вузов // Социология образования. - 2011. - № 3. - С. 73-81.
Левичева В.Ф. Гуманитарная интеллигенция: основания корпоративной идентичности // Социологические исследования. - 2001. - № 2. - С. 57-61.
Богатырь Н.В. Антропология организаций и сетевых сообществ: история и современность // Этнографическое обозрение. - 2012. - № 3. - С. 3-12.
Романов П.В. Социальная антропология организаций: история, эпистемология и основные методологические принципы // Журнал социологии и социальной антропологии. - 1999. -Т. 2, вып. 4. - С. 92-107.
Романов П.В. Социальная антропология организаций: учеб. пособие по элективному курсу для студентов всех специальностей. - Саратов: СГТУ, 1999. - 134 с.
Ostrom Е. Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. -Cambridge: Cambridge University Press, 1990. - 280 p.
Р. ван Дик. Преданность и идентификация с организацией / пер. с нем. - Харьков: Изд-во «Гуманит. Центр», 2006. - 140 с.
Куприянов А.С. Структурные компоненты корпоративной идентичности сотрудников российских бизнес-организаций // Теория и практика общественного развития. - 2012. - № 1. -С. 72-74.
Липатов С.А. Социальная идентичность работников в организационных условиях // Идентичность и организация в меняющемся мире: сб. науч. ст. / под ред. Н.М. Лебедевой, Н.Л. Ивановой, В.А. Штроо. - М., 2008. - С. 191-212.
Яшина А.А. Эмпирическое исследование профессиональной идентичности молодого преподавателя вуза // Вестн. Костром. гос. ун-та им. Н.А. Некрасова. - Сер. Гуманит. науки. -2006. - Т. 12, № 4. - С. 69-72.
Иванова Н. Л. Профессиональная идентичность в социально-психологических исследованиях // Вопросы психологии. - 2008. - № 1. - С. 89-100.
Дагаева Е.А. Имидж вуза и корпоративная идентичность // Высшее образование в России. - 2008. - № 11. - С. 89-93.
Крылов А.Н. Корпоративная идентичность для менеджеров и маркетологов. - М.: Изд-во НИБ, 2004. - 222 с.
Сорокин А.Н. Взаимодействие научного сообщества физиков Сибири и власти в первое послевоенное десятилетие (на примере Томского научно-образовательного комплекса) // Былые годы. Российский исторический журнал. - 2013. - № 1 (27). - С. 120-125.
Сорокин А.Н. Комитеты ученых Сибири в годы Великой Отечественной войны // История в подробностях. - 2010. - № 1.- С. 58-65.
Сорокин А.Н. Первая региональная конференция физиков в Томске весной 1934 г. как явление консолидации научного сообщества для решения задач индустриализации Сибири // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. - 2012. - Т. 11, вып. 1. - С. 131-136.
Петров К.В. Профессорско-преподавательский корпус Томского университета (19451980) : дис.. канд. ист. наук. - Томск, 2004. - 235 с.
Литвинов А. В. Профессорско-преподавательский корпус Томского университета (2030-е гг. XX в.): дис.. канд. ист. наук. - Томск, 2002. - 237 с.
Петрик В.В. Высшая школа Сибири в конце 50-х - начале 90-х годов XX века / под ред. М.С. Кузнецова; - Томск: Том. гос. ун-т, 2006. - 646 с.
Петрик В.В. Развитие высшей школы Сибири в конце 1950-х - начале 1990-х годов: дис. д-ра ист. наук. - Кемерово, 2009. - 609 с.
Красильников С.А., Сергеевых Г.П. Учёные и политический режим в 1930-е гг. // Кадры науки советской Сибири. - Новосибирск, 1991. - С. 122-134.
Бушуева Л.А. Профессорская корпорация Казани в эпоху перемен: межличностные коммуникации университетских людей (начало XX века) // Диалог со временем. - 2011. -Вып. 36. - С. 248-266.
