Family and School Partnership: Communicative Readiness of Future Teachers for New Challenges of Education
The relevance of the study is due to challenges that educational organizations face when interacting with families: a decrease in trust in school, conflicts in the educational environment, aggression against teachers. This leads to a decrease in the educational potential of educational organizations. The article raises the problem of professional readiness of students of pedagogical universities for productive interaction of an educational organization with families of pupils. The study aimed to determine the structure of the teacher's communicative competence and to formulate recommendations for the professional training of students of a pedagogical university in terms of mastering their communicative competencies. The study was conducted on the basis of Ulyanovsk State Pedagogical University named after I.N. Ulyanov with students of the Faculty of Pedagogy and Psychology majoring in psychological and pedagogical education. The authors applied the method of included observation, analysis of pedagogical experience, experimental work. The students' communicative competencies were evaluated based on the authorial vector methodology, Communicative Competence Profile; students' individual profiles were compiled using the polar score method. There are three components in the structure of the student's communicative competence: cognitive, professional activity, and emotional value ones. In each of them, criteria for evaluating students' relevant competencies were determined. When analyzing the results of the study, modeling, a graphical method, methods of mathematical statistics were used. Differences in the levels of indicators of communicative competencies of first- and fourth-year students were evaluated on the basis of the Mann-Whitney U-test. The study showed a positive dynamics in the formation of the components of students' communicative readiness, especially expressed in the indicators of the professional activity component. The increase in the level of competencies is due to the introduction of projectbased learning, interactive technologies, and communicative practices into the educational process, into the interaction between pupils and teachers, and pupils' parents. When studying at the university, it is important to analyze students' personal characteristics, evaluate their communicative competencies and the development of their professional orientation.
Keywords
partnership of family and school,
communicative readiness,
pedagogical university,
professional training,
communicative competenceAuthors
| Shubovich Marina M. | Ulyanovsk State Pedagogical University named after I.N. Ulyanov | shubmm@mail.ru |
| Bibikova Nadezhda V. | Ulyanovsk State Pedagogical University named after I.N. Ulyanov | nbibikova20@mail.ru |
| Zakharova Inna V. | Ulyanovsk State Pedagogical University named after I.N. Ulyanov | inna73reg@yandex.ru |
| Petrishcheva Nadezhda N. | Ulyanovsk State Pedagogical University named after I.N. Ulyanov | nadin.1984_2011@mail.ru |
Всего: 4
References
Григорьев Д.В., Кожурова О.Ю. Эффективное воспитание: семья и школа как партнеры // Социальная педагогика. 2011. № 2. С. 39-50.
Цирульников А.М. Социокультурная модернизация образования: десять шагов к успеху // Педагогика. 2020. № 6. С. 48-57.
Яковлев С.В. Основные тенденции развития института семьи в современной России // Педагогика. 2020. № 7. С. 45-53.
Шубович М.М., Петрищева Н.Н. Формирование коммуникативной компетентности студентов в условиях взаимодействия с учащимися образовательной организации // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2019. Т. 14, № 4. С. 103-110. doi: 10.14526/2070-4798-2019-14-4-103-110
Ильина Н.Ф., Логинова Н.Ф. Исследование становления психолого-педагогической компетентности молодых педагогов // Вопросы образования. 2019. № 4. С. 202-230. doi: 10.17323/1814-9545-2019-4-202-230
Савченко Т.А. Взаимодействие семьи и школы в опыте С. А. Рачинского // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2018. № 4. С. 29-33.
Костюкова Т.А., Грибоедова Т.П. Семья и школа: готовность к социально-образовательному партнерству // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2008. Вып. 3 (77). С. 47-50.
Андреева А.Д. Психологический образ детства у родителей современных школьников // Вестник Мининского университета. 2019. Т.7, № 4 (29). С. 11. doi: 10.26795/2307-1281-2019-7-4-11
Фролова Е.В., Рябова Т.М., Рогач О.В., Зуйкина А.В. Конфликты в системе школьного образования: ключевые проблемы, специфика и факторы развития // Перспективы науки и образования. 2019. № 3 (39). С. 227-239. doi: 10.32744/pse.2019.3.17
Хуторянская Т.В. Сущность семейно-педагогического сотрудничества в современной школе // Известия Саратовского университета. 2012. Т. 1. Серия: Акмеология образования. Психология развития. Вып. 1. С. 50-54.
Захарова И.В. Доверие к педагогу как фактор его воспитательного влияния // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, № 2. С. 176-182. doi: 10.18500/2304-9790-2019-8-2-176-182
Лебедев О. В. Выбор школы и школа выбора // Известия РГПУ имени А.И. Герцена 2020. № 198. С. 83-88. doi: 10.33910/1992-64642020-198-83-88
Гошин М.Е., Мерцалова Т.А., Груздев И. А. Типы родительского участия в учебном процессе детей // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 2. С. 282-303. doi: 10.14515/monitoring.2019.2.13
Badri M., Al Qubaisi A., Al Rashedi A., Yang G. The Causal Relationship Between Parental Involvement and Children's Behavioural Adjustment to KG-1 Schooling // International Journal of Child Care and Education Policy. 2014. Vol. 8 (1). P. 3. doi: 10.1007/s40723-014-0003-6.
