Cultural vs. collective trauma: The memorialization of Soviet repression in post-Soviet Armenia modeled on genocide remembrance
The article provides a comparative analysis of the two types of memory, collective and cultural (Aierman 2013), using the examples of initiatives to erect monuments to the repressed in Armenia and the memory of the Armenian genocide in the Ottoman Empire, respectively. The material under discussion was mainly collected during field research in 2013-2016 but was also supplemented by the author's auto-ethnographic observations as a participant in some of the commemorations and protests presented. The aim of the article is to trace how practices of collective trauma memorialization coexist and interact in a society that is also a carrier of cultural trauma. The memory of two traumatic historical events, depending on their public representation, not only occupies completely different niches in matters of national identity, but also engages in a certain interaction between them. In this case, the trauma of the genocide provides the toolkit for memorial initiatives about other tragic events, modelling not so much the politics of remembrance as the opposition to the politics of oblivion (cf. Assmann 2019; Connerton 2008). The memorials to the repressed erected as a result of local initiatives reflect a claim by agents of counter-memory to public space, to the right to assert their collective trauma that has not become cultural. At the same time, in the absence of an official memorial canon for this historical subject, its marginalization received more freedom for interpretations and translation of differences into public space. Monuments erected because of local initiatives can combine several functions and more often serve not so much as a memorial (reminder) as a locus of memory (space of co/experience).
Keywords
cultural memory,
collective memory,
memorialization,
repressions,
genocide,
ArmeniaAuthors
Shagoyan Gayane A. | Institute of Archeology and Ethnography, Armenian Academy of Sciences | gayashag@yahoo.com |
Всего: 1
References
Абрамян Л. Конструктивисты раннего средневековья: случай Армении // Антропология социальных перемен : сб. ст. / отв. ред. Э. Гучинова, Г. Комарова. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. С. 87-114
Айерман Р. Политическое убийство и культурная травма // Уроки истории: XX век, 11 апреля 2013. URL: https://urokiistorii.ru/article/51726
Александер Дж. Культурная травма и коллективная идентичность // Социологический журнал. 2012. № 3. С. 5-40
Алексанян A. Сибирский дневник 1949-1954 гг. Ереван: Гитутюн, 2007. (Антропология памяти. Вып. 1)
Ассман А. Забвение истории - одержимость историей. М.: Новое литературное обозрение, 2019
Брубейкер Р. Этничность без групп. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2012
Гучинова Э.-Б.М. Помнить нельзя забыть. Штутгарт: Ibidem, 2005
Дуглас М. Чистота и опасность: анализ представлений об осквернении и табу. М.: КАНОН-пресс-Ц: Кучково поле, 2000
Киличян Н. Армянский народный сценический танец (начало - 30-е гг. XX в.) // Армянская этнография и фольклор - 26. Ереван: Гитутюн, 2009 (на армян. яз.)
Марутян А.Т. Проблемы сохранения армянской идентичности в общинах диаспоры в начале XXI века // Международная научная конференция «Армянская диаспора Российской Федерации»: сб. докл. Ереван: Изд-во ЕГУ, 2018. С. 65-77 (на армян. яз.)
Марутян А. Кто был виноват: нарративы репрессированных и их потомков о планировании и исполнении сталинских репрессий // Сталинские репрессии в Армении: история, память, повседневность. Ереван: Гитутюн, 2015. С. 199-237 (на армян. яз.)
Марутян А. Траурные шествия, дни памяти невинным жертвам как проявление народных верований // Армянская народная культура XII: сб. материалов республиканской конф. / под ред. С.Б. Арутюняна, Д.С. Вардумяна. Ереван: Гитутюн, 2004. С. 98-102 (на армян. яз.)
Письмо А.И. Микояна В.И. Ленину с просьбой, в связи с предстоящим обсуждением в Политбюро ЦК РКП(б) вопроса о нашей политике на Кавказе, ознакомиться с прилагаемыми тезисами доклада А.И. Микояна // РГАСПИ. Ф. 5. Oп. I. Д. 1202. Л. 8-9
Смбатян Г. По эту сторону железного занавеса. Ереван: Зангак, 2009 (на армян. яз.)
