Cultural and Educational Radio Discourse: On Basic Features and Communicative-Pragmatic Specifics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/6

Cultural and Educational Radio Discourse: On Basic Features and Communicative-Pragmatic Specifics

The article aims to consider cultural and educational radio discourse as a specific phenomenon, to describe its basic features and communicative and pragmatic specifics. The sources of the empirical material were the cultural and educational programs of the Echo of Moscow radio station arranged in the genre of conversation: Book Casino, Culture Shock, Non-Past Time released in 20112019, and listeners' comments. The archive of the contexts includes 1,290 statements of the hosts and guests of the studio, 297 comments. The material was analyzed in three stages: 1) listening to the on-air recording: the communicative intentions of the program participants were determined, taking into account the intonation features of the interlocutors' speech; 2) describing the linguistic means of implementing communicative tactics, taking into account the contextual use; 3) analyzing listeners' comments on the basis of comprehending the communicative situation of the program the comment was on, the intentions expressed by the author, and the contextual use of linguistic units. The study employed a communicative-pragmatic approach, implemented by a number of methods. The method of discourse analysis was used to determine the structure of radio discourse, to identify cultural and educational radio discourse as its segment, to argue for the inclusion of listeners' comments in the studied discourse field. The method of intent analysis was used to identify communicative tactics. The linguistic representation of strategies and tactics was examined using linguistic analysis, including the contextual analysis of linguistic units. The basic features of cultural and educational radio discourse were described according to the following parameters: communicative goal, subject matter, distribution channel, type of authorship, forms of existence, functional-genre type, way of perception, participants. It has been substantiated that the communicative goal of education in the sphere of culture is specific; it shapes the studied variety of discourse. The hosts determine the organization of the discourse. Guests play the dominant role in providing the content of the program. Listeners participate in communication as equal participants. Based on the basic features, cultural and educational radio discourse is defined as a type of radio discourse, which is distinguished by the communicative goal of education in the field of culture, which determines the topics of the programs, the choice of communication strategies and tactics, the nature of the speech behavior of the participants in communication. The communicative and pragmatic specifics of cultural and educational radio discourse have been analyzed through the study of the strategies of: (1) presentation of the guest of the program, (2) discussion of the cultural event, (3) evaluation of the presenters of the program in listeners' (addressees') comments. It has been revealed that the statements of program participants and listeners are replete with linguistic units with pragmatic potential that develops the cognitive sphere of the addressee.

Download file
Counter downloads: 57

Keywords

cultural and educational radio discourse, basic features, radio text, hypertext, new text, communicative strategy, communicative tactics, communicative-pragmatic specifics

Authors

NameOrganizationE-mail
Nesterova Natalia G.Tomsk State Universitynesterovatomsk@mail.ru
Ju ChuanyaSun Yat-sen University450076784@qq.com
Всего: 2

