Foreign policy positioning of the Russian Federation as an innovation state
Modern geopolitics updates for Russia the problem of a convincing foreign policy positioning. Escalation of the political situation at the post-Soviet space and necessity of defense of national interests show the importance of the problem of Russia’s perception by its foreign partners and opponents and that of forming a ponderable foreign policy state image. In the article the conceptual fundamentals of forming the international image of a state are researched. The categories "image" (as produced), "image" (as existing), "brand" with reference to country imagology are studied. Basic points of view in domestic political science in the field of the international image forming are analyzed. A conclusion about a high degree of topicality of working-out of scientific methodological and practical recommendations by Russian political science community in the field of construction of the foreign policy state image is drawn. The set of instruments of Russian internal and foreign policies for the country’s positive international image formation, from foreign policy propaganda to international scientific and technical collaboration in science intensive branches of industry, is researched. The formalized position of the Russian state structures in the part of document basis of the strategy for the foreign policy positioning is examined. The main political institutions and organizations, functioning for an effective positioning of Russia at the international arena, are explored, and the reasons of their insufficient effectiveness are analyzed. The problem of the monoorientation of Russia’s image as a primary resources power and need in its diversification due to the characteristic of "innovativeness" is set. The necessity of inclusion in the global innovation infrastructure demands making effective mechanisms for introducing Russia to the world community as an innovation state capable to be a leader in science intensive spheres. In the article the global interdependence of Russia and the leading world powers is indicated. In spite of the temporary political coolness, full isolation of Russia in the present-day conditions is impossible, and the problem of its effective positioning may be partly moved to the field of science and innovations for a potential softening of the geopolitical situation. It is the author’s opinion that an effective measure for the formation of the Russian Federation’s positive image for the world community is involvement of international partners in the joint research-and-production projects with the use of innovation instruments.
Keywords
foreign policy,
international image,
innovation policy,
innovation state,
positioning,
внешняя политика,
международный имидж,
инновационное государство,
инновационная политика,
позиционированиеAuthors
| Danilova Elena A. | Tomsk State University | elena.a.danilova@yandex.ru |
Всего: 1
References
Формирование технологических платформ // Министерство экономического развития РФ. URL: http://www.economy.gov.ru/ minec/activity/sections/innovations/formation (дата обращения: 17.04.2014).
Распоряжение Правительства Российской Федерации от 2 мая 2013 г. № 736-р // Министерство образования и науки РФ. URL: http://минобрнауки.рф/документы/3376/файл/2200/13.05.02-Распоряжение_736р.pdf (дата обращения: 01.04.2014).
Постановление Правительства Российской Федерации от 9 апреля 2010 года № 220 «О мерах по привлечению ведущих учёных в рос сийские образовательные учреждения высшего профессионального образования» // Привлечение ведущих ученых в российские образовательные учреждения высшего профессионального образования, научные учреждения государственных академий наук и государственные научные центры Российской Федерации. URL: http://www.p220.ru (дата обращения: 22.04.2014).
Федеральная целевая программа «Исследования и разработки по приоритетным направлениям развития технологического комплекса РФ на 2014-2020 годы» // Министерство образования и науки РФ. URL: http://2014.fcpir.ru/participation_in_program/for-mation_topics/ (дата обращения: 15.04.2014).
Межкомиссионная рабочая группа Общественной палаты РФ по международному сотрудничеству и общественной дипломатии // Об щественная палата РФ. URL: http://www.oprf.ru/about/structure/mezhcomworkgroups/ mezhcomworkgroups2012/236 (дата обращения: 03.04.2014).
Федеральное агентство по делам Содружества Независимых Государств, соотечественников, проживающих за рубежом, и по международному гуманитарному сотрудничеству (Россотрудничество). URL: http://rs.gov.ru/node/28132 (дата обращения: 26.03.2014).
Указ Президента РФ № 1848 «Об утверждении Положения об Управлении Президента Российской Федерации по межрегиональным и культурным связям с зарубежными странами» от 25 декабря 2008 г. URL: http://www.fpa.su/zakon/ukazi-prezidenta-rf/12789-ukaz-prezidenta-rf-ot-25-dekabrya-2008-g-n-1848 (дата обращения: 20.04.2014).
Доктрина информационной безопасности. 9 сентября 2000 года // Российская газета. URL: http://www.rg.ru/OFICIAL/DOC/MIN_ AND_VEDOM/MIM_BEZOP/DOCTR.SHTM (дата обращения: 14.04.2014).
Военная доктрина Российской Федерации. 5 февраля 2010 года // Президент России. URL: http://news.kremlin.ru/ref_notes/461 (дата об ращения: 23.03.2014).
Почепцов Г.Г. Информационные войны. М. : Рефл-бук ; К. : Ваклер, 2000. 280 с.
Мартынова Л.Г. Международный имидж России // Россия в современных международных отношениях : сб. ст. аспирантов и препода вателей / под общ. ред. В.А. Михайлова. М. : Изд-во РАГС, 2004. 238 с.
Указ Президента РФ о мерах по повышению эффективности деятельности государственных СМИ № 894 от 9 декабря 2013 года // Президент России. URL: http://news.kremlin.ru/news/19805 (дата обращения: 06.04.2014).
Соловьев А.И. Политология: политическая теория, политические технологии. М., 2001. 559 с.
Егорова-Гантман Е., Плешаков К. Политическая реклама. М. : Никколо-М, 1999. 240 с.
Гравер А.А. Образ, имидж и бренд страны: понятия и направления исследования // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2012. № 3 (19). С. 29-45.
Пищева Т.Н., ВиноградоваН.С., Недова А.Д. Образ России под углом зрения политических коммуникаций // Полис. 2010. № 4. С. 107-121.
Леонтьев Д.А. От образа к имиджу. Психосемантический брендинг // Реклама и жизнь. 2000. № 1. С. 19-22.
Образы государств, наций и лидеров / под ред. Е.Б. Шестопал. М. : Аспект Пресс, 2008. 288 с.
Галумов Э.А. Международный имидж России: стратегия формирования. М. : Известия, 2003. 450 с.
Указ Президента РФ № 537 «О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации до 2020 года» от 13 мая 2009 года // Пре зидент России. URL: http://www.kremlin.ru/news/4047 (дата обращения: 03.03.2014).
Концепция внешней политики Российской Федерации. 15 июля 2008 года // Президент России. URL: http://www.kremlin.ru/acts/785 (дата обращения: 14.04.2014).