Foreign language instruction in tolerance development in medical higher school students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 511. DOI: 10.17223/15617793/511/17

Foreign language instruction in tolerance development in medical higher school students

Sustainable development of the Russian Federation is possible only through strengthening the social sphere, which necessitates the preservation of national identity, education aiming at global constructive cultural values, and instilling a moral compass in the younger generation. Tolerance is an imperishable value common to humanity, which plays an integral role in securing human rights and freedoms, promoting social integration and constructive intercultural dialogue, and reaching parity in interpersonal interaction. Thus, tolerance development in students is an urgent pedagogical task. The aim of the article is to clarify the potential of professionally oriented foreign language training in tolerance development in students of the higher medical school. The authors clarify the content of the concept of "professional tolerance of a doctor" and claim it to be a professionally significant quality of personality and one of the key competences in the framework of ethical, deontological, and communicative competencies. Professional tolerance of a doctor ensures the mental integrity of a specialist in the context of a stressogenic professional environment. It harmonizes person-to-person interaction with due consideration of heterogenic social, cultural, and personal variables. The article considers the methodological basis of foreign language instruction that correlates with the development of socially and professionally significant personality qualities of students. As an academic discipline, language is unique in its universality, since it expresses and conveys all phenomena of reality, shapes our understanding of the world and vise versa. It allows a lecturer to adjust the content of the discipline in accordance with the educational objectives and qualification requirements for graduates. The combination of cultural, person-centered, context, and activity approaches secures the positive learning environment and instructional settings. In the medical university, the foreign language syllabus implies the integration of basic and clinical disciplines content, which exerts the positive effect on students' motivation and involvement in educational activities. This, in turn, serves well in ensuring the unity of professional training and education when applying the appropriate methods. The authors provide the hands-on examples from the methodological set of educational activities used in the development of a tolerance of a doctor via professionally oriented foreign language instruction at Kazan State Medical University. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 4

Keywords

professionally oriented foreign language instruction, English for medical purposes, professional tolerance of doctor, professional education, vocational education, medical education

Authors

NameOrganizationE-mail
Kazakova Ulyana A.Kazan National Research Technological Universitykazakova-ulyana@mail.ru
Makarova Olga Yu.Kazan Medical Universitymrs.makarova@yandex.ru
Gorbunova Daria V.Kazan Medical Universitydarya.gorda@yandex.ru
Всего: 3

