Taking selfies in Mecca: haram or still the venerable Hajj? | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2019. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/24/5

Taking selfies in Mecca: haram or still the venerable Hajj?

The article discusses issues associated with undertaking the Hajj, an Islamic pilgrimage, for whose performance Muslims around the world have embraced and actively use numerous new technologies, from driving cars to recording one's presence in the holy places by various means. Current disputes among the believers about the very possibility and ways of using technology to perform the Hajj and the search for 'divine' justification of the new phenomena indicate the increased importance of Internet communications and the growing virtualisation of Islam. This trend makes the use of cyber-ethnography methods in the study of the religious community a topical issue to consider. The interaction between Islam and the modern media is analysed through the cyber-discourse regarding the appropriateness of taking selfies in the holy places of Mecca and Medina. The study shows that the development of mobile and network technologies has a significant impact on the formation of identity and models of religious behaviour, improves Internet users' understanding of Islam, and leads to a greater offline involvement of the believers in pilgrimage practices. Taking selfies have become popular with the believers, irrespective of their age, nationality, or place of residence, though no clear attitude to this phenomenon has been formulated as yet. In the article, we discuss different views on selfies expressed in anthropological, social, psychological and philosophical studies, in the Saudi authorities' and Russian theologians' statements, and in online comments by ordinary Muslims.

Download file
Counter downloads: 230

Keywords

киберэтнография, киберпространство, виртуализация, цифровизация, ислам, хадж, Мекка, Медина, селфи, cyber-ethnography, cyberspace, virtualisation, digitalisation, Islam, Hajj, Mecca, Medina, selfie

Authors

NameOrganizationE-mail
Khabibullina Zilya R.Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (the Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences; R.G. Kuzeev Institute for Ethnological Studies (Subdivision of the Ufa Federal Research Centre of the Russian Academy of Sciences)zilyahabibi@mail.ru
Всего: 1

