My father's black lasso. The road from ancestors to descendants in the Altai culture | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2018. № 4. DOI: 10.17223/2312461X/22/9

My father's black lasso. The road from ancestors to descendants in the Altai culture

The article undertakes to explore the Altai people's conceptions of the time-space continuum through their views on the road / path as a focal point of communication channels between the human world and the world of non-human beings. The article draws on the author's field materials collected in the Republic of Altai from 1986 to 2018. In addition, various other sources are used, including materials on the linguistics and folklore of the Altaians. Three aspects of the Altai people's worldview are reflected on: 1) the road as a concept features communications within both space and time; the road connects the worlds of ancestors and descendants and separates them according to particular periods of time during which the culture prescribes that the living and the dead, human beings and other beings should be active; 2) not only real, both old and new roads, but also elements can serve as a road for ancestors, for example, an unusually long-lasting whirlwind connecting the sky and the earth can be seen as ancestors' road; and 3) even today the Altai people continue to practice sacral rites and rituals dedicated to correcting one's path, treating it as life in general and as a concrete life path; neglecting the cultural norms, which prescribe that man in the lunar-solar world should be active when the sun is out and in the period from the new moon to the full moon, entails sanctions understood as punishment by the ancestors executed as either a one-off act through an obstacle in one's path or as a continuous effect when one becomes deprived of the right fate - the one that has no bad luck but brings happiness and self-realisation.

Download file
Counter downloads: 182

Keywords

алтайцы, представления о мире, дорога, путь, жизнь, судьба, традиция, Altaians, worldview, road, path, life, fate, tradition

Authors

NameOrganizationE-mail
Tyukhteneva Svetlana PetrovnaGorno-Altaiskkerel63@mail.ru
Всего: 1