Спивак Г.Ч. Могут ли угнетенные говорить // Введение в гендерые исследования. Ч. II (Хрестоматия). Харьков: ХЦГИ; Санкт-Петербург: Алетея, 2001. С. 649-670
Сталинские депортации 1928-1953 / cост. Н.Л. Поболь, П.М. Полян. М.: Материк, 2005
Телеграмма Н.И. Ежова Сталину. Прот. ПБ № 54 п. 25, 24 сентября 1937 г. // РГАСПИ. Ф. 17. Оп. 166. Д. 580. Л. 10. Подлинник. Машинописный текст, по Архиву А. Яковлева. URL: https://www.alexanderyakovlev.org/almanah/inside/almanah-doc/1006600
Харатян Г. Выселение армян «навечно» 1949 года. Анализ и архивные документы. Ереван: Изд-во ИАЭ, 2020
Хирш М. Память и контрпамять будущего (конспект лекции) // Уроки истории: XX век, 17 августа 2017. URL: https://urokiistorii.ru/article/53875
Цветы в память о жертвах Геноцида армян получат вторую жизнь - видео из «Цицер-накаберда» // Спутник Армения. 2019. URL: https://ru.armeniasputnik.am/vi-deo/20190427/18307601/Tsvety-v-pamyat-o-zhertvakh-Genotsida-armyan-poluchat-vtoruyu-zhizn---video-iz-Tsitsernakaberda.html
Шагоян Г. Возвращаясь в «советское сейчас»: дневник-летопись-мемуары Арпеник Алексанян. Сибирский дневник 1949-1954 гг. Ереван: Гитутюн, 2007. 408 с. (Антропология памяти. Вып. I) // Ab Imperio. 2012. № 2. С. 72-84
Шагоян Г. Армянский геноцид как метанарратив травматической памяти // Гефтер, 25.04.2016а. URL: http://gefter.ru/archive/18335
Шагоян Г.А. Ставить ли памятник Анастасу Микояну? Опыт «социальной люстрации» в Армении // Реабилитация и память. Отношение к жертвам советских политических репрессий в странах бывшего СССР. М.: Мемориал; Звенья, 2016б. С. 127-151
Шагоян Г. Конкурирующая память: мемориализация сюжетов коллективной травмы // Депортация армян 14 июня 1949 года: сб. док. и материалов / под ред. Н.Н. Аблажей, Г. Харатян. Новосибирск: Наука, 2016в. С. 216-223
Юдкина А. «Памятник без памяти»: первый Вечный огонь в СССР // Памятник и праздник: этнография Дня Победы / под ред. М. Габовича. СПб.: Нестор-История, 2020. С. 124-151
Abrahamian L. Armenian Identity in a Changing World. MAZDA publishers, 2006
Alexander J.C. Trauma. A Social Theory. Cambridge: Polity Press, 2012
Connerton P. Seven types of forgetting // Memory Studies. 2008. № 1. P. 59-71
Connerton P. Memory and the body's topography // Journal of Romance Studies. 2003. Vol. 3, No. 1. P. 5-16
Diner D. Beyond the Conceivable. Studies on Germany, Nazism, and the Holocaust. University of California Press, 2000
Dudwick N. The Karabagh Movement: An Old Scenario Gets Rewritten // Armenian Review. 1989. Autumn. Vol. 42, No. 3/167. P. 63-70
Etkind A. Hard and Soft in Cultural Memory: Political Mourning in Russia and Germany // Grey Room. 2004. No. 16. P. 36-59
Eyerman R. Cultural Trauma. Slavery and the formation of African American Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2003
Eyerman R. Cultural Trauma. Slavery and the Formation of African American Identity // Cultural Trauma and Collective Identity. University of California Press, 2004. P. 60-111
Lehmann M. Apricot Socialism: The National Past, the Soviet Project, and the Imagining of Community in Late Soviet Armenia // Slavic Review. 2015. Vol. 74, No. 1. P. 9-31
Marutyan H. Iconography of Armenian Identity: The Memory of Genocide and the Karabagh Movement. Gitutyun Publishing House, 2009
Pillemer D.B. Momentous Events, Vivid Memories: How Unforgettable Moments Help Us Understand the Meaning of Our Lives. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1998
Shakarian P. The Mikoyan Enigma // The Abovyan Group. 2014. May 25. URL: https://abovyangroup.org/2014/05/25/mikoyan-enigma/
Shakarian P. Q&A with Pietro Shakarian: On Anastas Mikoyan, Armenia and Karabakh // USC Donrsife, Institute of Armenian Studies. 2020. September 16. URL: https://armenian.usc.edu/qa-with-pietro-shakarian-on-anastas-mikoyan-armenia-and-ka-rabakh/
Turner V. Dramas, Fields, and Metaphors. Ithaca and London: Cornell University Press, 1974