Сазонова Л.А. Повседневность университетского профессора Казани 1863-1917 гг.: дис.. канд. ист. наук. - Казань, 2009. - 217 с.
Дмитриев А.Н. Заграничная подготовка будущих российских профессоров накануне Первой мировой войны // Профессорско-преподавательский корпус российских университетов. 1884-1917 гг.: исследования и документы / науч. ред. М.В. Грибовский, С.Ф. Фоминых. -Томск
Дмитриев А.Н. Первая мировая война: университетские реформы и интернациональная трансформация российского академического сообщества // Наука, техника и общество России и Германии во время Первой мировой войны / под ред. Э.И. Колчинского, Д. Байрау, Ю.А. Л
Ростовцев Е.А. Казус профессора фон Листа (эпизод из университетской истории периода Первой мировой войны) // Уроки истории - уроки историка: сб. ст. к 80-летию Ю.Д. Марголиса (1930-1996) / сост. Т.Н. Жуковская; отв. ред. А.Ю. Дворниченко. - СПб., 2012. -
Ростовцев Е.А. Академическая корпорация столичного университета в фокусе историографии // КЛИО. Журнал для ученых. - 2012. - №7. - С. 47-62.
Ростовцев Е.А. Испытание патриотизмом. Профессорская коллегия Петроградского университета в годы Первой мировой войны // Диалог со временем. - 2009. - Вып. 29: Мир и война: аспекты интеллектуальной истории. - С. 308-324.
Грибовский М.В. Феномен приват-доцентуры в российских университетах конца XIX -начала XX вв. // Вестн. Моск. гос. обл. ун-та. - Сер. «История и политические науки». - 2012. -№ 2. - С. 103-108.
Грибовский М.В. Российская университетская преподавательская корпорация и «национальный вопрос» (конец XIX - начало XX в.) // Мультикультурная и многонациональная Россия: материалы IV Междунар. междисциплинарной конф., посвящ. памяти заслуженного деятеля
Грибовский М.В. Политический надзор над профессорами и преподавателями российских университетов в конце XIX - начале XX веков // Вестн. Том. гос. ун-та. История. - 2011. -№ 1 (13). - С. 25-30.
Некрылов С.А., Сорокин А.Н. Первые профессора-физики и физические исследования в Императорском Томском университете в дореволюционный период // Вестн. Том. гос. ун-та. История. - 2010. - № 4 - С. 167-172.
Некрылов С.А. Томский университет - первый научный центр в азиатской части России (середина 1870-х. - 1919 г.). - Томск: Изд-во Том. ун-та, 2010. - Т. 1. - 514 с.; 2011. Т. 2. - 598 с.
Некрылов С.А. Профессорско-преподавательский корпус Императорского Томского университета (1888 - февраль 1917 г.): дис.. канд. ист. наук. - Томск, 1999. - 300 с.
Петров Ф.А. Российские университеты в первой половине XIX века: Формирование системы университетского образования: в 4 кн. - М.: Христианское издательство: ГИМ, 19982000. - Кн. 1-4.
Петров Ф.А. Немецкие профессора в Московском университете. - М.: Христианское издательство, 1997. - 180 с.
Иванов А.Е. Российское «ученое сословие» в годы «второй отечественной войны» // Вопросы истории естествознания и техники. - 1999. - № 2. - С. 108-127.
Иванов А.Е. Ученые степени в Российской империи ХУШ в. - 1917 г. - М.: ИРИ РАН, 1994. - 198 с.
Иванов А.Е. Высшая школа России конца ХГХ - начала ХХ в. - М.: АН СССР, 1991. -392 с.
 Corporate Identity of National University Lecturers at the end of the XIX - the beginning of the XXI century: the Study Concept | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Corporate Identity of National University Lecturers at the end of the XIX - the beginning of the XXI century: the Study Concept | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Download full-text version
Counter downloads: 1544