References

Алексеева Е.К., Варавина Г.Н. Реальное и символическое пространство тунгусской культуры: движение и путь // Общество: философия, история, культура. 2017. № 6. С. 55-57
Алтайско-русский словарь / редкол/: канд. филол. наук А.Э. Чумакаев (отв. ред.), канд. ист. наук Н.В. Екеев, канд. филол. наук А.Н. Майзина, К.К. Пиянтинова, Н.Н. Тыдыкова, канд. филол. наук Е.В. Тюнтешева; БНУ РА «НИИ алтаистики им. С.С. Суразакова». Горно-Алтайск, 2018. Алтайцы: Этническая история. Традиционная культура. Современное развитие / ред-колл. Н.В. Екеев (отв. ред.), Н.М. Екеева, Э.В. Енчинов; НИИ алтаистики им. С. С. Суразакова. Горно-Алтайск, 2014
Анохин А.В. Материалы по шаманству у алтайцев, собранные во время путешествий по Алтаю в 1910-1912 гг. по поручению Русского Комитета по изучению Средней и Восточной Азии // Сб^уЪг МАЭ при РАН. Л., 1924. Т. IV, 2
Анохин А.В. Душа и ее свойства по представлению телеутов // Сборник МАЭ. Л., 1929. Т. 8. С. 253-269
Бакаева Э.П., Сангаджиев Ю.И. Культура жилища: этнические традиции и современные приоритеты у калмыков. Элиста, 2005
Борджанова Т.Г. Магическая поэзия калмыков. Исследования и материалы. Элиста, 1999
Дворников Э.П. Из истории археологического изучения Каракольской долины // Мир Евразии. 2013. № 3 (22). С. 44-50
Дворников Э.П. Природно-климатические условия и пространственно-территориальная организация некрополей Каракольской долины (Республика Алтай) // Вестник ВятГУ. 2012. № 4. С. 52-59
Доронин Д.Ю. Тургак: демоны пути в алтайской мифологии // Демонология как семиотическая система : тез. докл. IV Междунар. науч. конф. Москва, РГГУ, 15-17 июня 2016 г. / Сост. и ред. Д.И. Антонов, О.Б. Христофорова. М., 2016. Древнетюркский словарь. М., 1969
Еркинова Р.М., Кубарев Г.В. Граффити Бичикту-Бома (из творческого наследия Г.И. Чорос-Гуркина) // Археология и этнография Алтая: сб. науч. тр. Горно-Алтайск, 2004. Вып. 2. История Республики Алтай. Т. I: Древность и Средневековье / редкол.: А.П. Деревянко (гл. ред.), В.И. Молодин, Т.М. Садалова, А.С. Суразаков (отв. ред.) и др. Ин-т алтаистики им. С.С. Суразакова. Горно-Алтайск: Горно-Алт. тип., 2002
Кубарев В.Д. Памятники каракольской культуры Алтая. Новосибирск, 2009
Львова Э.Л., Октябрьская И.В., Сагалаев АМ, Усманова М.С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск, 1988
Львова Э.Л., Октябрьская И.В., Сагалаев А.М., Усманова М.С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Человек. Общество. Новосибирск: Наука, 1989. Маадай-Кара. Алтайский героический эпос. М., 1973
Малов С.Е. Памятники древнетюркской письменности. М.; Л., 1951. H.К. Ялатовтын фольклор чумдемелдери (Фольклорные произведения Н.К. Ялатова) / Составитель-переводчик, автор предисловия, исследовательской статьи и научного аппарата М.А. Демчинова; БНУ РА «НИИ алтаистики им. С.С. Суразакова». Горно-Алтайск, 2017
Нам Е.В. Нить, связывающая миры (к проблеме воплощения идеи всеобщей связи в мифоритуальной традиции сибирского шаманизма) // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2014. № 3 (26). С. 134-142
Нам Е.В. «Певец, отправляющийся в путь»: к вопросу о «шаманских» истоках певческой и сказительской традиций индоевропейцев и народов Сибири // Сибирские исторические исследования. 2017. № 2. С. 125-151
Насырова А.Б., Ермекова Ж.Т. Этнокультурные особенности концепта «дорога-жол» // Русский язык в поликультурном мире: сб. науч. ст. II Междунар. симп.: в 2 т. / отв. ред. Е.Я. Титаренко. Симферополь: ИТ «Ариал», 2018. С. 278-284
Никифоров Н.Я. Аносский сборник. Собрание сказок алтайцев с примечаниями Г.Н. Потанина. Горно-Алтайск: Ак Чечек, 1995. С. 67-99
Ойноткинова Н.Р. Алтайские пословицы и поговорки: поэтика и прагматика жанров / отв. ред. О. Н. Лагута. Новосибирск, 2012. Ойротско-русский словарь / сост. Н.А. Баскаков и Т.М. Тощакова. 2-е изд., репринтное. Горно-Алтайск: Ак Чечек, 2005. (1-е изд. 1947)
Понятие судьбы в контексте разных культур / отв. ред. чл.-корр. РАН Н.Д. Арутюнова. М.: Наука, 1994. Потапов Л.П. Алтайский шаманизм. Л., 1991
Серегин Н.Н., Мухарева А.Н. История изучения петроглифов раннего Средневековья на территории Алтая // Научное обозрение Саяно-Алтая. 2015. № 1 (9). С. 95-106
Содномпилова М.М. Мир в традиционном мировоззрении и практической деятельности монгольских народов. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2009
Терентьев В.И. Религиозные практики кочевников Западной Монголии: обычай сэтэртэй мал у дербетов // Антропологический форум. 2014. № 22. С. 191-211
Тюхтенева С.П. Земля. Вода. Хан Алтай: этническая культура алтайцев в ХХ веке. Элиста, 2009
Функ Д.А. «Чымыр» - телеутский обряд изгнания злого духа (новые материалы) // Этнографическое обозрение. 1995. № 4. С. 107-114
Хаврин С.В. Древнейший металл Саяно-Алтая (энеолит ранняя бронза) // Известия АлтГУ. 2008. № 4-2. С. 210-216
Шатинова Н.И. Мир «невидимых» по традиционным представлениям алтайцев // Вопросы археологии и этнографии Горного Алтая. Горно-Алтайск, 1983. С. 136-145
Яданова К.В. Предания, легенды, былички теленгитов долины Эре-Чуй. Горно-Алтайск, 2013
 <i>My father's black lasso</i>. The road from ancestors to descendants in the Altai culture                | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2018. № 4. DOI: 10.17223/2312461X/22/9

My father's black lasso. The road from ancestors to descendants in the Altai culture | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2018. № 4. DOI: 10.17223/2312461X/22/9

Download full-text version
Counter downloads: 1057