Organization of Preschoolers' Physical Education in the Montessori Pedagogical System | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/22

Organization of Preschoolers' Physical Education in the Montessori Pedagogical System

To date, in the programs implemented according to the Montessori method, the section “Physical Education” has not been adapted. The section is aimed at developing the child's general culture, physical qualities and basic motor skills. In the process of physical education, the values of Maria Montessori are not realized. The Montessori pedagogical system is among the most relevant ones today as modern education is focused on the individualization of learning. The development of health in preschool children depends on their well-organized physical education, which should be directed towards the children's harmonious development and considered in an integrative relationship with the various sections of the preschool education program (artisti c, aesthetic, educational, verbal and socio-communicative development). The aim of the research is to develop the structure and content of the model of physical education of preschool children in the Montessori pedagogical system and check its effectiveness in a pedagogical experiment. To reach this aim, the following research methods were used: pedagogical observations, modeling, pedagogical testing, pedagogical experiment, mathematical and statistical data processing. In the course of the pedagogical experiment, a control (15 girls and 15 boys) and an experimental (15 girls and 15 boys) group were formed; a total of 60 five- and six-year-old pupils of the Montessori preschool educational institution in Tomsk took part in the study. To assess the effectiveness of the developed model, the following tests were selected: shuttle run 3x5 m, standing long jump, medicine ball throw, seated forward bends, ball catching at a distance of 5 meters. The model of preschoolers' physical education based on the integration of personality-oriented, activity-based, synergetic and technological approaches in the Montessori pedagogical system has shown its effectiveness. The research shows a positive dynamics of indicators reflecting the level of preschoo lers' motor readiness after the pedagogical experiment. At the end of the exp eriment, when comparing the indices of motor readiness demonstrated by the experimental group before and after the experiment, statistically significant differences were revealed in motor tests (ball catching at a distance of 5 m, shuttle run (3x5 m), medicine ball throwing), which indicates the effectiveness of the proposed model of five- and six-year-old preschoolers' physical education.

Download file
Counter downloads: 55

Keywords

preschoolers, Montessori pedagogical system, physical education

Authors

NameOrganizationE-mail
Sosunovsky Vadim S.Tomsk State Universityvadim14sergeevich@gmail.com
Zagrevskaya Alexandra I.Tomsk State Universitya-zagrevskaya@ya.ru
Akinina Maria D.Tomsk State Universitymaakin1993@yandex.ru
Radaeva Svetlana V.Tomsk State Universitysvetlanaradaeva70@mail.ru
Всего: 4

References

Хилтунен Е.А. Детский сад по системе Монтессори. От 3 до 8 лет : методические рекомендации для педагогов. М. : Национальное образо вание, 2016. 312 с.
Зекрьяева М.С. Актуальность метода М. Монтессори в современном образовании // Путь в педагогическую науку: проблемы и решения. 2020. № 6 (10). С. 34-38.
Рогожина В.В. Философия свободного развития ребенка в педагогике Марии Монтессори // Путь в педагогическую науку: проблемы и решения. 2020. № 6 (10). С. 45-52.
Рычагова Е.С., Кондратьева Н.Л. Педагогическое наследие Марии Монтессори в отечественном дошкольном образовании // Детский сад от А до Я. 2020. № 4 (106). С. 22-37.
Зарединова Э.Р., Рогожина В.В. Роль педагога в Монтессори-системе // Путь в педагогическую науку: проблемы и решения. 2020. № 6 (10). С. 27-34.
Модекин А.А., Прокофьева Е.Н. Критерии наблюдения за развитием самостоятельности и пути самоорганизации в начальной Монтессоришколе // Народное образование. 2020. № 2 (1479). С. 165-172.
Сосуновский В.С. Структура и содержание психомоторной подготовленности детей 11-12 лет // Вестник Томского государственного уни верситета. 2015. № 399. С. 236-240.
Востриков В.А. Процессуально-содержательная характеристика физической культуры в аспекте формирования личности // Международ ный журнал экспериментального образования. 2011. № 5. С. 119-121.
Сосуновский В.С. Влияние олимпийского образования на самооценку детей в условиях детского образовательно-оздоровительного лагеря // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 392. С. 199-201.
Фалалеева М.В., Чупрова Е.Д. Мониторинг использования методик раннего развития и способов повышения двигательной активности в дошкольных образовательных учреждениях г. Красноярска // Физическое воспитание, спорт, физическая реабилитация и рекреация: проблемы и перспективы развития: материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф. Красноярск, 19 мая 2018 г. Красноярск, 2018. С. 103-108.
Загревская А.И., Сосуновский В.С., Зальмеж Т.Н. Психомоторные особенности детей старшего дошкольного возраста // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23, № 5. С. 13-21.
Запорожец А.В. Избранные психологические труды: в 2 т. М. : Педагогика, 1986. Т. 1. 320 с.
Сериков В.В. Опыт научно-педагогической школы личностно-развивающего образования // Вестник Воронежского государственного университета. 2018. № 2. С. 11-18.
Якиманская И.С. Концепция личностно-ориентированного образования // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. 2010. № 5 (110). С. 36-40.
Сосуновский В.С., Сухоставская К.В., Веревкина Е.О. Взаимосвязь компонентов кинезиологического потенциала дошкольников 5-6 лет // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 2. С. 191-194.
Цукерман Г.А. и др. О критериях деятельностной педагогики // Культурно-историческая психология. 2019. Т. 15, № 3. С. 105-116.
Громыко Ю.В. Давыдов - основатель деятельностной практики образования // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25, № 5. С. 5-18.
Худик С.С., Чикуров А.И., Войнич А.Л., Радаева С.В. Функциональная асимметрия как биологический феномен сопутствующий спортивному результату // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 421. С. 193-202.
Исаев Е.И. Деятельностный подход в педагогическом образовании: становление и реализация // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25, № 5. С. 109-119.
Радаева С.В. и др. «Спорт без проигравших»: соревновательная модель на базе равновесия НЭША // Теория и практика физической культуры. 2018. № 10. С.101-102.
Горшкова Е.В., Рыжова Е.Ю. Психолого-педагогическая оценка развития движений у детей 5-7 лет // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24, № 3. С. 85-94.
 Organization of Preschoolers' Physical Education in the Montessori Pedagogical System | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/22

Organization of Preschoolers' Physical Education in the Montessori Pedagogical System | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/22

Download full-text version
Counter downloads: 551