Pandey P., Thapa K. Parental Influences in Academic Performance of School Going Students // Indian Journal of Positive Psychology. 2017. Vol. 8 (2). P. 132-137. URL: https://www.researchgate.net/publication/324755784/(дата обращения: 27.06.2021).
Shute V.J., Hansen E.G., Underwood J.S., Razzouk R. A Review of the Relationship between Parental Involvement and Secondary School Students' Academic Achievement // Education Research International. 2011. Vol. 10 (2). doi: 10.1155/2011/915326
Krane V., Klevan T. There are Three of us: Parents' Experiences of the Importance of Teacher-Student Relationships and Parental Involvement in Upper Secondary School // International Journal of Adolescence and Youth. 2019. Vol. 24 (1). P. 74-84. doi: 10.1080/02673843.2018.1464482
Akhter N. Parent Teacher Interaction in Elementary Schools: Current Status and Issues // Journal of Elementary Education. 2016. Vol. 26 (2). P. 1-13. URL: http://pu.edu.pk/home/journal/36/V_26_No_2_%202016.html (дата обращения: 27.06.2021).
Baker-Doyle K.J., Yoon S.Y. The Social Side of Teacher Education: Implications of Social Network Research for the Design of Professional Development // International Journal of Educational Research. 2020. Vol. 101. doi: 10.1016/j.ijer.2020.101563
Vigo-Arrazola B., Dieste-Gracia B. Building Virtual Interaction Spaces Between Family and School // Ethnography and Education. 2018. Vol. 14 (4). doi: 10.1080/17457823.2018.1431950
Рамазаева Е.Н. Информационное пространство социальных сетей как новая площадка педагогического взаимодействия школы и семьи подростка // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 7 (150). С. 25-29.
Clinton J., Hattie, J. New Zealand Students' Perceptions of Parental Involvement in Learning and Schooling // Asia Pacific journal of Education. 2013. Vol. 3 (6). P. 324-337. doi: 10.1080/02188791.2013.786679
Валеева Р.А., Маркева Г.З. Организация взаимодействия работы школы и семьи в странах Британского Содружества // Образование и саморазвитие. 2011. № 1 (23). С. 189-194.
Sapungan G.M., Sapungan R.M. Parental Involvement in Child's Education: Importance, Barriers and Benefits // Asian Journal of Management Sciences and Education. 2014. Vol. 3 (2). P. 42-48. URL: www.ajmse.leena-luna.co.jp (дата обращения: 27.06.2021).
Арифулина Р.У., Беляева Т.К., Белогорская Л.В. Взаимодействие семьи и школы в деятельности районного семейного клуба «Родительская среда» // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63 (4). С. 9-11.
Свадьбина Т.В., Жаркова М.В. Освоение базовых национальных ценностей учащейся молодёжью (из опыта социального партнёрства школы и семьи в Нижнем Новгороде) // Современные исследования социальных проблем. 2019. Т. 11, № 5-2. С. 102-108.
Kholkovska I., Molochenko V.Interaction of School and Family in the Upbringing of Children // Pedagogika Rodziny, Family Pedagogy. 2017. Vol. 7 (4). P. 3-64. URL: http://repository.vsau.org/getfile.php/16910.pdf (дата обращения: 27.06.2021).
Winn Tutwiler S.W. Teachers as Collaborative Partners: Working With Diverse Families and Communities. New York : Imprint Routledge, 2005; 2017. 288 p. doi: 10.4324/9781351225625
Николина В.В., Акутина С.П. Профессионально-ценностное обучение будущего педагога к взаимодействию семьи и школы в формировании духовно-нравственных ценностей старшеклассников // Высшее образование сегодня. 2009. № 2. С. 94-96.
Воскрекасенко О.А., Дунаева О.В. Взаимодействие семьи и школы как институтов воспитания: моделирование процесса // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 4 (72). С. 98-103. doi: 10.24158/spp.2020.4.17
Ваниева В.Ю., Течиева В.З. Формирование коммуникативной компетентности будущих педагогов в процессе практикоориентированного обучения // Сибирский педагогический журнал. 2021. № 1. С. 26-32. doi: 10.15293/1813-4718.2101.03
Бибикова Н.В. Социальное проектирование как технология профессиональной подготовки студентов // ХХ1Х Ершовские чтения. Педагогическое образование: вызовы времени / ред. С.А. Еланцева. Ишим : ИПИ им. П.П. Ершова (филиал) ТюмГУ, 2019. С. 39-40.