Jinn and Divs as the Other: Demonizing the Enemy in Classical Islamic Tradition and its Origins
The present paper analyzes the origins of certain motifs of demonizing the “other” in classical Islamic tradition. It reveals the main trends in the development of this mythologem based off of textual analysis. The material for the analysis is a body of Arabic and Persian texts of different genres: history (al-Tabari, al-Juwayni, Khvandamir, Sharaf al-Din Bidlisi), geography ('adja’ib), folklore (“The Thousand and One Nights”), epic poetry (Firdawsi, Nizami), and theological literature (Muhammad al-Tusi). Motifs such as the hero marching to a land infested by demonic enemies and demonizing black people date back to Indo-Iranian tradition. A powerful enemy is often associated with a demon. This comparison emphasizes his superhuman fighting qualities. The most representative case is the demonizing of formidable conquerors, such as the Mongols. Demonizing the enemy is particularly frequent in official chronicles from the Timurid period onward. Comparison with demons had become an important component of Muslim ethics by the 14th and 15th centuries. Demonizing the outsiders can actually be seen most clearly in the visual arts: from pre-Islamic monumental painting in Central Asia to book miniatures. The most illustrative example is the depiction of demons in the paintings of Siyah Qalam. The author declares no conflict of interests.
Keywords
djinn,
pari,
div,
zindj,
Turks,
Mongols,
Siyah QalamAuthors
Basharin Pavel V. | Russian State University for the Humanities | pbasharin@yandex.ru |
Всего: 1
References
Аджаиб ад-дунйа (Чудеса мира) / критич. текст, пер. Л.П. Смирновой. М.: Вост. лит., 1993.
Амбарцумян А.А. "Медная крепость" в пехлевийской традиции // Commentationes Iranicae: сб. статей к 90-летию В.А. Лившица / отв. ред. С.Р. Тохтасьев, П.Б. Лурье. СПб.: Нестор-История, 2013. С. 229-248.
Ан-Насавй, Шихаб ад-Дин Мухаммад. Сират ас-султан Джалал ад-Дйн Манкбурны (Жизнеописание султана Джалал ад-Дина Манкбурны) / критич. текст, пер. с араб. З.М. Буниятова. М.: Вост. лит., 1996.
Ан-Наршахи, Абу Бакр Мухаммад ибн Джа гфар. Та'рих-и Бухара. История Бухары / пер., коммент. и примеч. Ш.С. Камолиддина. Ташкент: SMI-ASIA, 2011.
Башарин П.В. "Сакральные войны" в рамках мусульманской демонологии // Pax Islamica. 2009. № 2. С. 45-62.
Башарин П.В. К вопросу о генезисе предания о медном городе в арабской традиции // Азия и Африка в меняющемся мире: XXVIII Междунар. конф. по источниковедению и историографии стран Азии и Африки, 22-24 апреля 2015 г.: тез. докл. / отв. ред.: Н.Н. Дьяков, А.С. Матвеев. СПб.: Студия "НП-Принт", 2015. С. 20-21.
Бертельс Е.Э. Избранные труды. Низами и Фузули. М.: Вост. лит., 1969.
Бидлиси, Шараф-хан ибн Шамсаддин. Шараф-наме / пер. Е.И. Васильевой. М.: Вост. лит., 1967.
Васильков Я.В. Трипура // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм / под общ. ред. М.Ф. Альбедиль, М.Ф. Дубянского. М.: Республика, 1996. С. 421-422.
Гийасаддин 'Али. Дневник походов Тимура в Индию / пер. с перс. А.А. Семенова. М.: Изд-во восточной литературы, 1958.
Гринцер П.А. Шива // Мифы народов мира / отв. ред. С.А. Токарев. Т. 2. М.: Российская энциклопедия, 1997. С. 642-644.
Джувейни, Ала-аД-Дин Ата-Мелик. Чингисхан. История завоевателя мира, записанная Ала-ад-Дином Ата-Меликом Джувейни / пер. Е.Е. Харитоновой. М.: Магистр-пресс, 2004.
Зороастрийские тексты. Суждения духа разума (Дадестан-и меног-и храд). Сотворение основы (Бундахишн) и другие тексты / изд. О.М. Чунакова. М.: Вост. лит., 1997.
Заходер Б.Н. Каспийский свод сведений о Восточной Европе. Т. II. Булгары, мадьяры, народы севера, печенеги, русы, славяне. М.: Глав. ред. вост. лит., 1967.
История монголов: от древнейших времен до Тамерлана / пер. В.В. Григорьева. СПб.: В тип. К. Крайя, 1834.
Кауфман К.В. Согдийский извод сказания о Рустеме и "Шах-наме" Фирдоуси // Иранская филология. Краткое изложение докладов научной конференции, посвященной 60-летию проф. А.Н. Болдырева. М.: Изд-во АН СССР, 1969. С. 58-62.
Книга тысячи и одной ночи / пер. с араб. М.А. Салье. Т. 1-8. М.: Гос. изд-во худож. лит., 1958-1959.