References

Гегелова Н.С. Культурно-просветительская миссия телевидения : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2012. 31 с.
Листвина Е.В. Социокультурная ситуация и культурные ориентиры современности // Известия Саратовского университета. 2015. № 1. С. 30-34.
Березин В.М. Структура и смыслы электронной медиаречи // Современная коммуникативистика. Научные исследования и разработки. 2013. № 4. С. 48-54.
Вартанова Е.Л. Конвергенция как неизбежность. О роли технологического фактора в трансформации современных медиасистем: От книги до Интернета. Журналистика и литература на рубеже нового тысячелетия / под ред. Я.Н. Засурского, Е.Л. Вартановой. М., 2000. С. 37-55.
Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М. : ФЛИНТА, 2008. 263 с.
Дускаева Л.Р. Векторы праксиологического анализа в медиалингвистике // Медиалингвистика. 2019. Т. 6, № 1. С. 4-18.
Кемова К.В. Медиадискурс как объект междисциплинарного исследования // Вестник Нижегородского государственного лингвистиче ского университета им. Н.А. Добролюбова. 2012. № 18. С. 34-42.
Кожемякин Е.А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости Белгородского государ ственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. № 2 (83). С. 13-21.
Коньков В. И. Необратимость речи как особенность коммуникативного акта // Стилистика сегодня и завтра: медиатекст в прагматиче ском, риторическом и лингвокультурологическом аспектах : докл. междунар. науч. конф. М., 2010. С. 44-47.
Попова Т.И. Актуальные направления исследования медийного интернет-пространства // Медиалингвистика. URL: https://medialing.ru/ author/popovati/ (дата обращения: 27.10.2018).
Барабаш В.В. Тема культуры в эфире государственного радиовещания постсоветской России : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2006. 29 с.
Биттер М.В., Симбирцева Н.А. Культурно-просветительская деятельность // Человек в мире культуры. 2017. № 2/3 (21). С. 226-230.
Болотнов А. В. О некоторых особенностях современной информационно-медийной личности // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 2 (143). С. 52-55.
Босый П. Н. Современная радиоречь в аспекте успешности / неуспешности речевого взаимодействия : дис. канд. филол. наук. Томск, 2006. 206 с.
Перевалов В. В. Культуроформирующая деятельность журналистики (условия и факторы оптимальной реализации культуроформирую-щих функций СМИ) : автореф. дис. канд. филол. наук. М., 2003. 24 с.
Толстунова М.А. Культуроформирующие функции деловой прессы (газеты «Коммерсантъ» и «Ведомости» // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2012. № 1 (2). С. 350-354.
Фащанова С.В. Коммуникативные стратегии презентации и самопрезентации и способы их языкового воплощения в радиопрограммах о культуре // Казанская наука. 2015. № 11. С. 194-196.
王迪,葛文婕. 从“专业化”到“社会化”:教育广播的演变和前景 // 中国广播. 2016. № 5. P. 63-66. Ван Д., Гэ В. От «специализации» к «социализации»: эволюция и перспективы просветительского радио // Китайское радио. 2016. № 5. С. 63-66.
De la Torre Марио. Espinosa La programacion cultural de los medioscomunitarios: El caso de Radio Almaina // DIXIT. 2018. № 29. Р. 84-97.
南竺君, 熊忠辉. 共生与融合:文化教育类节目的现状与未来 // 声屏世界. 2013. № 11. P. 15-17. Нань Ч., Сюн Ч. Симбиоз и интеграция: современная ситуация и перспектива культурно-образовательных программ // Мир голоса & экрана. 2013. № 11. С. 15-17.
牛子煜. 浅析文化教育类节目的创新与升级 // 电视指南. 2017. № 18. P. 234-235. Ню Ц. Анализ инноваций и моделирования культурно- просветительских программ // Телегид. 2017. № 18. С. 234-235.
Freedman B.C. Radio and Facebook: The relationship between broadcast and social media software in the US, Germany, and Singapore. FirstMonday 17. 2012. № 4.
Абросимова Е.А., Кравченко Ю.Д. Читательский комментарий как феномен интерпретации медиатекста (на материале интернет-комментариев и данных эксперимента) // Медиаскоп. 2017. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/2317
Галванова О.Е. Коммуникативный жанр как методологический концепт изучения форм социального взаимодействия // Социологические исследования. 2010. № 6. С. 80-86.
Дахалаева Е.Ч. Интернет-комментарий и интернет-отзыв: параметры жанрового разграничения /// Современные проблемы науки и образования. Улан-Удэ, 2014. № 6. С. 10-12.
