Orthodox Landscape of the Siberian Taiga Region: the Concept of Research | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Orthodox Landscape of the Siberian Taiga Region: the Concept of Research

The article presents the programme of research into the system of religious objects and sacral loci in the Siberian taiga region. This investigation attempts to determine the circumstances of interaction between Russian Orthodox Church and popular religion, provides an explanation for the differences in adaptive and identifying practices of Russian farmers in the 1890s-1930s. The analysis of those will be conducted using recent foreign and domestic studies of «cultural landscape» and applies the approach to identity as a phenomenon of binary nature where the initial ethnic and religious identity is combined with any other types of identifications offered to a person by a historical epoch and his/her social environment. Two models of the interaction «peasant community^Orthodox clergy» and «peasant community^ Old Believers' skit» were selected as the issues of this study. Their analysis will be conducted using the conception of dual structures studied by A. Hocart, C. Levi Strauss and their followers. This conception allows us to establish the similarities and differences in territorial relations functioning simultaneously, to explain the origin and sources of religious space images, to define the meaning of the terms «sacral» and «secular» for a resident of Imperial and subsequently Soviet Siberia. The investigation enables to solve the problem of methodology and source studies. It presupposes: а) the specification of key terms of identity theories and their adaptation to the analysis of ethnic-religious community in the context of macro-social transformations; b) the extension of scientific sources. In particular, the research will include the study of the body of texts describing administrative and law frameworks of living the peasant community and its routine as well Cyrillic book collections, as the Orthodox parish and Old Believers' skit libraries contain the explicit and implicit information about cognitive, behavioral and communicative practices of their readers. The investigation is expected to be conducted in two directions: 1) historical and social anthropological one, in which the life of Orthodox inhabitants of the Siberian taiga region will be reconstructed on the basis of data available on the settlements, the parish and Old Believers' communities in the 1890s-1930s; 2) historical and cultural direction aimed at revealing the nature of regional social networks and studying the role of national language, Cyrillic characters and the interpretations of authoritative Christian texts to maintain the ethnic and religious identity. In practice they will help reconstruct the ways by means of which Siberian farmers adapted to the terms of economical integration at the turn of the XIX-XX centuries, the October Revolution and the Civil War, the forced Collectivization and atheistic policy; to discover the factors modifying the initial model of identity. Conceptually, to generalize the efficiency of the social strategies used by the local peasant community for the adaptation to the macro-social transformations as well as the intended and unintended results of this process.

Download file
Counter downloads: 449

Keywords

Сибирь, Русская православная церковь, старообрядчество, крестьянство, адаптация, идентичность, Siberia, Russian Orthodox Church, Old Believers, peasantry, adaptation, identity

Authors

NameOrganizationE-mail
Dutchak Elena E.Tomsk State Universitydee010@mail.ru
Vasilyev Artyom V.Tomsk State Universityart001@sibmail.com
Kim Elena A.Tomsk State Universitykimea@mail.ru
Polezhaeva Tatiana V.Tomsk State Universitytat-ka35388@yandex.ru
Всего: 4

