Presentative Functions of Traditional Clothing: On the Issue of the Ethno-cultural Identity of the Russian-Siberian “Chaldons”
The purpose of the article is to find out the presentative functions of the ethnic culture of the Russian-Siberian old-timers for the period of the late 19th - early 20th century. based on traditional costumes. The study is based on the author's longterm empirical materials obtained during the expeditions of the Institute of Archaeology and Ethnography of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, theoretical and methodological developments of domestic and foreign scientists. An attempt is made to reach the theoretical level of interpretation of expeditionary data from the point of view of such important ethnological categories as "ethno-cultural memory", "ethno-cultural identity". The presentative function of traditional culture is to transfer information (knowledge, signs, including hidden ones) to the object, to the external environment in which representations are formed, i.e. ideas about the subject. A historiographic review of works devoted to the symbolism of traditional clothing showed that figurative-associative and psycho-emotional functions that reflected the national artistic thinking of people, as well as the internal perception of themselves and the external perception of their neighbors, fell out of the field of view of scientists. As a result, the well-known model of ethnographic study of traditional folk clothes (costumes) has been expanded in the figurative-associative aspect based on the materials of the old-timer population group (“chaldons”) of Western Siberia.
Keywords
presentative functions of culture,
figurative-associative structure of the costume,
Siberian old-timers,
ethno-cultural memory,
symbolsAuthors
Fursova Elena F. | Institute of Archeology and Ethnography of Siberian Branch RAS | mf11@mail.ru |
Всего: 1
References
Бромлей Ю.В. Очерки теории этноса. М.: Наука, 1983.
Громов Г.Г. Одежда // Очерки русской культуры XVII века. М.: Издательство Московского университета, 1979. С. 202-218.
Кассирер Э. Избранное. Индивид и космос. М.; СПб.: Университетская книга, 2000.
Кобищанов Ю.М. Этнос и информация // Материалы научного семинара "Семиотика средств массовой коммуникации". М.: Московский государственный университет, 1973. Ч. 2. С. 314-329.
Культура Византии вторая половина VII-XII в. М.: Наука, 1989.
Лебедева А.А. Дон и Северный Кавказ (область войска Донского, Терская и Кубанская области, Стравропольская губерния) // Крестьянская одежда населения Европейской России (XIX - начало ХХ в.). Определитель. М.: Советская Россия, 1971. С. 232-259. Молчанова Л.А. Материальная культура белорусов XVI-XVIII вв. Минск: Наука и техника, 1981.
Мыльников А. С. Язык культуры и вопросы изучения этнической специфики средств знаковой коммуникации // Этнографическое изучение знаковых средств культуры. Л.: Наука, 1989. С. 7-37.
Немировская Е.М. Теория презентативного символизма. (К критическому анализу семантической концепции искусства С.К. Лангер) // Вопросы философии. 1972. № 7. С. 119-127.
Николаева Т.А. Украинская народная одежда. Среднее Поднепровье. Киев: Наукова думка, 1988.
Поляковская А., Чекалова А.А. Византия: быт и нравы. Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1989.
Семененко И. С. Культурная, социокультурная, цивилизационная идентичность // Идентичность: личность, общество, политика. Энциклопедическое издание. М.: Весь мир, 2017. С. 312-317.
Сибирь и сибиряки: этнокультурная идентичность русского и других восточно-славянских народов в Сибири (XIX - начало XXI века) / Е.Ф. Фурсова, Р.Ю. Федоров, Н.И. Шитова, О.В. Голубкова, М.В. Васеха. Новосибирск: Издательство ИАЭТ СО РАН, 2022.
Степанов Ю.С. Семиотика. 2-е изд. М.: ЛЕНАНД, 2014.
Фокс К. Наблюдая за англичанами. Скрытые правила поведения. М.: РИПОЛ Классик, 2013.
Фурсова Е.Ф. Традиционная одежда русских крестьян-старожилов Верхнего Приобья (конец XIX - начало ХХ в.). Новосибирск: Институт археологии и этнографии СО РАН, 1997.
Фурсова Е. Ф. Знаково-символические функции русской традиционной одежды в исследованиях культурологов, искусствоведов, психологов, этнографов // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2017. С. 503-506.
Фурсова Е. Ф. Виды теплой одежды русских старожилов Сибири в конце XIX - начале ХХ века // Археология, этнография и антропология Евразии. 2019. Т. 47, № 1. С. 137146.
Фурсова Е. Ф. Роль этнокультурной памяти в создании локальных православных традиций русскими крестьянами-переселенцами Сибири // XIV Конгресс антропологов и этнологов России: сб. материалов. Москва; Томск: Изд-во Том. гос. ун-та, 2021. С. 297-298.
Черноусов А. Чалдоны // Наш современник. 1980. № 6. С. 5-109.
Сassirer E. Language and Myth. N.Y.: Harper and Brothers, 1946.
Cassirer E. Symbol, myth, and culture: Essays and lectures of Ernst Cassirer, 1935-1945. New Haven; London: Yale university press, 1979.
Hall Ed.T. The Silent Language. N.Y.: ANCHOR BOOKS DOUBLEDAY EDITIONS, 1990.