The Opportunities of a Foreign Language in the Development of Future Specialists' Soft Skills | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/25

The Opportunities of a Foreign Language in the Development of Future Specialists' Soft Skills

The changes at the world's labour market of the past decades demand a reconsideration of the education content, technologies and methods of teaching, ways of upbringing, and prove the importance of a deliberate development of future specialists' soft skills as an integrative personality characteristic which is necessary for successful work activities in modern society. This article aims at specifying the content of soft skills as a personality characteristic and searching the pedagogical ways of their development in acquiring professional education. The study was carried out using theoretical (analysis of pedagogical, psychological and sociological literature, synthesis of knowledge on the problem) and experimental (interviewing, conversation, polling, questionnaire, observation of educational process, analysis of learning materials and teaching resources, their experimental application, monitoring of students' soft skills development) research methods. The analysis of literature on the question allowed concluding that the structure of soft skills includes communicative-interactive, creative, reflexive, and cognitive components, and emotional intelligence. Thus, soft skills are an integrative personality characteristic representing a set of communicative, creative, and reflexive skills in combination with emotional intelligence, cognitive skills, and such personal characteristics as flexibility, friendliness, learnability, punctuality, timemanagement, leadership. Academic language disciplines, especially teaching business interaction in foreign language, are particular promising for the development of soft skills due to the diversity of applied activities and interactive methods based on communicative-interactive tasks. These tasks can be classified regarding their difficulty (simple and complex), content (social and professional), cultural barriers (monocultural and cross-cultural), and number of active participants (monologue, dialogue, group); they can be combined and deliberately made up by a teacher according to educational and professional needs. Experimental teaching business interaction with the help of communicative-interactive tasks demonstrated a systemic development of students' interactive and reflexive skills, critical and creative thinking through actualization of their own position in problem situations. The research shows that interactive learning on the basis of communicative-interactive tasks provides opportunities necessary for developing components of soft skills.

Download file
Counter downloads: 65

Keywords

soft skills, communicative-interactive tasks, creative skills, reflection, critical thinking, emotional intelligence, business interaction, foreign language

Authors

NameOrganizationE-mail
Platova Evgeniya D.Orenburg State Universityjekyn@yandex.ru
Всего: 1

References

Deming D.J. The Value of Soft Skills in the Labor Market // NBER Reporter. 2017. № 4. URL: https://data.nber.org/reporter/2017number4/deming.html
Hard или soft skills: что важнее для менеджера? URL: http://www.ludidela.ru/articles/985985/ (дата обращения: 6.01.2020).
Edmondson А. Teaming: How Organizations Learn, Innovate, and Compete in the Knowledge Economy. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, 2012.
Сальная Л.К. Soft skills в компетентностной модели выпускника вуза // Наука. Образование. Культура. Вклад молодых ученых : материалы III Междунар. науч. конфер. преподавателей, молодых ученых, аспирантов и студентов вузов. Новочеркасск : ЮжноРоссийский гос. политехн. ун-т им. М.И. Платова, 2016. С. 331-334.
Указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. № 204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71837200/
Incorporating Soft Skills into the K-12 Curriculum // Hanover Research: District Administration Practice. 2014. March. URL: https://www.hanoverresearch.com/media/Incorporating-Soft-Skills-into-the-K-12-Curriculum.pdf
Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/soft-skills
Oxord Learner's Dictionaries. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/soft-skills
Чуланова О.Л. Идентификация компонентов эмоциональной компетентности руководителя как базовой в структуре soft skills // Материалы Афанасьевских чтений. 2018. № 3 (24). С. 46-59.
Яковлева Т.А., Дорошенко Е.Г. Online-инструменты менеджмента для формирования soft skills в инженерном образовании // Решетневские чтения. 2018. Т. 2. С. 597-599.
Пономарева О.Я. Сформированность гибких навыков (soft skills) как условие адаптации современного поколения к рынку труда // Актуальные проблемы социального профессионально-экономического вхождения молодежи в региональную общественную среду : материалы II Междунар. науч.-практ. конф. 2018. С. 29-33.
Новицкая Е.Н., Таллер В. М. О необходимости развития soft skills как фактора обеспечения конкурентоспособности специалиста // Современное культурно-образовательное пространство гуманитарных и социальных наук : материалы VIII Междунар. науч. конф. / под общ. ред. Ю.Ю. Андреевой, И.Э. Рахимбаевой. 2020. С. 225-237.
Бацунов С.Н., Дереча И.И., Кунгурова И.М., Слизкова Е.В. Современные детерминанты развития soft skills // Концепт : науч.-метод. электрон. журн. 2018. № 4. С. 12-21.
Платова Е. Д. Возможности кросскультурной образовательной среды в развитии умений интерактивного взаимодействия студентов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 2 (202). С. 41-45.
Shaulska L.V., Sereda G.V., Shkurat M.Y. The development of soft skills in the provision of competitivenes of graduates // Економiчний вкник Донбасу. 2015. № 4 (42). С. 177-181.
Осиянова О.М., Вдовиченко М.С. Развитие интерактивных умений студентов-филологов в процессе решения коммуникативных задач // Вестник ОГУ. 2016. № 9 (197). С. 32-28.
Meyer B.B. Emotional intelligence: a theoretical overview and implications for research and professional practice I sport psychology // Journal of Applied Sport Psychology. 2007. № 19 (1). P. 13.
Коротких Е.Г., Носенко Н.В. Принципы формирования «soft skills» при обучении английскому языку неязыковых специальностей вуза // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2019. № 44. С. 43-47.
Россия 2025: от кадров к талантам / В. Бутенко, К. Полунин, И. Котов, Е. Сычева, А. Степаненко, Е. Занина, С. Ломи, В. Руденко, Е. Топольская. URL: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2017/11/Skills_Outline_web_tcm26-175469.pdf
Robies M.M. Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today's Workplace // Business Communication Quarterly. 2012. № 75 (4). P. 453-465.
Платова Е. Д. Развитие умений делового общения через формирование личного опыта интерактивного взаимодействия субъектов // Вестник ОГУ. 2020. № 3 (226). С. 52-56.
Beyer B.K. What research tells us about teaching thinking skills // The Social Studies. 2008. № 99 (5). P. 223-232.
Ивонина А.И., Чуланова О.Л., Давлетшина Ю.М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников // Науковедение : интернет-журнал. 2017. Т. 9, № 1. URL: https://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf
Осиянова О.М. Лингвистическое образование в контексте культуры. Самара : Изд-во СГПУ, 2005. 160 с.
Зотова В.А., Логинова Н.Н. Формирование и развитие soft skills в учреждении дополнительного образования детей и молодежи // Страховские чтения. 2019. № 27. С. 119-130.
Задача - единица обучения, учебной деятельности и общения (задачный подход в образовании) / под общ. ред. проф. И.А. Зимней; ред.-сост. С.А. Чопчиян. Москва ; Старый Оскол : ТНТ, 2007. 152 с.
Платова Е. Д. Коммуникативно-интерактивные бизнес-задачи в обучении субъектов деловому взаимодействию // Современные исследования социальных проблем. 2018. Т. 9 (№ 1-2). С. 139-143.
 The Opportunities of a Foreign Language in the Development of Future Specialists' Soft Skills | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/25

The Opportunities of a Foreign Language in the Development of Future Specialists' Soft Skills | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/25

Download full-text version
Counter downloads: 558