Кузьмина Н.А., Абросимова Е.А. Интертекстуальный знак как маркер информативности текста (на материале комментариев к публикациям Esquire.ru) // Коммуникативные исследования. 2015. № 2 (4). С. 128-140.
Митягина В. А. Интернет-комментарий как коммуникативное воздействие // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе : межвуз. сб. науч. тр. Орел, 2012. С.188-197.
Сидорова И.Г. Коммуникативно-прагматические характеристики жанров персонального интернет-дискурса (сайт, блог, социальная сеть, комментарий) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2014. 23 с.
Степанова Л.Н. Комментарий в современном информационно-коммуникативном пространстве: перспективы лингвистического исследования // Современная филология : материалы II междунар. науч. конф. Уфа, 2013. С. 94-97.
Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. 4-е изд. М. : КомКнига, 2006. 288 с.
Колышкина Т.Б. Адресант и адресат в рекламной коммуникации // Актуальные процессы современной социальной и массовой коммуникации. Ярославль, 2009. С. 193-199.
Панфилова С.С. Гипертекст-адресант-адресат. М. : Мордовский гос. ун-т им. Н.П. Огарёва, 2014. 132 с.
Ермоленкина Л.И. Диалогические модели взаимодействия автора и адресата в дискурсивном пространстве развлекательного радио // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 10 (175). С. 36-40.
Стрельникова Е.А. Интерактивное вещание на региональном радио : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2007. 26 с.
Арсеньева Т.Е. Реализация тактики коммуникативного равенства в просветительском радиодискурсе (на материале программы «Говорим по-русски») // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 5. С. 292-296.
Волкова А.А. Роль контекста в восприятии и понимании иноязычных вкраплений в радиокоммуникации // Вестник Московского университета. 2014. № 4. С. 67-72.
Волкова Е.В. Анализ языковой личности радиоведущей «Эха Москвы» Ксении Лариной // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 434. С. 12-18.
Фащанова С.В., Цзюй Ч. Коммуникативные стратегии самопрезентации и способы ее языкового моделирования в культурно-просветительском радиодискурсе// Казанская наука. 2017. № 3. С. 59-61.
Сабаева Ю.С. Коммуникативные тактики создания медиаобраза Сибири в региональном радиотексте. 2017 // Огарёв-онлайн. Филогические науки. URL: http://journal.mrsu.ru/arts/kommunikativnye-taktiki-sozdaniya-mediaobraza-sibiri-v-regionalnom-radiotekste
Грибкова Е.И. Форматная стратегия в реализации речевого воздействия в новостном анонсе на радио // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 20 (235). С. 79-83.
Егошкина В.А. Речевые стратегии привлечения и удержания внимания адресата в развлекательном радийном дискурсе // Коммуникативные исследования. 2018. № 2 (16). С. 115-127.
Малышева Е.Г., Егошкина В.А. Фатическая радиобеседа как базовый жанр развлекательного радиодискурса // Филология в ХХ1 веке. 2019. № S1. С. 191-196.
Нестерова Н.Г. Культурно-просветительский потенциал российского радио // Стилистика сегодня и завтра: Медиатекст в прагматическом, риторическом и лингвокультурологическом аспектах : матер. конф. М., 2014. Ч. 2. С. 271-275.
Нестерова Н.Г. Современный радиодискурс (коммуникативно-прагматический аспект). 2-е изд. М. : Флинта, 2019. 320 с.
Цзюй Ч. Стратегия презентации книги в культурно-просветительской радиопрограмме // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12, вып. 6. С. 337-341.
Медиалингвистика в терминах и понятиях : словарь-справочник / под ред. Л.Р. Дускаевой; редкол.: В.В. Васильева, Ю.М. Коняева, А.А. Малышев, Т.Ю. Редькина. М. : Флинта, 2018. 440 с.
Нестерова Н.Г. Радиодискурс и радиотекст в условиях новых коммуникаций // Медиалингвистика. 2019. № 6 (3). С. 382-402.
 Cultural and Educational Radio Discourse: On Basic Features and Communicative-Pragmatic Specifics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/6

Cultural and Educational Radio Discourse: On Basic Features and Communicative-Pragmatic Specifics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/6

Download full-text version
Counter downloads: 863