References

Актуальные вопросы паломничества мусульман России (практ. пособие для организаторов и участников Умры и Хаджа) // Министерство иностранных дел Российской Федерации. 2004. 14 янв. URL: http://www.mid.ru/foreign_policy/news/-/asset_pub lisher/ cKNonkJE02Bw/content/id/490458 (дата обращения: 17.03.2019)
Батыр Р. «Хадж не повод для селфи на фоне Каабы» // БИЗНЕС Online - деловая электронная газета Татарстана. 2017. 26 авг. URL: https://www.business-gazeta.ru/ blog/355536 (дата обращения: 26.03.2019)
Бон Л. Salamworld: социальная сеть для базовых мусульманских ценностей // AIN.UA -интернет-журнал. 2012. 03 окт. URL: https://ain.ua/2012/10/03/salamworld-socialnaya-set-dlya-bazovyx-musulmanskix-cennostej (дата обращения: 25.03.2019)
Головнёв А.В. Антропология путешествия: от Imago Mundi до Selfie // Уральский исторический вестник. 2016. № 2 (51). С. 6-16
Головнёв А.В., Белоруссова С.Ю., Киссер Т.С. Веб-этнография и киберэтничность // Уральский исторический вестник. 2018. № 1 (58). С. 100-108
Горалик Л. Ахмад-хаджи Абдулаев: «Сегодня исламский мир стоит на пороге появления в Шариате новых адабов» // Islam.ru - исламский информационный портал. 2011. 03 окт. URL: http://islam.ru/content/analitics/30218 (дата обращения: 25.03.2019)
Кислых Д.Н. Селфи: к постановке проблемы // Sci-articles.ru - научный электронный рецензируемый журнал. 2015. № 26, октябрь URL: http://sci-article.ru/stat.php? i=1444770526 (дата обращения: 25.03.2019)
Коткина О.А. Мусульмане грешат селфи // Независимое военное обозрение. 2015. 15 апр. URL: http://nvo.ng.ru/style/2015-04-15/16_selfie.html (дата обращения: 25.03.2019)
Кочетова Н.В. Компьютерный дискурс и формы интернет-коммуникации // Испано-российский центр языка и культуры ЮФУ. 2009. URL: http://esp-centr.sfedu.ru/ documents_centr/Statii/Kochetova_stat>ya_.pdf (дата обращения: 25.03.2019)
Кузина Н.В. Семантика и контекст лексем «ислам» и «мусульманин» в современном российском официальном информационном пространстве и в актуальном общественном сознании (анализ федеральных СМИ, новостных агрегаторов, запросов пользователей сети интернет) // Российский ислам в трансформационных процессах современности: новые вызовы и тенденции развития в XXI веке. Сб. науч. ст. / отв. ред. З.Р. Хабибуллина. Уфа: Диалог, 2017. С. 146-155
Мартынов К. Селфи: между демократизацией медиа и self-коммодификацией // Логос. 2014. № 4 (100). С. 79-82
Мохаммад М.Д. Роль инструментов «мягкой силы» во внешней политике Королевства Саудовская Аравия // Ислам в современном мире. 2018. Т. 14, № 1. С. 183-198
Новожилова Е. Селфи как феномен массовой культуры. 2015. 07 нояб. // The Wall Magazine - аналитическое издание. URL: http://thewallmagazine.ru/selfie/ (дата обращения: 28.03.2019)
Патеев Р.Ф. Концептуальные проблемы современного исламоведения: поиск парадигмы трансформации исламских сообществ // Исламоведение. 2016. Т. 7, № 4. С. 110123
Погонцева Д.В. Самопрезентация в киберпространстве // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2012. № 2 (4). С. 66-72
ПМА (Полевые материалы автора). Республика Башкортостан, г. Давлеканово, сентябрь 2018 г.; г. Уфа, февраль 2019 г
Смолина Е.Г. «Умма» и «краудсорсинг»: связь понятий в рамках интернет-пространства // Исламоведение. 2015. № 4. С. 63-77
Abdulla R.A. The Internet in the Arab world: Egypt and beyond. New York: Peter Lang Publishing, 2007
Akou H.M. Interpreting Islam through the Internet: making sense of hijab // Contemporary Islam. 2010. Vol. 4, is. 3. P. 331-346
Boellstorff T., Nardi B., Pearce C., Taylor T.L. Ethnography and virtual worlds: a handbook of method. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2012
Bunt G.R. iMuslims: Rewiring the House of Islam. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2009
Bunt G.R. Islam in the Digital Age: E-Jihad, Online Fatwas and Cyber Islamic Environments. London: Pluto Press, 2003
Eickelman D.F., Anderson J. W. New media in the Muslim world: the emerging public sphere. Bloomington: Indiana University Press, 2003
Gomez C.E. The (Be)Coming of Selfies. Revisiting an Onlife Ethnography on Digital Photography Practices // The Routledge Companion to Digital Ethnography / ed. by L. Hjorth, H. Horst, A. Galloway, G. Bell. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. P. 300-307
Hine C. Virtual ethnography. London: Sage, 2000
Hoflich J.R., Hartmann M. Mobile Communication in Everyday Life: Ethnographic Views, Observations and Reflections. Berlin: Frank & Timme GmbH, 2006
Kort A. Dar al-Cyber Islam: women, domestic violence and the Islamic reformation on the world wide web // Muslim minority affairs. 2005. № 25 (3). Р. 363-383
Markham A.N. Fieldwork in social media: What would Malinowski do? // Qualitative Communication Research. 2013. Vol. 2 (4). P. 434-446
Markham A.N. Life Online: Researching real experiences in virtual pace. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 1998
Oullette J. Me, Myself and Why: Searching for the Science of Self. New York: Penguin Books, 2014
Pink S., Horst H., Postill J. Digital Ethnography: Principles and Practice. Los Angeles: Sage Publications Limited, 2016
Rich L. New Tech, New Ties: How Mobile Communication Is Reshaping Social Cohesion. Cambridge, MA: MIT Press, 2008
