А.L. Gorbunkov and the Fortune of Chukchi and Asian Eskimo Ivory Carving Art: Experience of Predecessors and Actual Trends
The article deals with the methods of work of Chukchi and Asian Eskimo ivory cutters and engravers in art workshops since the 1930s. Particular attention is paid to the results of work with Chukchi and Asian Eskimos with A.L. Gorbunkov, the first artistic director of Chukchi ivory carving and fur-tailoring workshops, and is analysed the influence that Gorbunkov exerted on the further development of Chukchi and Asian Eskimo ivory carving art. The author consistently investigates each stage of life of Chukchi and Asian Eskimo ivory carving workshops after Gorbunkov’s return to the mainland: under the leadership of V.M. Leont’ev, I.P. Lavrov, during business trips to the Chukchi Peninsula of the specialists from the Research Institute of Art Industry, as well as the specific characters of work of the Uelen ivory-carving workshop after the collapse of the Soviet Union. Field materials gathered during the expeditions to Chukotka in 2023-2024 provide an objective assessment of the current state of ivory-carving art in Chukchi art workshops. The analysis of the work of Chukchi craftsmen over the century leads to the conclusion that the key role in the development of ivory-carving craft was played by art directors, and the most effective model is the work of local craftsmen in tandem with professional artists. The author declares no conflict of interests.
Keywords
ivory carving art,
Chukchi Peninsula,
A.L. Gorbunkov,
V.M. Leont’ev,
I.P. Lavrov,
Uelen ivory-carving workshopAuthors
Shulgina Olga M. | Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) | shulgina@kunstkamera.ru |
Всего: 1
References
Архив Всероссийского музея декоративного искусства (АВМДИ). Ф. 643. Оп. 3. Д. 1109.
Карахан И. Оказание практической помощи Уэленской косторезной мастерской в восстановлении традиций национального искусства и расширении ассортимента изделий. 1968.
АВМДИ. Ф. 643. Оп. 4. Д. 975. - Работы Н. И. Каплан, И. Л. Карахан, Т. Б. Митлянской, Е. С. Потаповой, Л. Н. Соловьевой, П. И. Уткина, Л. И. Чубаровой и Н. Якимчука о развитии народных промыслов в 1980-е гг.
Богораз В.Г. Очерк материального быта оленных чукчей, составленный на основании коллекций Н.Л. Гондатти, находящихся в Этнографическом музее Императорской академии наук. СПб.: Типография Императорской Академии Наук, 1901.
Богораз В.Г. Чукотские рисунки (с 24 таблицами рисунков в тексте) // Сборник в честь 70-летия профессора Д.Н. Анучина. М.: Типо-литография Т-ва И.Н. Кушнерев и Ко, 1913. С. 397-420.
Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. А-643. Оп. 1. Д. 210. Документы о состоянии и задачах развития художественных промыслов на Урале и в Сибири за 1943-1944 гг. (планы, отчеты, переписка).
ГАРФ. Ф. А-643. Оп. 2. Д. 183. - Отчет по теме: "Изучение искусства малых народов Сибири и Дальнего Востока и проведение работы по дальнейшему развитию производства художественных изделий в этих районах". НИИХП, 1978.
ГАРФ. Ф. А-643. Оп. 2. Д. 201. - Отчет по теме: "Развитие народного декоративного искусства в районах Севера". НИИХП, 1979.
ГАРФ. Ф. А-643. Оп. 2. Д. 74. - Отчет по теме "Разработка средств механизации изготовления художественных изделий из кости". НИИХП, 1969.
Диков Н.Н. Наскальные загадки древней Чукотки: Петроглифы Пегтымеля. М.: Наука, 1971.
Василенко В.М. Северная резная кость: (Холмогоры, Тобольск, Чукотия). Под ред. проф. Николая Соболева. Упр. промысл. кооперации при Совете министров РСФСР. Научно-исследовательский институт художественной промышленности. М.: КОИЗ (Центр. тип. им. Ворошилова), 1947.
Василевский Б.А. Когда огурец пахнет корюшкой // Мир Севера. 2010. № 1. С. 23-29.
Вуквутагин. Каждое село пишет свою биографию. От примитивной резьбы к искусству // Советская Чукотка. № 85 (4640). 26 апреля 1959. С. 4.
Иванов С.В. Чукотско-эскимосская гравюра на кости // Советская этнография. 1949. № 4. С. 107-124.
Иванов С.В. Материалы по изобразительному искусству народов Сибири XIX - начала XX в.: Сюжетный рис. и др. виды изображений на плоскости / отв. ред. А.П. Потапов. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, 1954.
ПМА 2023 - Полевые материалы автора, собранные во время экспедиции в Чукотский район ЧАО (с. Лаврентия, с. Лорино, с. Уэлен, с. Инчоун).
ПМА 2024 - Полевые материалы автора, собранные во время экспедиции в Чукотский район ЧАО (с. Уэлен).
Шульгина О.М. А.Л. Горбунков и иконографические источники чукотско-эскимосского искусства резной кости первой трети ХХ века // Художественная культура. 2022а. № 3. С. 184-219.
Шульгина О.М. Творческий метод А.Л. Горбункова: из опыта работы профессионального художника с чукотско-эскимосскими косторезами первой трети ХХ века // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2022б. № 3. С. 35-5.
Шульгина О.М. От кустарного промысла к искусству: об организации первых косторезных мастерских на Чукотке // Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. 2024а. № 17 (7). С. 1386-1396.
Шульгина О.М. "Французский акцент" чукотско-эскимосского косторезного искусства первой трети ХХ века // Вестник СПбГУ. Искусствознание. 20246. № 4. С. 726-736.
Шульгина О.М. "Хождение за четыре моря" А. Л. Горбункова: штрихи к портрету первого руководителя художественных мастерских Чукотки // Вестник славянских культур. 2024в. Т. 74, № 4. С. 290-309.
Arutiunov S.A. The Eskimo Harpoon // Gifts from the Ancestors: Ancient Ivories of Bering Strait. Princeton: Princeton University Art Museum; New Haven; London: Yale University Press, 2009. P. 52-59.
Bogoras W. The Eskimo of Siberia. The Jesup North Pacific Expedition. Vol. YIII, Part 3. Leiden; New-York, 1913. P. 417-456.
Bronshtein M.M. Appendix 1: Variability in Ancient Eskimo Graphic Design: On the Problem of the Ethnic and Cultural History of the Bering Sea from the 1st Millenium BC to the 1st Millenium AD // Alaska Journal of Anthropology. 2006. Vol. 4, No. 1-2. P. 162-175.