Interpretative Activities of the Author and the Addressee in Modern Media (On the Material of Online Publications of the Kommersant Newspaper) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/6

Interpretative Activities of the Author and the Addressee in Modern Media (On the Material of Online Publications of the Kommersant Newspaper)

The article presents the results of studying the interpretative activities of the participants in a network media discourse on the material of the media texts of the online newspaper Kommersant. The conceptual foundations of the news media text are characterized; its interpretative potential, realized in the comments, is revealed. The possibilities of the interpreting activities of media recipients in the context of Internet communication are described. Determinants are identified that affect commenting on the stimulus media text. The interdisciplinary nature of the study is due to the combination of the linguistic analysis of the media material in a communicative aspect with a political science commentary, which allows evaluating the interpretative activity of the recipients of the network media taking into account the broad sociopolitical context. The methodology of complex linguistic analysis is applied here to a qualitatively new material-media texts of online media, which have a number of distinctive features in comparison with texts of print media. Still, the requirement of "communication and interaction between the media and the audience" is the basis of interactivity in the media and remains unchanged. In this regard, the structural-logical and semantic organization of the network media text, as well as the printed one, is focused on the addressee factor and subsequently becomes the basis for its interpretation in Internet comments. The interpretative potential of media texts is determined by a number of components, among which the author of the media text traditionally plays the leading role as the initiator of communication that sets the vector of the text's interpretation by potential readers. The interpretative activity of the recipients is determined by the stimulus text (its content, conceptual structure, completeness and sequence of its implementation by the author, explicitly and implicitly expressed author's position in relation to the described content). The content of online comments, however, is broader than the content of the interpreted text. The commenting persons rely not only on the original media text, but also on the assessment of the socio-communicative context in which it functions. Such "pretext determinants" in the comments are ideologemes of the recent past, the desire of users to be included in the "commentator" function on important sociopolitical issues, and comments can be both "professional" or simply assessing: the former generally rely on the analysis of the semantic blocks of the stimulus text, while the latter are limited to evaluative statements, often typical, characteristic of Internet communication in general. Based on the semantic blocks of the stimulus text, the authors of Internet comments introduce new topics for discussion, thereby expanding the semantic hypertext space of Internet communication.

Download file
Counter downloads: 97

Keywords

медиатекст, автор и адресат онлайновых СМИ, интерпретативная деятельность, интернет-комментарии, социально-политический контекст, media text, author and addressee of online media, interpretative work, online commentary, sociopolitical context

Authors

NameOrganizationE-mail
Chernyshova Tatyana V.Altai State Universitylabrlexis@gmail.com
Chernyshov Yuri G.Altai State University7ashpi7@gmail.com
Всего: 2

References

Чернышова Т.В. Тексты СМИ в ментально-языковом пространстве современной России. М. : Книжный дом «Либроком», 2007. 296 с.
Голев Н.Д., Ким Л.Г. Обыденные политические интернет-комментарии как проявление вариативности интерпретации (оппозиции «экс плицитное - имплицитное», «проявленное - ожидаемое») // Имплицитные и эксплицитные стратегии в восточноевропейском политическом дискурсе : материалы рос. секции междунар. конф. / под ред. А.П. Чудинова, Э.В. Будаева. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т; Цюрихский университет, 2014. С. 47-70.
Круглова Л.А. Российские печатные СМИ: специфика онлайн-версий // Электронный научный журнал «Медиаскоп». 2016. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2205
Скворцова О.Г., Лазарева Э.И., Горина Е.В. Дискурс интернета. Екатеринбург : ГУП СО «Белоярская типография», 2009. 177 с.
Медиалингвистика в терминах и понятиях : словарь-справочник / под ред. Л.Р. Дускаевой. М. : ФЛИНТА, 2018. 440 с.
Сычева Е.В. Понятие дискурса масс-медиа и методы его изучения // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2011. № 3. С. 205-211.
Дускаева Л.Р. Медиалингвистика в России: лингвопраксиологическая доминанта // Медиалингвистика. 2014. № 1 (4). С. 5-15.
Чернышова Т.В. Филологическое исследование медиакоммуникации: теоретико-методологические предпосылки и методы анализа текста и дискурса (ретроспектива) // Медиалингвистика. 2014. № 1 (4). С. 77-86.
Тошович Б. Интернет-стилистика. М. : ФЛИНТА, 2016. 238 с.
Интернет-СМИ : учеб. пособие для студентов вузов / под ред. М.М. Лукиной. М. : Аспект Пресс, 2010. 348 с.
Сапожков Олег. Почти все шло не по плану. Счетная палата оценила работу правительства. URL: https://www.kommersant.ru/ doc/4243629?from=doc_mail
Дридзе Т.М. Интерпретационные характеристики и интерпретация текстов (с учетом специфики интерпретационных сдвигов) // Смысловое восприятие речевого сообщения (в условиях массовой коммуникации) / ред. А. А. Леонтьев. М. : Наука, 1976. С. 34-44.
Демьянков В.З. Интерпретация политического дискурса в СМИ // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования. М. : Изд-во Моск. ун-та, 2003. С. 116-132.
Сусов И.П. О двух путях исследования. Калинин : Изд-во Калинин. ун-та, 1979. С. 90-103.
Шушков А.А. Толково-понятийный словарь русского языка. М. : АСТ; Астрель; Хранитель, 2008. 988 с.
Коммерсант. URL: https://www.kommersant.ru/about/kommersant
Kommersant. ru competitive analysis, marketing mix and traffic (n.d.). URL: https://www.alexa.com/siteinfo/kommersant.ru
Зам главного редактора и весь отдел политики «Коммерсанта» заявили об уходе после увольнения двух коллег из-за статьи о Матвиенко. URL: https://www.newsru.com/russia/20may2019/kommers.html
Филлмор Ч. Основные проблемы лексической семантики // Новое в зарубежной лингвистике. Прикладная лингвистика. М. : Радуга, 1983. Вып. 12. С. 8-19.
Дейк Т. А. ван, Кинч В. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. Прикладная лингвистика. М. : Радуга, 1988. Вып. XXIII. С. 158-159.
Чернышова Т.В. Модели конфликтного речевого взаимодействия в неофициальном публичном общении (на материале обсуждений в социальных сетях интернет-коммуникации) // Tosovic, Branko, Wonisch, Arno (Hg.) Interaktion von Internet und Stilistik, Internet und Stil Graz: Institut fur Slawistik der Karl-Franzens-Universitat Graz Kommission far Stilistik beim Internationalen Slawistenkomitee, 2016. 304 s.
Бюрократия и власть в новой России: позиции населения и оценки экспертов. М., 2005. URL: https://www.isras.ru/ analyti-cal_report_bureaucracy.html
Нисневич Ю. Регенерация номенклатуры как правящего социального слоя в постсоветской России // Социологические исследования. 2018. № 8. С. 143-152.
Чернышов Ю.Г. О влиянии блогосферы на российскую публичную политику // Политическая наука. 2008. № 2. С. 99-118.
 Interpretative Activities of the Author and the Addressee in Modern Media (On the Material of Online Publications of the Kommersant Newspaper) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/6

Interpretative Activities of the Author and the Addressee in Modern Media (On the Material of Online Publications of the Kommersant Newspaper) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/6

Download full-text version
Counter downloads: 1275