References

Штофер Л.Л. Ценностная неопределенность как источник антропологического кризиса в современном мире // Гуманитарий Юга России. 2023. Т. 12, № 4. С. 104-112.
Jones A., Kao E. Sexual Ideology Indoctrination: The Equality Act's Impact on School Curriculum and Parental Rights. Backgrounder. No. 3408 // Heritage Foundation. 2019. URL: https://www.heritage.org/civil-society/report/sexual-ideology-indoctrination-the-equality-acts-impact-school-curriculum-and.
Орешников И.М., Шкерина Т.И. Гуманитарный антропологический кризис нашей эпохи и проблема существования общечеловеческих духовно-нравственных ценностей // История и педагогика естествознания. 2022. № 4. С. 86-95.
Хорошилов Д.А. Индивидуализация и психологизация современного общества как факторы ослабления социальных связей // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2023. Т. 13, № 4. С. 447-461.
Богоудинова Р.З., Казакова У. А. Социокультурный контекст информационно-коммуникативных технологий: вызовы и риски // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 1. С. 6-11.
Осипов П.Н. Об очевидных и неочевидных последствиях цифровизации // Профессионально-личностное развитие будущих специалистов в среде научно-образовательного кластера: материалы 14-ой Междунар. науч.-практ. конф., Казань, 28 мая 2020 г. Казань: Редакционноиздательский центр "Школа", 2020. С. 43-46.
Kazakova U.A., Kondratyev V.V., Kuznetsova M.N. Priorities of Vocational Training of Educators of Engineering Universities in the Formation of Their Psychological and Pedagogical Competency // Auer M.E., Hortsch H., Michler O., Kohler T. (Eds) Mobility for Smart Cities and Regional Development - Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems. Vol. 390. Springer, Cham, 2022.
Иванова C.B., Иванов О.Б. Аксиологический кризис в современном мире: найти выход // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1, № 1(82). С. 7-29.
Горбунова Д.В., Казакова У.А., Макарова О.Ю. Конструктивная толерантность у студентов высшей школах // Управление устойчивым развитием. 2023. № 2(45). С. 65-71.
Мчедлов М.П. Толерантность. М.: Республика, 2004. 416 с.
Горбунова Д.В., Казакова У.А., Макарова О.Ю. Содержание врачебной толерантности как профессионально-значимой компетенции в полиаспектной медицинской деятельности // Казанский педагогический журнал. 2022. № 5(154). С. 67-75.
Gorbunova D.V., Makarova O.Yu., Kazakova U.A. Professional tolerance of a physician within the professional medical culture // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 6(103). С. 336-338.
Tian Y., Zhang J., Che H., Su Y. Weaving rapport: Doctors' strategies towards patients' noncompliance // BMC Health Services Research. 2023. Vol. 23(1).
Трушкина C.B. Вызовы современности: медицинский комплаенс, партнерские отношения, коммуникативная компетентность врача // Медицинская психология в России. 2018. Т. 10, № 4 (51). С. 9.
Казакова У.А., Кондратьев В.В., Галиханов М.Ф. Профессионально-педагогическая подготовка преподавателей технических вузов на основе интегративного подхода. Казань: РАР, 2023. 124 с.
Кудрявцев Ю.М., Казакова У.А. Подготовка психологов к профессиональной деятельности средствами иностранного языка // Мир образования - образование в мире. 2012. № 4 (48). С. 158-168.
Алехин И. А., Казакова У. А., Кузнецова М.П. Профессиональная ориентация как один из факторов формирования мотивации изучения иностранных языков преподавателями инженерных вузов // Мир образования - образование в мире. 2017. № 1(65).
Bendapudi N.M., Berry L.L., Frey K.A., Parish J.T., Rayburn W.L. Patients' perspectives on ideal physician behaviors // Mayo Clinic Proceedings. 2006. Vol. 81, № 3. P. 338-344.
Baba A., Richards D.P., Smith M. et al. Youth and family involvement in the development of a plain language trial results communication tool: Communikids // Research Involvement and Engagement. 2023. Vol. 9, № 1.
Warde F., Papadakos J., Papadakos T. et al. Plain language communication as a priority competency for medical professionals in a Globalized World // Canadian Medical Education Journal. 2018. Vol. 9, № 2.
Holmes-Rovner M., Stableford S., Fagerlin A. et al. Evidence-based patient choice: A prostate cancer decision aid in plain language // BMC Medical Informatics and Decision Making. 2005. Vol. 5, № 1.
Miron-Shatz T., Yaniv H. Digital Consent: Engaging patients with plain language and better communication // BMJ [Preprint]. 2022.
Wittenberg E., Goldsmith J., Ferrell B., Small Platt Ch. Enhancing communication related to symptom management through plain language // Journal of Pain and Symptom Management. 2015. Vol. 50, № 5. P. 707-711.
Gotlieb R., Praska C., Hendrickson M.A. et al. Accuracy in patient understanding of common medical phrases // JAMA Network Open. 2022. Vol. 5, № 11.
Andreeva M.I., Amatych V.A. Medical terminology of case records: lexis, semantics and context // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 2(105). С. 369-371.
Горбунова Д.В., Казакова У. А., Макарова О.Ю. Развитие коммуникативного компонента врачебной толерантности у студентов: people-first vs identity-first // Казанский педагогический журнал. 2022. № 1 (150). С. 98-106.
Botha M., Dibb B., Frost D.M. "Autism is me": an investigation of how autistic individuals make sense of autism and stigma // Disability & Society. 2020. Vol. 37, № 3. P. 427-453.
Гаранина P.M., Гаранин A. A. Методика проведения занятия методом кейс-анализа в медицинском ВУЗе // Высшее образование в России. 2016. № 2 (198) С. 89-95.
Горбунова Д.В. Tolerance in healthcare. Иностранный язык (английский язык): учеб. пособие для обучающихся по специальности 31.05.01 "Лечебное дело". Казань: Казан. гос. мед. ун-т, 2021. 70 с.
Галиахметова А.Т., Гайнутдинова Д.З., Андреева М.И. Проектное управление процессом развития глобальных компетенций у студентов зарубежных вузов // Современный ученый. 2024. № 1. С. 144-148.
 Foreign language instruction in tolerance development in medical higher school students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 511. DOI: 10.17223/15617793/511/17

Foreign language instruction in tolerance development in medical higher school students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2025. № 511. DOI: 10.17223/15617793/511/17

Download full-text version
Counter downloads: 368