Sade-Beck L. Internet Ethnography: Online and Offline // International Journal of Qualitative Methods. 2004. № 2 (3). URL: https://journals.library.ualberta.ca/tc/index.php/IJQM/ article/view/4472/3597 (accessed: 26.03.2019)
Sands K.Z. Muslims, identity and multimodal communication on the internet // Contemporary Islam. 2010. Vol. 4, is. 1. Р. 139-155
Varisco D.M. Muslims and the media in the blogosphere // Contemporary Islam. 2010. Vol. 4, is. 1. Р. 157-177
Vasalou A., Joinson A.N. Me, myself and I: The role of interactional context on self-presentation through avatars // Computers in Human Behavior. 2009. Vol. 25 (2). Р. 510520
В КСА разработано новое мобильное приложение, которое поможет паломникам в совершении хаджа // IslamRF.ru - информационно-аналитический портал. 2015. 08 сент. URL: https://islamrf.ru/news/world/w-news/37579/ (дата обращения: 10.03.2019)
Виртуальный хадж // Islam-today. All about Мш!т world. 2014. 2 июня. URL: https://islam-today.ru/obsestvo/nauka-i-tehnologii/virtualnyj-hadz/ (дата обращения: 22.03.2019)
Кыргызстан запустил мобильное приложение для хаджа // Мир 24. 2017. 01 марта. URL: https://mir24.tv/news/15774696/kyrgyzstan-zapustil-mobilnoe-prilozhenie-dlya-hadzha (дата обращения: 20.03.2019)
Люди делают селфи у Каабы даже во время тавафа. Это так меня расстроило... // Islam-today.ru. All about МшЦш world. 2016. 28 сент. URL: https://islam-today.ru/ islam_v_mire/ludi-delaut-selfi-u-kaaby-daze-vo-vrema-tavafa-eto-tak-mena-rasstroilo/ (дата обращения: 05.03.2019)
Министерство Хаджа и Умры запустило обновленную версию приложений для мобильных устройств для нужд паломников. 2017. 18 авг. // SAUDIANEWS. URL: http://saudianews.ru/?p=11966 (дата обращения: 12.03.2019)
Мобильное приложение «Паломник» // Идель Тур. URL: http://hajj.com.ru/mobpriloghen/ (дата обращения: 25.03.2019)
Мусульман призывают отказаться от селфи во время хаджа // Nur.kz - казахстанский портал. 2014. 10 марта. URL: https://www.nur.kz/amp/334256-musulman-prizyvayut-otkazatsya-ot-selfi-vo-vremya-hadzha.html (дата обращения: 25.03.2019)
Муфтий РТ опубликовал карикатуру на мусульман, делающих селфи во время хаджа // БИЗНЕС Online - деловая электронная газета Татарстана. 2018. 11 авг. URL: https://www.business-gazeta.ru/article/391759 (дата обращения: 26.03.2019)
Муфтият Крыма и хадж-оператор АВН ТУР запустили мобильное приложение для паломников // ЦРО ДУМК. 2018. 27 июля. URL: http://qmdi.org/muftiyat-kryima-i-hadzh-operator-avn-tur-zapustili-mobilnoe-prilozhenie-dlya-palomnikov/ (дата обращения: 20.03.2019)
Прямая трансляция из Мекки, мечеть Аль-Харам // Мекка-Онлайн.ру. URL: http://mekka-online.ru/; Прямая трансляция из мечети Ан-Набави в Медине // Меди-на-Онлайн.ру. URL: http://medina-online.ru/ (дата обращения: 25.03.2019)
Разрешено ли в Исламе селфи? // Islam.kz - национальный духовно-просветительский портал Республики Казахстан. [Б. д.]. URL: http://islam.kz/ru/questions/raznoe/razresheno-li-v-islame-selfi-189/#gsc.tab=0 (дата обращения: 23.03.2019)
Разрешено или запрещено в Исламе селфи? // Религиозный форум. Ислам. 2018. 1 нояб. URL: http://forumreligions.ru/viewtopic.php?id=6402 (дата обращения: 06.03.2019)
Рушан Аббясов: Хадж - это всегда испытание, труд, преодоление себя // РИА Новости. 2015. 3 июня. URL: https://ria.ru/20150603/1067933771.html?in=t (дата обращения 26.03.2019)
Селфи-лихорадка захлестнула мусульман, совершающих хадж // MirUma.ru - путешествия, отдых, туризм. 2014. 3 окт. URL: https://www.miruma.ru/selfi-lihoradka-zahlestnula-musulman-sovershayushhih-hadzh/ (дата обращения: 25.03.2019)
Сидеть или не сидеть мусульманам в Интернете? // Islam-today.ru. All about МшЦш world. 2015. 27 янв. URL: https://islam-today.ru/obsestvo/nauka-i-tehnologii/sidet-ili-ne-sidet-musulmanam-v-internete/ (дата обращения: 10.02.2019)
Хадж в цифровую эпоху // IslamRF.ru - информационно-аналитический портал. 2011. 15 нояб. URL: http://www.islamrf.ru/news/world/w-monitorings/18914/ (дата обращения: 01.03.2019)
Хадж Умра. Руководство // Apkpure.com. URL: https://apkpure.com/ru/hajj-umrah-guide-english-free/com.hajjumrah.guideenglish (дата обращения: 25.03.2019)
Duas для Хаджа и Умры // Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps/details? id=com.ilib.hajjumrahdua&hl=ru (дата обращения: 26.03.2019)
Saudi Arabia bans photos, videos at Islam's two holiest sites // Daily Sabah - Today's Paper Istanbul. 2017. 23 Nov. URL: https://www.dailysabah.com/religion/2017/11/23/saudi-arabia-bans-photos-videos-at-islams-two-holiest-sites (accessed: 20.03.2019)
Suhba. Network : [социальная сеть]. URL: https://suhba.net/ (accessed: 26.03.2019)
Tawaf Smart PPT Scanner // Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps/details? id=sa.com.tawaf.tawafmobi&hl=ru (accessed: 26.03.2019)
 Taking selfies in Mecca: haram or still the venerable Hajj? | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2019. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/24/5

Taking selfies in Mecca: haram or still the venerable Hajj? | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2019. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/24/5

Download full-text version
Counter downloads: 1973