Лучицкая С.И. Образ другого: мусульмане в хрониках крестовых походов. СПб.: Але-тейя, 2001.
Согдийский фрагмент о Рустаме / пер. И. Брагинского // Поэзия и проза древнего Востока / отв. ред. И. Брагинский. М.: Худож. лит., 1973. С. 531-532. (Библиотека всемирной литературы. Серия первая. Т. 1.).
Соколовский В.М. Монументальная живопись VIII - начала IX века дворцового комплекса Бунджиката, столицы средневековой Уструшаны. СПб.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 2009.
Сулаймонова Ф. Низоми "Хамса" сига ишланган расмлар [Сулейманова Ф. Миниатюры к "Хамсе" Низами]. Ташкент: Фан, 1985.
Фирдоуси. Шах-наме. Критич. текст / отв. ред. Е.Э. Бертельс и др. Т. 1-9. М.: Изд-во восточ. лит., 1960-1971.
Ходжсон М.Дж.С. Орден ассассинов. Борьба ранних низаритов исмаилитов с исламским миром / пер. с англ. С.В. Иванова. СПб.: Евразия, 2004.
Юрченко А.Г. Христианский мир и "Великая Монгольская империя". Материалы францисканской миссии 1245 года. СПб.: Евразия, 2002.
Юрченко А.Г. Книга катастроф. Чудеса мира в восточных космографиях. СПб.: Евразия, 2007.
Юрченко А.Г. Золотая Орда между Ясой и Кораном (начало конфликта). Книга-конспект. СПб.: Евразия, 2012.
At-Tabari Abu Djafar Mohammed ibn Djarir. Annales / eds. by J. Barth, Th Noldeke, P. de Jong et al. Lugd, Bat.: E.J. Brill, 1879-1901.
Bailey H.W. Arya // Bulletin of the School of American and African Studies. 1958. Vol. 21, No. 1/3. Р. 522-545.
Bundahisn: Zoroastrische Kosmogonie und Kosmologie. Bd. 1. Kritische Edition / hg. von F. Pakzad. Tehran: Centre for the Great Islamic Encyclopaedia, 2005.
Firdawsi, Abu 'l-Qdsim. Shah-nama az dastnavis-i muza-yi Flurans / ed. by Dr. 'Aziz Allah Djuvayni. Vol. 5. Tihran: Danishgah-i Tihran, 1387/2009.
Gharib B. Sogdian Dictionary (Sogdian-Persian-English). Teheran: Farhangan Publications, 1995.
Ip$iroglu M.§. Bozkir Ruzgari Siyah Kalem. 2 baski. Istanbul: Yapi Kredi Yayinlari, 2008.
Juwayni, 'Ala'u d-Di'n ‘Ata Malik. The Ta'rikh-i-Jahan-Gusha. Part III / ed. by Mirza Muhammad ibn 'Abdu'l-Wahhab-i-Qazwini. Leyden: E.J. Brill, 1937.
Macuch M. Pahlavi Literature // A History of Persian Literature. Vol. XVII. The Literature of Pre-Islamic Iran / eds. by R.E. Emmerick, M. Macuch. London: IB Tauris, 2009. Р. 116196.
Marzolph U., van Leeuwen R. (eds.). The Arabian Nights Encyclopedia. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO, 2004.
Nizami Gandjavi. Sharaf-nama / Vahid Dastgirdi (ed.). Tihran: Armaghan, 1316/1937-38.
O‘Kane B. Siyah Kalam: The lalayirid Connections // Oriental Art. 2003. Vol. 49, No. 2. Р. 218.
Rogers J.M. Book Review of: ipsiroglu M.S. Siyah Qalem. Graz: Akademische Druck-u. Verlagsanstalt, 1976 // Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 1978. Vol. 41, is. 1. P. 171-173.
Rotter G. Die Stellung des Negers in der islamisch-arabischen Gesellschaft bis zum XVI Jahrhundert. Inaug. Diss. Bonn: Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universitat, 1967.
Seyed-Gohrab A.A. Doufikar-Aerts F.C.W. McGlinn A. (eds). Gog and Magog. The Clans of Chaos in World Literature. Amsterdam: Rozenberg Pubs., West Lafayette, Indiana USA: Purdue, 2007.
Sims-Williams N. The Sogdian Fragments of the British Library // Indo-Iranian Journal. 1976. Vol. 18, No. 1-2. P. 42-82.
Southgate M. The Negative Image of Blacks in Some Medieval Iranian Writings // Iranian Studies, 1984. Vol. 17, Is. 1. P. 3-36.
Van Donzel E., Schmidt A. Gog and Magog in Early Eastern Christian and Islamic Sources: Sallam's Quest for Alexander's Wall. Leiden; Boston: Brill, 2010.
White J. Satire in the Paintings of "Mohammad-e Siah Qalam" // Iranian Studies. 2018. Vol. 51, is. 2. Р. 213-243.