References

Дутчак Е.Е. Староверие фронтира: от этноконфессиональных к региональным формам идентичности. рец. на кн.: Пригарин А. А. Русские старообрядцы на Дунае: формирование этно-конфессиональной общности в конце XVIII - первой половине Х1Х вв. / Одесский национал
Малахов В.С. Неудобства с идентичностью [Электронный ресурс] // Режим доступа: http://www.intellectuals.ru/malakhov/izbran/8ident.htm
Религия и общество: Очерки религиозной жизни современной России. - М.; СПб.: Летний сад, 2002. - 488 с.
Кормина Ж.В., Штырков С.А. Православные версии советского прошлого: политики памяти в ритуалах коммеморации // Антропология социальных перемен : сб. ст. - М., 2011. -С. 389-413.
Старые церкви, новые верующие: религия в массовом сознании постсоветской России. - М.; СПб.: Летний сад, 2000. - 247 с.
Кормина Ж.В. Номадическое православие: о новых формах религиозной жизни в современной России // Ab Imperio. - 2012. - № 2. - С. 195-227.
Казьмина О.Е. Православная религиозность в современной России: историческая проблема соотношения религиозной идентичности и религиозной практики // Вестн. РУДН. Сер. История России. - 2007. - № 1. - С. 129-135.
Jordan P. Landscape and Culture in Northern Eurasia: Ап Introduction // Landscape and Culture in Northern Eurasia. - London, 2010. - P. 17-48.
Robertson I., Richards P. Introduction // Studying Cultural Landscapes. - London, 2003. - P. 4.
Зенкин С.Н. Небожественное сакральное: Теория и художественная практика. - М.: РГГУ, 2012. - 536 с.
Панченко А.А. Исследования в области народного православия: деревенские святыни Северо-Запада России. - СПб.: Алетейя, 1998. - 305 с.
Щепанская Т.Б. Кризисная сеть (традиции духовного освоения пространства) // Русский Север: К проблеме локальных групп. - СПб., 1995. - С. 110-176.
Замятин Д.Н. Гуманитарная география: предмет изучения и основные направления развития // Общественные науки и современность. - 2010. - № 4. - С. 126-138.
Иванова А.А., Калуцков В.Н., Фадеева Л.В. Святые места в культурном ландшафте Пинежья (материалы и комментарии). - М.: ОГИ, 2009. - 509 с.
Главацкая Е. М. Религиозный ландшафт Урала: феномен, проблемы реконструкции, методы исследования // Уральский исторический вестник. - 2008. - № 4 (21). - С. 76-82.
Манькова И.Л. Формирование православного ландшафта Зауралья в XVII в. // Уральский исторический вестник. - 2008. - № 4 (21). - С. 83-97.
Иванов Вяч.Вс. Дуальные структуры в антропологии. - М.: РГГУ, 2008. - 329 с.
Дутчак Е.Е. Из «Вавилона» в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX - начало XXI в.). - Томск: Изд-во Том. унта, 2007. - 410 с.
Корель Л.В. Классификация адаптаций: словарь основных понятий. - Новосибирск: ИЭИОПП, 1996. - 43 с.
Корель Л.В. Социология адаптаций: Этюды апологии. - Новосибирск: ИЭИОПП, 1997. - 158 с.
Черносвитов П.Ю. Эволюция картины мира как адаптационный процесс. - М.: Гос. ин-т искусствознания, 2003. - 463 с.
Лотман Ю. М. Проблема «обучения культуре» как ее типологическая характеристика // Труды по знаковым системам. - Тарту, 1971. - Т. 5. - С. 167-176.
Вебер М. Теория ступеней и направлений религиозного неприятия мира // Вебер М. Избранные произведения. - М., 1990. - С. 307-344.
Баткин Л.М. Два способа изучать историю культуры // Вопросы философии. - 1986. -№ 12. - С. 104-115.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров: Человек - текст - семиосфера - история. -М.: Языки русской культуры, 1999. - 447 с.
Ассман Я. Культурная память: Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / пер. с нем. - М.: Языки славян. культуры, 2004. - 363 с.
Маклюэн М. Галактика Гутенберга: Становление человека печатающего / пер. с англ. - М.: Академический проект, 2005. - 495 с.
Шартье Р. Письменная культура и общество / пер. с фр. - М.: Новое издательство, 2006. - 270 с.
История и память: Историческая культура Европы до начала Нового времени. - М.: Кругь, 2006. - 763 с.
Бахтина О.Н., Керов В.В., Дутчак Е.Е. «Егда чтем, Господь к нам беседует..»: к вопросу об институализации социальной археографии // Вестн. РУДН. - Сер.: История России. -2006. - № 2 (6). - С. 75-85.
Дутчак Е.Е. Кириллические книжные собрания и их владельцы: сравнительный анализ конфессиональных стратегий староверия // Вестн. РУДН. - Сер.: История России. - 2011. -№ 4. - С. 75-88.
 Orthodox Landscape of the Siberian Taiga Region: the Concept of Research | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Orthodox Landscape of the Siberian Taiga Region: the Concept of Research | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2013. № 1.

Download full-text version
Counter downloads: 1544