Retelling as a Tool in the Arsenal of the Singer: Hero as a Passport, Hero as a Sponsor in the Epic of Hair-cutting (Yattuka, Philippines)
The article aims to raise the issue of defining genre features of a metatext in folk tradition. Retellings and commentaries of epic tales are integral parts of life of epic in traditional culture. They have previously attracted the attention of researchers, but there have been no attempts to regard retellings in different traditions as phenomena of the same order. The author gives a brief overview of conclusions made by fellow epic scholars studying epic lore of Siberia and New Guinea, and presents her own field materials on the topic, collected during 30 years of field work with storytellers in the mountain regions of the Philippines. The narrative centers on the short synopsis of the hudhud ni kolot, an epic tale of hair cutting, told by a young narrator, at that time a member of the choir, who soon became a soloist. The tale is performed during a rite of passage - the initiation of a boy into a high rank. This publication is the first presentation of the plot of that unknown epic genre. The author's archive contains 7 audio recordings of this tale, made from 1995 to 2025 in three municipalities of the Ifugao province, performed in the Yattuka and Tuwali Ifugao languages, and a number of interviews with storytellers regarding the relationship between the sung poetic text and its retelling. The very first results of the comparison of such heterogeneous materials, from the author’s point of view, provide grounds for interpreting retelling as a certain phenomenon, a separate genre, which has its own structural, plot and lexical features, since it performs tasks that are different from the performance of the epic itself in its canonical form. To understand that phenomenon, a comparative typological approach is important, which allows us not to be limited to the boundaries of individual traditions, be it the folklore of Siberia or the South Seas, but to trace general patterns of the genre. The author declares no conflict of interests.
Keywords
oral epics,
metatext,
retelling,
hudhud ni kolot,
epic of the haircut,
Yattuka,
Ifugao,
Philippines,
rite de passage,
folklore,
anthropologyAuthors
Stanyukovich Maria V. | Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the RAS | mstan@kunstkamera.ru |
Всего: 1
References
Арбачакова Л.Н. Фольклорные традиции шорцев // Фольклор шорцев: в записях 1911, 1925-1930, 1959-1960, 1974, 1990-2007 годов / сост. Л.Н. Арбачакова. Новосибирск: Наука, 2010. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 29). С. 11-40.
Басангова Т.Г. Вербальный компонент в детской обрядности калмыков // Научная мысль Кавказа. 2008. № 4 (56). С. 54-59.
Грачева Г.Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра (на материале нганасан XIX - начала ХХ в.). Л., 1983.
[Дыренкова 1940] - Шорский фольклор. Записи, перевод, вступительная статья и примечания Н.П. Дыренковой. М.; Л., 1940.
Левинтон Г.А. К проблеме эпического подтекста // Фольклор и этнографическая действительность / отв. ред. А.К. Байбурин. СПб., 1992.
Опись коллекции № 7549 МАЭ РАН. Регистраторы - М.В. Станюкович, А.А. Янковская. ПМА 1995-2025 - полевые материалы автора по Филиппинам: Полевые дневники М.В. Станюкович 1995 г. (в личном архиве автора); Полевой дневник М.В. Станюкович 2011 г (в личном архиве автора); Полевые дневники М.В. Станюкович лета 2012 г. - Архив МАЭ РАН; Полевые дневники М.В. Станюкович декабря 2012 - января 2013 г. - Архив МАЭ РАН; Полевые дневники М.В. Станюкович 2025 г. (в личном архиве автора).
Путилов Б.Н. Об эпическом подтексте // Славянский фольклор. М., 1972 (в переводе на англ. яз.: Культурология. The Petersburg Journal of Cultural Studies. № 1. 1993). Путилов Б.Н. Песни Южных морей. М., 1978.
Путилов Б.Н. Миф - обряд - песня Новой Гвинеи. М., 1980.
Ревуненкова Е.В. Представления о волосах (опыт сравнительно-типологического анализа) // Фольклор и этнографическая действительность / отв. ред. А.К. Байбурин. СПб., 1992. С. 108-113.
Ревуненкова Е.В. Индонезия и Малайзия - перекресток культур: сб. ст. / под ред. М.В. Станюкович, А.К. Касаткиной. СПб.: МАЭ РАН, 2010. (Маклаевский сборник. Вып. 2).
Станюкович М.В. Историческая типология и этнокультурные связи героического эпоса ифугао, Филиппины: дис. ... канд. ист. наук. Л., 1982.
Станюкович М.В. Социализация детей и подростков у ифугао (Филиппины) // Этнография детства. Традиционные формы воспитания детей и подростков у народов Восточной и Юго-Восточной Азии / под ред. И.С. Кона и др. М., 1983. С. 205-231.
Станюкович М.В. Охота за головами у ифугао: Практика и ритуал (по материалам начала XX в.) // Этнография, история, культура стран южных морей: Маклаевские чтения, 1995-1997 гг. / отв. ред. Е.В. Ревуненкова, Н.А. Бутинов; РАН. МАЭ им. Петра Великого (Кунсткамера). СПб.: МАЭ РАН, 1997. С. 141-150.
Станюкович М.В. Когда мужчины-жрецы обращаются к духам-помощникам шаманок: эпос, любовная магия и национальные выборы на Филиппинах // Шаманизм и иные традиционные верования и практики: материалы междунар. конгресса, посвящ. памяти А.В. Анохина, Н.П. Дыренковой, С.М. Широкогорова. Москва. Россия. 712 июня 1999 г. Ч. 3 / [сост. В.И. Харитонова, Д.А. Функ]. М., 2001. С. 177-192. (Этнологические исследования по шаманству и иным традиционным верованиям и практикам; Т. 5. Ч. 3).
Станюкович М.В. Эпическое сказание ифугао «Алигуён, сын Биненуахена»: сюжет, персонажи и топонимы // Индонезийцы и их соседи. Festschrift, Е.В. Ревуненковой и А.К. Оглоблину / отв. ред. и сост. М.В. Станюкович. М.: Изд-во МАЭ рАн, 2008. С. 223-243.
Станюкович М.В. Современное состояние эпического сказительства и способы получения/передачи сакрального знания на Филиппинах // Шаги/Steps. 2025. Т. 11, № 1. С. 40-67.
Станюкович М.В., Козинцев А.Г. Крестики и нолики = кролики. О некоторых элементах тайного языка похоронных сказаний яттука, Филиппины // Радловский сборник. СПб., 2016. С. 267-275.
Стоянов А.К. Искусство хакасских хайджи // Алтын-Арыг. Хакасский героический эпос. М., 1988. С. 577-590.
Сыченко Г.Б. Музыкально-поэтические традиции шорского фольклора // Фольклор шорцев: в записях 1911, 1925-1930, 1959-1960, 1974, 1990-2007 годов / сост. Л.Н. Арбачакова. Новосибирск: Наука, 2010. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 29). С. 41-68.
Функ Д.А. О чем поет сказитель? Проблемы фиксации и публикации героического эпоса тюрков Южной Сибири // Антропология социальных перемен: сб. ст. / отв. ред. Э. Гучинова, Г. Комарова. М.: Рос. политическая энцикл., 2011. С. 171-179.
Функ Д.А. О чем поет сказитель? Опыт расшифровки поющихся частей эпических сказаний тюрков Южной Сибири // Сибирские исторические исследования. 2021. № 2. С. 162-183.
Чудояков А.И. Шорские героические сказания: Кан Перген. Алтын Сырык / вступ. ст., подгот. поэт, текста, пер., коммент. А.И. Чудоякова; музыковед, ст. и подгот. нот. текста Р.Б. Назаренко. Москва; Новосибирск: Наука, 1998. 463 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 17).
Klimenko S.B., Stanyukovich M.V. Yattuka and Tuwali Ifugao huhdud: Yattuka, Kelei-i, and Tuwali Ifugao Interference // Acta Linguistica Petropolitana, Труды института лингвистических исследований. 2018. Vol .14, № 2, pp. 585-636.
Klimenko S.B., Stanyukovich M. V., Sychenko G.B. Poetic language and music of the hudhud ni nosi, a Yattuka funeral chant, the Philippines // Versification: Metrics in Practice (ed. Frog, Satu Grunthal, Kati Kallio & Jarkko Niemi) 2021, Studia Fennica Litteraria 12. Helsinki: Finnish Literature Society. P. 149-170.
Nelmida P., Nelmida M., Javier D., Tiongson N.G. The Pangasinan // Cultural Centre of the Philippines Encyclopedia. V. 39.
Revel N. Mental Text, Chanted Performance, Written Transcripts and the Notion of Multiple Drafts in Palawan Highland Epics // Acts of the UNESCO Workshop in Turku, Finland, L. Honko ed. Oral Tradition. 1996. V. 2, № 1. Р. 108-132.
Stanyukovich M. V. Peacemaking Ideology in a Headhunting Society: Hudhud, Women’s Epic of the Ifugao // Hunters and Gatherers in the Modem World. Conflict, Resistance and SelfDetermination. N.Y.; Oxford, 2000. P. 399-409.
Stanyukovich M. V. Ifugao ethnographic art and its symbolism in hudhud oral epics (with references to collections of St. Petersburg, Russia and Goteburg, Sweden) // Izabela Kopania, ed. Southeast Asia: Studies in Art, Cultural Heritage and Artistic Relations with Europe’. Polish Institute of Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw-Torun, 2012а. P. 77-84.
Stanyukovich M.V. Tops, Beads and the Epic Hero’s Haircut: Hudhud ni Kolot, Ritual Oral Epic Tradition of the Yattuka // ICOpHiL-9: The Philippines and the World. The Ninth International Conference on the Philippines. 2012b. Michigan State University. URL: http://ubcphilippinestudies.ca/2012/10/20/icophil-2012/.
Stanyukovich M. V. Epic as a means to control memory and emotions of gods and humans: Ritual implications of Hudhud among the Yattuka and Tuwali Ifugao // Songs of memory in islands of Southeast Asia / N. Revel (Ed.). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publ, 2013. Р. 167-197.
Stanyukovich M. V. Anthroponymic Formulas in the Ifugao hudhud and Other Epics of the Philippines // Frog, ed. FORMULA: Units of Speech - ‘Words’ of Verbal Art. Working Papers of the Seminar-Workshop 17th-19th May 2017 Helsinki, Finland. Folkloristiikan toimite 23. Helsinki: Folklore Studies, University of Helsinki. P. 199-207.